Kings under mountains

Het was eventjes geleden dat we nog eens een spel konden voorstellen van onze Russische vrienden bij Rightgames. In deze Kings under Mountains nemen de spelers de leiderschap over 4 rassen, bestaande uit orcs, dwergen, goblins en reuzen. Met deze creaturen zullen de spelers mijnen beveiligen en verder bewerken.


De stapel kaarten bevat 80 kaarten en zijn dubbelzijdig. Aan de ene kant staat één van de 4 rassen en een getal tussen 0 en 9, en aan de andere kant staat een mijn met een verdedigingswaarde, een grootte en een puntenwaarde.


Om het spel te starten, worden er 4 mijnen open gelegd, en krijgt elke speler 6 kaarten op hand.  Daarna komen er 4 kaarten open te liggen met de rassen naar boven: zij vormen het kamp.
Tijdens een beurt moet een speler een ras spelen op een beschikbare mijn, of op een mijn die voorheen door deze speler al werd toegeëigend. In beiden gevallen moet het creatuur dat erop geplaatst wordt een hoger getal hebben, behalve voor de 0, die op een 9 kan liggen. Zodra het aantal kaarten op een beschikbare mijn overeenkomt met de verdedigingswaarde van de mijn, mag de persoon die de laatste kaart gespeeld heeft deze mijn nemen. Alle kaarten die gespeeld werden komen in het kamp te liggen.


Zodra het aantal kaarten op een verworven mijn overeenkomt met de grootte van een mijn, verwijder je alle creatuur kaarten naar het kamp, en mag je de mijn onder je koning leggen.
Om je beurt te beëindigen mag je je hand aanvullen tot 6 kaarten van de stapel of van één van de 4 stapels met rassen in het kamp. Zodra de stapel op is, is het spel ten einde. De spelers scoren punten voor alle mijn kaarten die ze hebben en verliezen punten voor verworven mijnen die nog niet onder je koning liggen.

Dit spel werd geschonken door Rightgames en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 40 minuten

Reacties

Populaire posts