Sanctum


In Sanctum heeft een op macht beluste koning een oude verzegelde tombe geopend, op zoek naar heilige artefacten. Dat had hij beter niet gedaan, want hierdoor komt een betoverde doorgang vrij waaruit talloze bloeddorstige demonen het land overspoelen. Vier heldhaftige strijders staan echter paraat, elk met hun eigen motief, om deze vloedgolf in te dijken en de opperdemon tot de orde te roepen. Zal je op tijd de tombe bereiken en ben je dan nog sterk genoeg om dit finale gevecht aan te gaan? Neem de handschoen op en ontdek of je uit het juiste hout bent gesneden voor deze gevaarvolle queeste.

Sanctum wordt gespeeld op een aantal borden die samen een reisweg vormen naar de kathedraal waar de tombe zich bevindt. Elke speler heeft een eigen karakterbord waarop je levenspunten, je uitrusting, je eigenschappen en andere gegevens worden bijgehouden. Die eigenschappen zijn uniek per karakter en moeten vrijgespeeld worden in de loop van het spel door monsters te verslaan.


Een spelbeurt is vrij simpel aangezien je maar 1 van 3 dingen mag doen. Ten eerste kan je bewegen. Je verplaatst je figuur dan voor de eerste figuur (of 1 vakje verder, als je zelf op kop ligt). Deze locatie bepaalt welke monsters er nu in het spel komen. Dan kies je één groep monsters uit diegene die op het bord liggen en die plaats je op je karakterbord. Als je het einde van een reisweg hebt bereikt, kunnen er eventueel nog extra items als bonus uit te kiezen zijn.
De tweede optie is vechten. Je dobbelt dan met de stenen die je hebt en die gebruik je om de monsters op je bord te raken (een monster kan 1 tot 3 raakwaardes hebben). Je hebt hierbij een aantal mogelijkheden om je worp te beïnvloeden. Is een monster dood dan levert dit een item op en ervaring voor één van je eigenschappen. Wanneer zo'n eigenschap is vrijgespeeld, komt ze beschikbaar om effectief te gebruiken. Zijn er nog monsters in leven dan doen deze schade, maar die kan je ook blokkeren door items of eigenschappen.
De laatste optie is rusten. Je kan dan eigenschappen recupereren, uitrusting aandoen en hersteldrankjes kopen. Tijdens de vecht- of rustfase is het bovendien ook mogelijk om als eerste een achievement te halen, dit levert een blessing bonus op die je later in het spel zeker zal kunnen gebruiken.


Wanneer de tombe bereikt is, start de eindfase van het spel. Vooraleer de strijd met de opperdemon losbarst is er nog een laatste rustfase. Laat dus zeker de kans niet liggen om hier optimaal van te profiteren. Elke speler krijgt nu een reeks van 5 demonkaarten, met elk twee doelwaardes, met daartussen telkens een furiekaart (nog meer slecht nieuws). Met opeenvolgende vechtacties probeer je nu deze kaarten in volgorde te verslaan, zonder rustpauze. Bovendien zal de opperdemon na de eerste twee beurten nog extra schade toebrengen. Het spel gaat zo verder tot iedereen ofwel zijn rij weggewerkt heeft, ofwel dood is. De winnaar is de overlevende speler met de meeste levenspunten.

Sanctum is een mooi vormgegeven fantasyspel waarbij je je karakter stelselmatig tracht te verbeteren voor de finale confrontatie. Het dobbelmechanisme kan bijgestuurd worden door je eigenschappen, en je kan meerdere monsters verzamelen om je raakkansen te vergroten, maar zo stel je jezelf bloot aan meer potentiële schade. Het mechanisme van de eigenschappen zit mooi in elkaar maar vraagt toch wel wat coördinatie om hier het beste uit te halen. Interactie is wel beperkt, je kan hoogstens de andere spelers saboteren door de eindfase te triggeren op een ongelukkig moment (dit is geen coöperatief spel!).
Ben je op zoek naar een fantasyspel dat niet al te zwaar is dan is Sanctum zeker een goede keuze.

Dit spel werd geschonken door Czech Games Editions en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 60 - 120 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar

Reacties

Populaire posts