Alchemists

Wow, wat een spel ! Met deze 4 woorden ben ik de review begonnen en zal ik deze review ook beëindigen ! We moeten toegeven dat niet alles aan dit spel perfect is, maar het is een erg leuk en mooi spel, dat smeekt om steeds weer opnieuw gespeeld te worden.


Alles begint al met het openen van de doos. Boordevol spelmateriaal, dus je voelt je al niet in het zak gezet moest het daarop aankomen. Het spelbord heeft erg mooie artwork en de details druipen er langs alle kanten af. Vele spellen hebben een plooibaar bordje om als schutting te gebruiken, maar die we hier terug vinden gaat nog een stapje verder. Je mag als het ware een hele constructie in mekaar zetten. Behalve om dingen af te schermen, kan je het hier ook voor nuttige dingen gebruiken.


Het spel zelf dan. Jullie als spelers zijn allemaal tovenaars en jullie willen allerlei drankjes brouwen. Alleen je weet niet welke 2 ingrediënten welk effect gaat geven. En dat moeten jullie uitvissen. Er zijn 8 verschillende ingrediënten, en elk heeft zijn eigen 'chemisch' symbool. Dat bestaat uit 3 dingen : een rode bol, een groene bol en een blauwe bol. Elke bol kan dan ook nog eens positief of negatief zijn. De bollen hebben dan ook nog 2 groottes. Als jij weet welk symbool er bij welk ingrediënt hoort, dan kan je alles brouwen wat je maar wil, en zal punten scoren geen probleem zijn.


Een ronde begint als volgt : Eerst zal de startspeler beginnen om een positie op de spelersvolgorde te kiezen. Zet je jezelf laag op de ladder, mag je veel grondstoffen of bonuskaarten trekken. Zet je jezelf hoog op de ladder, mag je minder kaarten of zelfs niets trekken. Bovenaan moet je zelfs een geldstuk betalen. Hoe hoger je staat, des te zeker je bent dat je de acties in deze ronde als eerste mag uitvoeren.


Nadat dat gekozen is, mogen de spelers hun 'werkers' plaatsen op de verschillende actievakken op het bord. Staat daar 1 blokje voorgedrukt, dan kost die actie jou 1 werkman. Staan er bijvoorbeeld op de 2de rij 2 blokjes, dan mag je die actie nog eens uitvoeren, maar dan ben je al 2 extra werkmannen kwijt. De speler die onderaan de volgordeladder staat, zal als eerste zijn werkmannen op alle acties moeten zetten. Zo kan de speler bovenaan inschatten waar hij de andere spelers een loer kan draaien door die actie voor hen uit te voeren. Ter info, met 4 spelers krijg je 4 werkmannen.


Een eerste mogelijke actie bestaat uit het nemen van ingrediënten op hand. Je mag van een open rij kiezen, of van de gedekte stapel één kaart trekken. Een tweede actie is een kaart omzetten in geld.
De derde actie bevat een tovenaar die op zoek is naar drankjes. Bijvoorbeeld een rode negatief, een blauwe negatief en een groene positief. Kan jij één van die drankjes maken, dan kan je hier punten en geld mee verdienen ! Een drankje mengelen is uniek in dit spel. Je plaatst 2 kaarten bovenop je schermpje, en via een tablet of smartphone scan je deze 2 kaarten. Het resultaat zal onmiddellijk op het scherm komen. Het resultaat laat je altijd aan je tegenspelers zien, maar welke kaarten je ingelezen hebt is geheim. Aan de hand van dat resultaat kan je een soort van raster beginnen opvullen met kleuren en tekens, om zodoende te weten te komen welk symbool er met welk ingrediënt overeenkomt. Geen simpele klus, want hier moet je echt wel wakker blijven !


Een 4de actie laat je toe om een speciale eigenschap te kopen die je tijdens het spel verder kunnen helpen of je een voordeel geven. Enig nadeel is wel dat deze kaarten meestal veel geld kosten, en geld is erg schaars. De 5de en 6de actie horen samen : je kan een theorie verkondigen op het theoriebord. Dan mag je één van de 8 chemische symbolen onder het door jou gekozen ingrediënt plaatsen. Je kan daar gedekt een medaille bij plaatsen, waar je op het einde van het spel punten mee kan scoren als dat symbool juist was. Zit er iemand leugens te verkondigen, mag je die persoon zijn theorie in twijfel trekken. Had jij daarin gelijk, verliest die persoon punten en ga jij punten vooruit.


De 7e en 8e actie bestaan uit het testen van drankjes. Je kan dit op een student testen, wat altijd veiliger voor jezelf is. Brouw je een negatief drankje, zal de student aan de volgende speler wel geld vragen om iets te drinken. Drink je zelf een drankje, zal je daar nooit moeten voor betalen, maar dan loop je wel het risico om een negatief drankje binnen te kappen, met alle gevolgen van dien.
Na 6 rondes is het spel ten einde, en in die ronde zal een deel van het spelbord afgedekt worden door een ander speelstuk. Via die actie kan je jou vergaarde kennis tentoon spreiden, en daar punten mee verdienen. En om met mijn startwoorden te eindigen : Wow, wat een spel !



De pluspunten :
* Layout & thema & materiaal.
* Spelen met een app.
* Leuke manier van worker placement.
* 1 maal spelen = nog eens spelen a.u.b. !
* Hersenkrakers.

De minpunten :
* Het inscannen van de kaarten lukt soms moeizaam bij zwak licht. Je  kan ze echter wel manueel aanduiden, maar dan moet je de medespelers wel betrouwen op hun eerlijkheid.
* Vele (kleine) regeltjes maken het uitleggen van dit spel minder leuk.
* Zonder smartphone of tablet moet 1 speler zich opofferen om spelleider te zijn, wat erg lang kan duren bij dit soort spellen.

De app is hier te downloaden.

Dit spel werd geschonken door CGE en is in maart het spel van de maand bij Het Geel Pionneke.
Alchemists is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 13 jaar
Speelduur : 2 uur zonder uitleg

Reacties

Populaire berichten