Quetzal

Een tijdje geleden, toen reizen nog toegestaan was, waren we op bezoek in Costa Rica. Er was daar een plaats hoog in de bergen waar we 2 dagen op zoek zijn gegaan naar de Quetzal, één van de meest gezochte vogels in dat land,  ook gekend als de nationale vogel van Guatamala. Echter in dit spel, gaan de spelers niet op zoek naar deze vogel, maar leiden de spelers een team van archeologen en avonturiers naar een oude tempel in de jungle, op zoek naar waardevolle artefacten, om deze terug naar hun schip in de haven te brengen. 

Ik heb het spel met 2 spelers kunnen testen, en daarvoor moesten er bepaalde vakjes van het spelbord afgedekt worden, en deed er een virtuele 3e speler mee. Echt meespelen deed deze niet, maar hij bezette wel vakjes die anders vrij te gebruiken waren. Een spel bestaat uit 5 rondes, met per ronde zijn er 4 fases.

De eerste fase is dobbelen met je mannetjes. Jep, je leest het goed, niet met dobbelstenen maar met je mannetjes. Je mannetjes hebben een witte en een zwarte kant. Via het dobbelen bepaal je welke kleur ze krijgen deze ronde. Blijven je mannetjes op hun zijde liggen, mag jij kiezen welke kleur ze krijgen. Lukt het je om een mannetje rechtop te laten landen, krijg je een geldstuk. Bij die mannetjes zit ook nog 1 groot 'karakter' mannetje. Deze mag altijd als zwart of wit gebruikt worden.

In de 2e fase worden de mannetjes beurtelings op het bord geplaatst. Er zijn verschillende plaatsen op het speelbord waar je de mannetjes kan inzetten, elk met hun eigen regels om ze te plaatsen. Plaatsen waar een wit mannetje staat, kan enkel bezet worden door witte mannetjes en omgekeerd. Op bepaalde plaatsen kan er maar 1 mannetje staan, op andere meerdere. Het kan ook gebeuren dat je geld moet betalen om er te mogen staan. We kunnen onderscheid maken uit 3 soorten plaatsen :
* Gele velden : slechts 1 mannetje kan op dit vakje staan, en je moet direct de kost betalen.
* Rode velden : hier wordt er geboden. Legt de eerst speler er 2 zwarte mannetjes, kan de volgende spelers dit overbieden met 3 van dezelfde kleur, en vliegen de 2 mannetjes terug naar de eigenaar om later elders in te zetten.
* Groene velden : hier mogen een onbeperkt aantal mannetjes staan.

Fase 3 bestaat uit het activeren van de 7 locaties, in volgorde. Het kamp zal onmiddellijk geactiveerd worden. Voor elk mannetje dat je hier zet, krijg je een geldstuk en mag je de mannetjes opnieuw dobbelen. Locatie nr. 1 zorgt ervoor dat jij de volgende ronde de startspeler wordt. Op de startspelersfiche staan 2 punten die je op het einde van het spel krijgt. Je mag ook 1 stapje verder op het ontdekkingsspoor. Hoe verder op het ontdekkingsspoor, hoe meer punten en geld je kan verdienen tijdens het spel. De 2e locatie is de tempel. Hier mag je artefacten (kaarten) kiezen. Betaal je meer om op een hogere positie te gaan staan, mag je als eerste uit de kaarten kiezen. Hier zijn 5 plaatsen beschikbaar.

De 3e locatie vlak onder de tempel bevat 3 vakken waar de spelers kunnen bieden voor telkens 2 kaarten en een extraatje, zoals verdergaan op het ontdekkingsspoor of punten. Locatie 4 is de zwarte markt, waar je een artefact kaart kunt afgeven in ruil voor 7 geldstukken. Ook dit vak is een vak om te bieden, dus de speler met de meeste mannetjes mag de actie uitvoeren. Locatie 5 is de stad: hier kunnen de spelers tegels kopen die extra voordelen opleveren. Elke speler heeft plaats voor 2 tegels naast zijn karakterkaart. Koop je een 3e of meer tegels, komen die tegels op je persoonlijke aflegstapel en gelden de voordelen niet meer, maar elke tegel geeft wel een bepaald aantal punten op het einde van het spel.

De 6 plaats is het kantoor van de haven. Hier mogen een willekeurig aantal mannetjes liggen. De actie die hiermee verbonden is, is het verkopen van je artefacten. Je mag hier maximum 3 artefacten verkopen. Lukt het je om setjes te verkopen, scoor je meer punten. En verkoop je speciale artefacten, kan je nog punten, geld of voortgang op het ontdekkingsspoor bij verdienen. De 7e en laatste locatie zijn de schepen. De hoogste bieder kan hier tot 6 artefact kaarten verkopen.

Fase 4 is een soort van voorbereiding voor de volgende ronde : kaarten terug aanvullen, mannetjes terug van het bord nemen, rondemarkeerder verder zetten enz... Na 5 rondes krijgen de spelers ook nog 1 punt voor elke 3 geldstukken. Overblijvende artefact kaarten op hand brengen niets meer op.

Quetzal combineert een paar bekende spelmechanismes, zoals worker placement, verzamelen van setjes en bieden. Het hangt allemaal goed samen en speelt erg vlot. Zo vlot zelfs dat je op een klein half uurtje klaar bent. Moeilijk is het allemaal niet. Je probeert uit te vissen hoe je artefacten tegen een zo laag mogelijke kost en met zo weinig mogelijk mannetjes kan verzamelen. Hoe meer mannetjes je over hebt, des te meer acties je elders kan uitvoeren. Ideaal voor beginnende spelers of om met het gezin op tafel te gooien.

Dit spel is geschonken door Gigamic en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


 

Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 30 - 45 min.


Reacties

Populaire posts