Evolution Climate

Evolution Climate is een stand-alone uitbreiding van het spel "Evolution" dat we een tijdje geleden reeds besproken hebben. Voor zij die het origineel nog niet gespeeld hebben zal ik nog even kort herhalen hoe de vork in de steel zit.


Elke speler start met 1 diersoort waarvan de populatie en de lichaamsgrootte wordt bijgehouden op een kaartje, te beginnen met waarde 1 en een maximum van 6. De bedoeling is om je diersoort zolang mogelijk in leven te houden door ze zodanig te laten evolueren dat haar overlevingskansen groter worden dan die van de concurrentie.


Aan het begin van een ronde trekt iedere speler een aantal evolutiekaarten. Zo'n kaart heeft een dubbel doel: enerzijds geeft ze een eigenschap weer die je kan toekennen aan je diersoort (lange nek, aaseter, vleeseter, kuddedier, hoorns etc), anderzijds geeft ze ook een voedselwaarde aan. Als volgende stap speelt iedereen gedekt een kaart in de voederplaats; dit is de totale voedselhoeveelheid die later ter beschikking is voor iedereen. Daarna is er gelegenheid om acties uit te voeren: een eigenschap toekennen, een nieuwe diersoort beginnen of bij een bestaande diersoort de populatie of lichaamsgrootte verhogen. Vervolgens is het etenstijd. Nadat de voedselhoeveelheid is bekendgemaakt mag elke speler om en om 1 diersoort te eten geven totdat alle dieren verzadigd zijn of tot alle voedsel op is. Belangrijk hierbij is dat vleeseters niet uit de pot eten, maar andere dieren aanvallen die niet voldoende afweer hebben gekweekt. Ook hebben sommige eigenschappen invloed op de voedselbedeling, dus tactische evolutie kan hier nuttig zijn. Diersoorten die onvoldoende gegeten hebben, verliezen populatie en kunnen zelfs uitsterven. Op het einde van de ronde verdwijnen alle verorberde voedselfiches in een zak, waarna een nieuwe ronde begint.
Het spel eindigt met de ronde nadat de stapel van evolutiekaarten op is. Winnaar is diegene die in totaliteit het meeste voedsel heeft verzameld, de meeste diersoorten heeft en de meeste eigenschappen heeft.


Wat voegt "Evolution Climate" nu toe aan het basisspel? Zoals de naam al doet vermoeden gaat het klimaat nu ook een rol spelen. Evolutiekaarten krijgen naast een voedselwaarde ook een klimaatwaarde. Voor de voedselfase is er nu eerst een klimaatfase, waarbij wordt gekeken of het warmer of kouder wordt. Enerzijds beinvloedt dit de voedselvoorraad, anderzijds zullen extreme omstandigheden de populaties aantasten: grote dieren hebben moeite met tropische hitte, kleine dieren hebben het niet voor de koude. Maar natuurlijk zijn er nieuwe eigenschappen die hier op inspelen. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog klimaatkaarten die actief worden wanneer een bepaald type klimaat ontstaat, meestal met nefaste gevolgen.


"Evolution Climate" voegt zeker een extra dimensie toe aan het basisspel. Het spelverloop zal iets chaotischer worden, maar daarom niet minder plezierig. Wie Darwins theorie van "Survial of the Fittest" eens wil testen, kan hier zeker zijn hart ophalen.

Dit spel werd geschonken door Northstar Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers : 2 - 6
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 60 - 75 minuten
 

Reacties

Populaire posts