Savannah Park



Savannah Park is het nieuwste spel van het bekende auteursduo Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. In dit spel dienen te spelers de dieren te helpen om grote kuddes te vormen in hun eigen wildpark.

Iedere speler krijgt een set van 33 tegels met daarop afbeeldingen van zes verschillende dieren die in het wildpark leven. De set tegels is voor alle spelers gelijk. De tegels worden geschud en willekeurig op het speelbord geplaatst. De eerste tegel wordt op het eerste vrije veld geplaatst, en vervolgens van links naar rechts, rij voor rij gevuld. Daarbij dient rekening te worden gehouden dat er geen tegels geplaatst mogen worden met daarop een afbeelding van gras, rotsen, een boom of vuur. Als alle tegels geplaatst zijn, dan hebben alle spelers nog twee tegels over. Deze twee tegels worden op een locatie geplaatst waarop gras is afgebeeld. De ranger van de speler wordt op het scorebord geplaatst, en het stokstaartje plaatst men rechtsboven op het persoonlijke speelbord. 

Er wordt willekeurig een startspeler bepaald en het spel kan beginnen. De startspeler noemt een tegel, bijvoorbeeld twee struisvogels, en neemt deze voor zich. Het stokstaartje wordt geplaatst op de locatie waar de tegel vandaan is gehaald. De overige spelers zoeken op hun persoonlijke speelbord de genoemde tegel, en plaatsen vervolgens hun stokstaartje op de vrijgekomen locatie. Deze tegel wordt vervolgens omgekeerd (met de spelerskleur naar boven) geplaatst op een andere locatie op het speelbord. Met dient daarbij rekening te houden met het feit dat een tegel niet op de rotsen of in het vuur mag worden geplaatst. Als alle spelers dat gedaan hebben, nemen zij het stokstaartje weer terug en plaatsen het wederom rechtsboven op het persoonlijke speelbord. Vervolgens wordt de volgende speler in uurwijzerzin de nieuw startspeler, en begint het bovengenoemde weer van voren af aan.

Tegel kiezen, stokstaartje plaatsen op het vrijgekomen veld, tegel omgekeerd plaatsen op een ander vrij veld en stokstaartje terugnemen. Dit zijn eigenlijk alle regels die er in dit spel zijn. Als alle tegels zijn gekozen en opnieuw geplaatst, dan is het spel afgelopen en is het tijd om de balans op te maken. 

Hiervoor worden eerst alle drie de branden afgehandeld, te beginnen met de locatie die 1 vlam toont. Alle tegels die grenzen aan deze locatie dienen te worden bekeken. Tegels die slechts 1 dier tonen, zullen de brand niet overleven, en worden van het bord verwijderd. De overige tegels (met 2 of meer dieren) blijven gewoon liggen. Hetzelfde wordt gedaan voor de locatie met 2 vlammen. Echter zullen nu de tegels die twee dieren tonen de brand niet overleven. Als laatste is de locatie met drie vlammen aan de beurt. Men raadt het waarschijnlijk al. Aangrenzende tegels met daarop drie dieren zijn deze keer de pineut en worden uit het park verwijderd.

Vervolgens wordt er gekeken hoeveel locaties met gras er zichtbaar zijn. Voor iedere zichtbare locatie krijgen de spelers 1 punt. Hierna zijn de bomen aan de beurt. Elke zichtbare boom levert drie punten op. Ten slotte worden de 6 diersoorten bekeken. Hiervoor staat op het scorebord een handige volgorde aangegeven zodat men een diersoort niet vergeet te tellen, of per abuis dubbel berekent. Elke speler gaat op zoek naar de grootste kudde van de diersoort die men gaat scoren. Ook kijkt men, en hier zit de grote crux in dit spel, hoeveel oases er in deze kudde aanwezig zijn. Het aantal dieren in de kudde wordt vermenigvuldigd met het aantal oases. Een kudde van 7 struisvogels en 2 oases levert dientengevolge 14 punten op. Is er in een kudde echter geen oase aanwezig, dan krijgt men geen punten daarvoor. Immers vermenigvuldigen met 0 levert altijd 0 op als resultaat. Als alles is gescoord, dan wordt gekeken welke speler de meeste punten heeft. De speler met de meeste punten wint het spel.

Wat als eerste opvalt aan dit spel, zijn de vier doosjes die in de doos zitten. Eén doos voor iedere speler, met daarin de 33 tegels en de twee spelersfiguren. Dit maakt het zeer handig om het spel snel op te zetten. Bovendien vormen deze vier doosjes, indien juist in de doos geplaatst, ook nog eens een mooie afbeelding van de diersoorten die in het spel voorkomen.


In de regels staat omschreven dat de tegels met de zandkleurige zijde naar boven op het bord geplaatst dienen te worden en vervolgens moeten worden omgedraaid naar de zijde met daarop de spelerskleuren. We waren het er snel over eens dat het handiger én leuker was om dit andersom te doen. Dus beginnen met de spelerskleuren naar boven en vervolgens gedurende het spel de tegels omdraaien naar de zandkleurige zijde. Deze zijde is naar onze mening net iets duidelijker te zien, en bovendien lijkt het dan meer of er echt leven komt in het wildpark. 

Al met al, kunnen we niet anders dan te concluderen dat dit een zeer snel uit te leggen familiespel is. Maar wel eentje, waarbij zorgvuldig gepland dient te worden, en waarin het bovendien toch wel eens handig kan zijn om vooruit te plannen. Zo kan het zinvol zijn, om een tegel te plaatsen op een boom die nabij een vuurhaard ligt waardoor op het einde van het spel deze tegel verwijderd dient te worden, zodat deze toch nog drie punten oplevert.

Dit spel is geschonken door Bright Eye Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 20-40 minuten


Reacties

Populaire posts