Fellowships of Fate

 


Fellowships of Fate brengt ons naar een fantasywereld waar een oude beschaving op mysterieuze wijze is verdwenen nadat ze een nieuwe energiebron hadden ontdekt. Niemand is er ooit in geslaagd enig spoor te vinden, of toch niet zonder het te overleven. Hoog tijd dus om een nieuwe expeditie op poten te zetten. Vijf dapperen kiezen zodoende het ruime sop om donkere jungles te trotseren, in de hoop het raadsel op te lossen. Stuur je beste teams op pad, en verzamel kostbare relieken of andere zaken in je dagboek. Wie na 4 rondes de meest waardevolle collectie heeft, wint het spel.

Iedere speler beschikt over dezelfde bemanning van 9 leden die verschillende eigenschappen hebben. Die kan je op 2 manieren inzetten: de naamloze versie of de legendarische versie. Die tweede is uiteraard een stuk sterker, maar het nadeel is dat je een beurt moet wachten voor ze effectief wordt. En tijdens het wachten kunnen andere spelers zomaar die eigenschap onderbreken (lees: stelen) zodat je uiteindelijk van een kale kermis thuiskomt. Je voelt het al aankomen: timing, geluk en planning zijn nooit veraf in deze ontdekkingstocht.

 


Bij de start worden alle avonturenkaarten geschud en als trekstapel voorzien. Daarvan worden er 4 opengedraaid, deze zijn de eerste doelwitten. Afhankelijk van het aantal spelers worden nog een aantal reliekkaarten van level 1 gekozen, die bovenop de stapel van level 2 worden gelegd. Die stapel komt dan weer boven de 2 verste avonturenkaarten te liggen. De 3 grondstoffen (kracht, wijsheid en mana) worden centraal binnen ieders bereik gelegd. De rondefiches leg je naast de trekstapel, we beginnen uiteraard met ronde 1.

Aan het begin van een ronde kiest iedereen 4 teamleden waar hij mee wil spelen en neemt die op hand. De startspeler mag nu als eerste een karakter spelen en zegt duidelijk of hij de naamloze of legendarische eigenschap wil gebruiken. Kiest hij voor de naamloze, dan voert hij ze direct uit (bvb neem 2 krachttokens), en legt hij de kaart dwars voor zich neer ('getapt'). Kiest hij voor de legendarische eigenschap (neem 4 krachttokens), dan komt die rechtop voor hem te liggen en gebeurt er voorlopig niets. Als de kaart bij de volgende beurt nog rechtop ligt, voert hij de legendarische eigenschap uit in plaats van een karakter te spelen. Daarna wordt die uiteraard wel getapt.

Zo verzamel je grondstoffen die je met een andere eigenschap kan gebruiken om avonturenkaarten te kopen. Die brengen dan weer punten op voor je dagboek. En als je een kaart koopt onder de reliekstapel, dan mag je daar ook weer een kaart van trekken. De level 2 kaarten zijn gewoon extra punten, maar de level 1 kaarten geven een alternatieve legendarische eigenschap voor een bepaald karakter. Zeker niet te versmaden dus. Sommige avontuurkaarten kan je niet zomaar kopen, daar moet je ook weer een speciale eigenschap voor inzetten. Zo'n kaart kan een serieuze bonus opleveren (bvb 7 tokens van een bepaalde grondstof) of een extra teamlid dat je op hand mag nemen.

 


Maar de grote spelbreker is de regel dat als iemand een karakter speelt (hetzij naamloos, hetzij legendarisch), hij een wachtend karakter onderbreekt en doet tappen (dus waardeloos maakt). Een bepaald karakter heeft zelfs als naamloze eigenschap dat hij ALLE legendarische karakters onderbreekt. Zoals gezegd kan dit tot veel gevloek leiden. Merk op dat er 1 karakter is dat beschermd is tegen onderbreking, maar daar heb ik nog niet veel voordeel van gemerkt.

Wanneer iemand al zijn teamleden heeft gebruikt, moet hij passen en wachten tot de anderen ook klaar zijn. De volgende ronde start dan met het kiezen van een nieuw team van 4. Dat mogen dezelfde zijn als voorheen, maar je let best op wat de anderen van plan zijn om eventueel te kunnen anticiperen of saboteren. De speler die laatst een actie gedaan heeft wordt de nieuwe startspeler. Na de 4e ronde eindigt het spel en mag je je punten tellen. Wie de meeste punten heeft verzameld, wint het spel.

 


Fellowships of Fate is een snel te leren spel in de categorie 'verzamel en koop' met een hoog interactiegehalte. Er komt ook wel een minimum aan tactiek bij kijken. Als je als eerste een legendarische actie speelt, loop je veel kans het deksel op de neus te krijgen; als je kan zien wat de anderen doen kan je dat risico beperken, maar misschien is die goede kaart dan al wel gaan vliegen. Het is dus voortdurend afwegen tussen een kleine directe opbrengst of een onzekere grotere opbrengst. En vergeet ook niet de positie van de kaarten. Als je telkens een reliek extra kan scoren, tikt dat op de duur wel aan. Anderzijds gaat het hem hier wel gewoon om de punten. Geen gedoe rond setjes maken of kaarten stelen, dat houdt het weliswaar simpel, maar mogelijk blijven sommige spelers daardoor wat op hun honger zitten. Niettemin was dit spel voor mij een aangename verrassing, dat ik graag als tussendoortje zal promoten.


Dit spel werd geschonken door Hobby Japan en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.

 



Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar


Reacties

Populaire posts