Treasure Lair (door Arno Maesen)



Treasure Lair

Dit kaartspel is ontworpen door Fréderic Moyersoen en ik, Arno Maesen, lid van Het Geel Pionneke. Het eerste concept dateert van 2012 en werd bedacht door mij in het zoete Westerlo. Dus echt een streekproduct. Ik wenste een eenvoudig fantasy-kaartspel dat op korte tijd kon gespeeld worden. Fréderic zag er wel wat in. We sleutelden samen aan het concept en vonden een uitgever bij Alderac Entertainment Group, USA.  Er werden nog veel meer wijzigingen aangebracht, de mails en ideeën vlogen de oceaan over en weer om tenslotte tot dit prachtige eindresultaat te komen.



Waarover gaat het?
In dit spel neem je de rol van een helden-manager op jou. Je probeert eerst wat goud bij elkaar te scharrelen zodat je helden kan inhuren om een schat te veroveren. Tussen jou team ligt echter een rij kaarten met allerlei hindernissen. Gaande van orks en magische poorten tot valkuilen en moerassen.
Treasure Lair laat zich best omschrijven als een puzzel-race.
De puzzel bestaat uit het aanschaffen van de juiste helden om een queeste uit te voeren.  De hindernissen hebben 1 tot 3 iconen. Er zijn er in totaal negen: in het rood een bijl, zwaard of boog voor de monsters, in het groen een paard, laarzen of een touw voor het terrein, in het blauw een vuurbal, een sleutel of een vermomming voor ontmoetingen. Je moet helden aanschaffen die ook over deze iconen beschikken opdat je de hindernissen kan verslaan. Je kan iconen ook “afkopen” met goudstukken. Dat laatste valt wel duurder uit, maar kan soms handig zijn.
Het race-element bestaat eruit dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk schatkisten moet veroveren. Bij voorkeur voordat je medespelers daarin slagen. 
 

Wat zit er in de doos?
200 kaarten bestaande uit 30 actiekaarten en 64 helden, 4 starthelden, 90 hinderniskaarten en 12 schatkaarten en een regelboek. Buiten de actiekaarten is elke kaart voorzien van een prachtige illustratie, niveau Magic.

Hoe speel je dit spel?
De basis van het spel is eenvoudig. Je kiest een actie-kaart uit een reeks van 3. Je voert de hoofdactie uit, beschreven op het bovenste deel van de kaart en kiest dan 1 van de 3 secundaire acties op de onderste helft van die kaart. Die secundaire acties zijn telkens hetzelfde: a) Neem 1 goud, b) huur held(en), c) start een queeste.
Het is aan jou om de juiste helden te vinden. Je kan kiezen verschillende en sommige hebben handige eigenschappen. Als je dat slim weet te combineren met de juiste actiekaart, dan kan je de anderen te snel af zijn. Maar wees voorzichtig in elke queeste zit telkens één verborgen hindernis die je niet op voorhand kent.

Voor wie is dit spel?
Het is geschikt voor 2 tot 4 spelers, vanaf 14 jaar. De tekst is natuurlijk wel in het Engels. Maar op Boardgamegeek kan je al een Nederlandse vertaling vinden van het regelboek. We werken ook nog aan de vertaling van de helden- en actiekaarten.
Het spel is competitief en je moet je medespelers in de gaten houden. Er zijn ook enkele kaarten waarmee jij je tegenstanders stokken in de wielen kan steken. Doordat alle kaarten (behalve de verborgen hindernis) openliggen is dit een zeer tactisch spel. Hier en daar kan een goede konijnenpoot soelaas brengen. Dat maakt het een tikje avontuurlijk, maar wij vonden dat zoiets hoort bij een queeste-spel.
Dit is voor jou als je op zoekt bent naar:
·         een eenvoudig spel met voldoende diepgang
·         de klassieke fantasy-setting van “we gaan op schattenjacht”
·         een spel waarbij je moet roeien met de riemen die je hebt en waar tevens de juiste keuze doorweegt
·         een spel dat pas beslist wordt met de laatste kaart
 


Voor meer inlichtingen check boardgamegeek op
 http://boardgamegeek.com/boardgame/207845/treasure-lair. Je kan daar ook alle vragen of opmerkingen posten. Een quotering wordt ook altijd gewaardeerd. Het spel is verkrijgbaar voor 20 euro bij Spelmagazijn/Lotana via deze link http://www.spelmagazijn.be/gezelschapsspellen/treasure-lair.html
Arno Maesen

Reacties

Populaire berichten