Concordia Venus


Uiteraard heb ik gehoord van het spel Concordia, maar gespeeld heb ik het nog nimmer. Men zou dus kunnen stellen dat ik compleet onbekend met het spel ben. Toen ik Concordia Venus in handen kreeg, begon ik dan ook met een frisse geest aan het lezen van de regels van dit spel. Zelden heb ik zo snel de spelregels van een spel gelezen en begrepen. Deze spelregels zijn al net zo eenvoudig uit te leggen. Als je aan de beurt bent, speel je een kaart en vervolgens voer je de actie uit die op de kaart staat omschreven.

Na het lezen van deze regels, had ik niet het idee dat een spel dat 1 tot 2 uur duurt zo simpel kon zijn. Ik ging op onderzoek uit of ik niet per abuis een regelboek of iets dergelijks miste. Ik kwam tot de ontdekking dat dit niet het geval is, en dat Concordia Venus een gestroomlijnde versie van Concordia is. Aan Concordia Venus zijn in vergelijking met Concordia enkele nieuwe karakterkaarten toegevoegd en ook de mogelijkheid om in teamverband te spelen is nieuw in deze Venus editie.

De regels voor teams zijn iets uitgebreider. Namelijk: als een speler aan de beurt is, speelt hij/zij een kaart en voert vervolgens de actie uit die op de kaart staat omschreven. Hierna voert ook de teamgenoot deze actie uit. Men dient in het achterhoofd te houden dat het niet is toegestaan om te overleggen welke kaart een speler van het team het beste zou kunnen spelen. Waarschijnlijk doet men er verstandig aan welke mate van overleg gevoerd mag worden, om discussie hierover te voorkomen.

Het spel eindigt als een speler de laatste kaart van de markt koopt. Daarna wordt gekeken hoeveel punten een speler heeft. Gedurende het spel heeft men geen idee hoe men ervoor staat in vergelijking met de medespelers. En dat is voor sommigen misschien wel het grootste nadeel van dit spel.

Dit spel is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 120 minuten

Dit spel is geschonken door PD Verlag

Reacties

Populaire posts