Code Monkey : going bananas

Toeval of niet, net nu ik bij een klant aan een project bezig ben om studenten in de lagere school te leren programmeren, komt deze Code Monkey : going bananas in het vizier. Code Monkey heeft als doel kinderen vanaf 7 jaar de eerste stappen richting programmeren te zetten. Er is al een platform waar de kindjes online terecht kunnen, maar nu is er ook het bordspel.

Het spel bevat leuke houten aapjes en palmboompjes, tegels in hexagonale vormen met daarop stippen, bananen fiches en dobbelstenen. Bij de start mogen de spelers beurtelings een tegel nemen en deze in het midden van de tafel tegen mekaar plaatsen, waarbij er altijd 1 zijde raakt aan de vorige tegel. Zo zal er een jungle pad ontstaan. Daarna plaatsen de spelers de palmbomen langs het pad, maar een boom moet wel 3 zijden van het pad raken. In de hoge bomen komen 3 bananen te liggen, in de lagere bomen 2 bananen. Elke speler krijgt een programmeerbordje en dobbelstenen in zijn kleur. De acties swing, down en loop worden aan elke speler gegeven, en de startspeler krijgt de startspelersfiche.

Het doel van Code Monkey is om de beweging van je aapje te programmeren en zoveel mogelijk bananen te verzamelen. De speler die er het meeste heeft indien alle bananen verdeeld zijn, is de winnaar.  Eerst wordt er gedobbeld, daarna - in het geheim - programmeert elke speler zijn spelersbordje. Leg je een dobbelsteen op een vakje, wil dit zeggen dat je aapje zoveel vakjes verder kan bewegen. Je mag hier nooit 2 maal hetzelfde vakje passeren. Kom je naast een boom terecht na je beweging, kan het zijn dat je een '7nana' mag uitvoeren. Een '7nana' wil zeggen dat het aantal ogen op het hexagonaal vakje waar je de beweging stopt, optelt met het aantal stappen dat je net gedaan hebt, en als dat gelijk is aan 7, mag je de boom in springen. Dit is namelijk de plaats waar de bananen te plukken zijn.

 

Het zou kunnen dat een andere aap je de doorgang verspert op het pad. In dat geval kan je een swing actie gebruiken. Met een swing actie kan je verder bewegen dan met een dobbelsteen, maar je moet dan wel grenzend aan een boom staan om verder te kunnen zwieren. De actie down is uit een boom klimmen en terug op het pad landen. Pas als je uit de boom komt, mag je een banaan nemen. En hou er rekening mee dat er slechts 1 aap in de boom tegelijk kan zitten. Je hebt ook de mogelijkheid om een dobbelsteen te gebruiken om uit de boom te klimmen, maar dan moet je net het getal gedobbeld hebben van één van de grenzende hexagonale vakjes naast die boom.

 

Tot slot is er nog de actie 'loop', en dat is sterke maar gevaarlijke actie. Leg je de actie 'loop' op je 2e programmeer vak, mag je de eerste actie nogmaals uitvoeren. Leg je die op het 3e vakje, mag je de eerste 2 acties opnieuw uitvoeren. Maar als het je niet lukt om de sequentie volledig opnieuw uit te voeren, zal je een banaan uit je voorraad terug in 1 van de bomen moeten leggen. Er zitten nog extra's in de doos zoals vallen, die je kan achterlaten voor je medespelers, missies en andere zaken om het spel moeilijker te maken voor meer ervaren programmeurs. 

Over het spelmateriaal ben ik wat verdeeld : de aapjes en palmbomen zien er erg leuk en aantrekkelijk uit, anderzijds is de rest van het spelmateriaal wat aan de eenvoudige kant. Of het spel ook door jongere spelers gespeeld gaat worden, daar heb ik mijn twijfels bij. De speluitleg is niet heel moeilijk voor volwassenen, maar een jonger iemand kan wel wat last hebben met de regeltjes. Maar als je als ouder je kind graag programmeur zit worden, is dit zeker een spel dat je eens op de tafel moet leggen.

Code Monkey is geschonken door Tyto Games en is vanaf augustus te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 7 jaar
Speelduur : 20 minuten

Reacties

Populaire posts