Galaxy Trucker

Voor de mensen die nog nooit Galaxy Trucker gespeeld hebben, is dit de uitgelezen kans om deze remake van het originele spel uit 2007 eens te spelen. De spelers gaan aan de slag om een eigen ruimteschip samen te stellen uit losse onderdelen, en daarna een reis doorheen de ruimte ondernemen. Onderweg komen de spelers allerlei gevaren maar ook goederen tegen die cash geld kunnen opleveren op het einde van het spel. De speler met het meeste geld op het einde van het spel is de winnaar.

De handleiding telt maar liefst 24 bladzijdes, maar deze kan je met een plezier lezen. Her en der staan er grapjes tussen de spelregels, en het leest zeer vlotjes. Als je slechts een deel van de regels gelezen hebt, kan je al starten met spelen. Na het samenstellen van je ruimteschip, kan je dan verder lezen en deel 2 aanvatten.


Elke speler krijgt een leeg ruimteschip. Je kan kiezen of je met de level 1,2 or 3 kant gaat spelen. Startende spelers kunnen best met de 'L' kant starten, dat staat voor Leerling. Alle schiponderdelen komen gedekt midden op de tafel te liggen. Het bordje dat de ruimtevlucht voorstelt en alle grondstoffen komen daarnaast te liggen. Het bouwen kan van start gaan.
De plaatsingsregels zijn redelijk eenvoudig : er zijn 3 soorten verbindingen, die bestaan uit een enkele verbinding, een dubbele en een universele. Verbindingen mogen niet tegen 'vlakke' andere tegels gebouwd worden, dus een verbinding moet altijd met een andere tegel via een passende verbinding aangesloten worden. 


De keuzes uit bouwcomponenten zijn talrijk. In woonunits mag je 2 ruimtereizigers zetten. Heeft die woonunit een uitbreiding voor een paarse of bruine alien, mag je daar 1 alien in plaatsen. Aliens zorgen ervoor dat je 2 extra vuurkracht of stuwkracht hebt. De cargo ruimtes zijn er om grondstoffen in op te slaan. Enkel rode grondstoffen mogen in rode containers opgeslagen worden, al de rest mag in eender welke container opgeslagen worden. De schilden zorgen ervoor dat je je schip kan beschermen tegen meteorieten. Motoren zijn essentieel om door de ruimte te reizen, maar ook wapens zal je zeker nodig hebben. Batterijen zal je nodig hebben als je dubbele motoren, dubbele wapens en schilden geïnstalleerd hebt. Zonder batterijen zullen ze niet functioneren. Tot slot zijn er nog algemene verbindingsstukken, die je kunnen helpen om je schip volledig te maken.
 
 
Eenmaal de spelers hun schip gebouwd hebben, al dan niet tegen een zandloper, zal nog een snelle checkup gebeuren om te kijken of alles juist is gebouwd. De foutieve stukken komen op een vakje apart te liggen, en zullen je geld kosten op het einde van je vlucht. De spelers plaatsen nu hun bemanning en batterijen als ze die geplaatst hadden. De vlucht kan nu starten, en de speler die eerst klaar was met bouwen mag de stapel vluchtkaarten schudden en de eerste daarvan omdraaien.
 
 
Afhankelijk van het niveau dat je bij de start gekozen hebt, zullen hier meer of minder kaarten in de stapel zitten. Ook de moeilijkheid van die kaarten zal toenemen met het gekozen niveau. Mogelijke kaarten zijn planeten, waar grondstoffen te verzamelen zijn. Beslist een speler om te landen, kiest hij op welke planeet, en laadt hij de grondstoffen in die naast die planeet afgebeeld staan. Hij moet echter wel de grondstoffen kunnen stockeren in zijn cargo. Eenmaal geland op een kaart, ga je een bepaald aantal reisdagen achteruit op het spoor. Daarna is het de volgende speler die de keuze heeft om al dan niet te landen op de planeet.
 
 
Andere kaarten kunnen bijvoorbeeld meteorieten zijn. Deze hebben invloed op elke speler. Met 2 dobbelstenen zal bepaald worden waar de meteorieten zullen inslaan. Heb je op die plaats geen open verbinding, is er geen probleem, in het andere geval zal je een schild met een batterij moeten activeren om deze steen af te ketsen. Lukt je dat niet, verlies je dat stuk van je schip. Komen er daardoor delen van je schip los te hangen, verlies je die ook en zal je daarvoor op het einde moeten betalen. Grote meteorieten kan je alleen maar stuk krijgen met je wapens. Onderweg komen de spelers nog piraten en verlaten schepen tegen. De piraten zullen verslagen moeten worden, anders zal je zaken moeten inleveren. Kan je ze verslaan, zal je een beloning ontvangen.


Eenmaal alle kaarten verwerkt zijn, en je schip is nog min of meer volledig, zal het geld verdeeld worden. De speler die eerst aankomt zal meer betaald worden dan de anderen. De speler met het mooiste schip, dit wil zeggen het schip met de minste open verbindingen, krijgt een beloning. De goederen worden verkocht tegen grof geld, en de spelers die onderdelen apart hebben moeten leggen zullen nu de kosten daarvan moeten betalen. De speler met het meeste geld is de winnaar van deze ronde.
 

Je kan zelf kiezen hoeveel rondes je speelt. Deze versie van Galaxy Trucker heeft nieuw artwork, meer schiptegels, aangepaste effecten van kaarten en een vlotter spelverloop. Op het einde van de handleiding kan je de uitleg van de 'Transgalactic Trek' vinden, een spel voor de spelers die toe zijn aan meer uitdagingen en een langer spel. 

Dit spel is geschonken door CGE en is in november het spel van de maand bij Het Geel Pionneke.
 

Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 minuten per ronde

Reacties

Populaire posts