Automobiles

Eén blik op de doos van "Automobiles" is genoeg om te weten dat je een race-spel in handen hebt. Wat echter niet onmidellijk opvalt is dat het gebruik maakt van een voor dat type ongewoon mechanisme: deckbuilding. En op de koop toe geen deckbuilding met kaarten, maar met blokjes! "Huh?" hoor ik jullie denken, en dat was ook mijn eerste reactie. Nochtans is deze ongebruikelijke aanpak zeer degelijk uitgewerkt en vormt het net dat wat dit spel onderscheidt van zijn soortgenoten.


Er zijn 10 kleuren van blokjes beschikbaar, die geassocieerd zijn met allerlei aspecten uit de race-wereld. Zo zijn er 4 kleuren voor de verschillende versnellingen, 3 voor wageneigenschappen, 2 voor teamorganisatie en 1 voor slijtage (te vergelijken met de vloeken uit "Dominion"). Elke speler begint met dezelfde 12 blokjes en kan, afhankelijk van zijn startpositie, een bepaald bedrag spenderen om blokjes naar keuze bij te kopen. Deze blokjes verdwijnen vervolgens in een stoffen zakje, waarna er 7 blokjes getrokken worden als startvoorraad. Vanaf hier gelden de klassieke regels van de deckbuilder: tijdens je beurt kan je blokjes gebruiken om je auto te verplaatsen op het circuit, en/of om extra blokjes bij te kopen. Op het einde van je beurt gaan alle blokjes naar de aflegstapel, waarna je er 7 nieuwe trekt. Is de zak leeg, wordt de aflegstapel opnieuw in de zak geschud.


Een actiekaart per kleur geeft aan hoe je zo'n blokje kan gebruiken, hoeveel het kost en wat de waarde is bij aankopen. Deze actiekaarten worden in het begin gekozen en liggen vast voor de rest van het spel. Door de acties optimaal te combineren verplaats je je racewagen over het circuit, maar hoe meer je afwijkt van de ideale lijn hoe meer slijtage je oploopt. Dit vertaalt zich in bruine blokjes die verder niks doen behalve je deck vervuilen. Maar als je kan slipstreamen (dwz je beurt eindigen achter een andere wagen) mag je deze slijtage negeren. Andere acties kunnen eveneens slijtage veroorzaken, maar gelukkig zijn er ook acties waarmee je net de slijtage kan verminderen. Als het echt tegenzit kan je als alternatieve beurt een pit stop doen, waarbij je alle slijtage uit je actieve stapel mag verwijderen.
Zo maal je de rondes af tot iemand de finishlijn passeert. Wie op het einde van die beurt het verst over de meet staat is de winnaar.


"Automobiles" heeft heel wat te bieden. Het atypische mechanisme is zeker een pluspunt, en de tactische keuzes beperken zich niet tot de positie op het circuit maar omvatten zowel het hele management van slijtage als het opbouwen van een deck naar de meest voordelige speelstijl. Ook qua herspeelbaarheid scoort dit spel hoge ogen. Niet alleen is het bord tweezijdig (kort en lang circuit), maar de variatie aan actiekaarten per kleur levert ontelbare combinaties op die steeds tot een andere spelervaring leiden. Een aantal zijn reeds voorgedefinieerd die elk een bepaald thema accentueren (veel koopkracht, hoge slijtage, hoge snelheid, ...). Daarnaast kan je zelf het aantal rondes kiezen, zodat je de speelduur naar keuze kan afstemmen. Ten slotte nog een speciale vermelding voor de indeling van de doos, waarbij de blokjes in uitneembare bakjes gestopt zijn. Dit is een handige voorziening waardoor je snel in- en uitgepakt bent.


Als je eens een race-spel op een andere manier wil ervaren, zet je dan in pole-position om als eerste van "Automobiles" te genieten.

Het filmpje van The Dice Tower kan je hier bekijken :



Dit spel werd geschonken door AEG en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.
Automobiles is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.



Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 - 75 minuten

Reacties

Populaire berichten