Egizia - Shifting Sands


Egizia Shifting Sands is een heruitgave van het populaire spel Egizia dat reeds werd gepubliceerd in 2009 (onze originele versie is van Hans Im Glück). Net op tijd dus voor de tiende verjaardag. Het concept is nog steeds hetzelfde: je leidt een groep ambachtslui in het oude Egypte ten tijde van de farao's en je reist met enkele schepen de Nijl af om mee te bouwen aan de meest imposante monumenten uit die periode. Zoals daar zijn: een piramide, een obelisk, de sfinx, een colonnade en een reeks standbeelden. Onderweg kan je aanleggen om allerlei kaarten en tegels te bemachtigen die je toelaten om je productie van grondstoffen (voedsel en stenen) te verhogen, het niveau van je werkers te op te vijzelen en je scoremogelijkheden te verbeteren. Het bouwen zelf gebeurt aan de hand van specifieke regels per monument, maar ruwweg zijn er twee types: de gemeenschappelijke, waarbij je vecht voor de meest waardevolle posities, en de individuele waarbij ieder voor zich kan uitmaken hoe ver hij wil gaan. Bouwen levert niet alleen onmiddellijk punten op, maar ook bonussen die direct bruikbaar kunnen zijn of op het einde van het spel voor een extra score zorgen. Belangrijk is ook dat je voor voldoende voedsel zorgt voor je mensen, anders kan het je wel eens duur komen te staan. Na 5 ronden wordt de eindbalans opgemaakt en de speler die dan de meeste punten heeft wordt tot winnaar uitgeroepen en ontvangt meteen de zegen van de hogepriester.

Vergeleken met de originele versie zijn er toch een aantal nieuwigheden op te merken. Het meest opvallend is dat de bouwzones herwerkt zijn. De graven werden vervangen door een colonnade en de tempel door een reeks standbeelden. Beide bieden meer geavanceerde score-opties en voordelen, wat ongetwijfeld aanleiding zal geven tot nieuwe strategieën. Daarnaast is ook de volgorde van de zones aangepakt: de sfinx zit nu laatst in plaats van eerst. Persoonlijk vind ik dit absoluut een goeie beslissing, want je eerste bekommernis zou het bouwen aan de monumenten moeten zijn. Dit zorgt voor een meer natuurlijke flow en wanneer iemand je voor is bij het bouwen kan je hier nog altijd iets nuttigs komen doen, vooral omdat dit nu ook afhankelijk is van je positie.
Uiteraard zijn er ook nieuwe kaarten voorzien met betrekking tot de nieuwe monumenten.


Tussen haakjes, de kickstarter editie bevat ook de klassieke versie. Het originele bord is namelijk afgedrukt op de achterzijde van het speelbord, terwijl de gewone winkeleditie hier het bord van de 2 spelerversie voorziet (de kickstarter editie maakt hiervoor gebruik van een overlay). Dus als je in een nostalgische bui bent kan je altijd de oude versie spelen om hun kwaliteiten te vergelijken.

Egizia Shifting Sands is een schoolvoorbeeld van een geslaagde makeover. Het ziet er gelikt uit met prachtig spelmateriaal, alhoewel voor sommige mensen de indicatie op de kaartjes om onderscheid te maken tussen oude en nieuwe versie nogal klein zal uitvallen maar dat is muggenzifterij. De veranderingen zijn goed doordacht en bieden interessante nieuwe uitdagingen. Zelfs Egizia-veteranen zullen tweemaal moeten nadenken wanneer ze geconfronteerd worden met de herziene bouwzones en volgorde. Nieuwelingen anderzijds kunnen uitkijken naar een intrigerend spel van tactische planning, lastige beslissingen en opportunistische ingevingen.

Dit spel werd geschonken door Stronghold Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 90 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts