The Scepter of Zavandor

 The Scepter of Zavandor brengt ons naar een fantasywereld waar magiërs, elfen, kobolden en dergelijke figuren op zoek gaan naar edelstenen. Die hebben ze nodig om magie te genereren waarmee ze items of andere edelstenen kunnen kopen en gebieden kunnen exploreren, maar bovenal om de gunst te winnen van een of meerdere bewakers. Deze gunst levert een waardering op van je inventaris,en als je daar optimaal kan op inspelen, heb je een grote stap gezet richting eindoverwinning.

Ter volledigheid dien ik nog te vermelden dat dit spel een heruitgave is van de gelijknamige klassieker uit 2004. Het basisprincipe is grotendeels gelijk gebleven, alleen zijn sommige onderdelen wat gestroomlijnd en is het achtergrondverhaal enigszins aangepast om meer diepgang te geven aan de personages en hun leefwereld.

Wat de presentatie betreft is deze versie zeker mee met zijn tijd. Het spelbord is tweezijdig, met aan de ene kant een wereldbeeld van de verschillende gebieden rondom een centrale hub (het portaal), en aan de andere kant een meer compacte voorstelling voor als de ruimte beperkt is. De spelersborden hebben allemaal reliëf voor stabiliteit, de item- en drankjeskaarten zijn klein maar stevig genoeg en de spelershulpen zijn voorzien als mini-toverboeken. Netjes! De overige spelcomponenten (edelstenen en manatokens) zijn uitgevoerd in plastic en ogen zeer leuk. Om dit allemaal te bewaren zijn er een massa schaaltjes bijgevoegd met deksel. Het is eens iets anders dan plastic zakjes. De toekomst zal uitwijzen of dit een geslaagd alternatief is. Het ziet er alleszins tof uit.

De spelers kiezen een karakter en een kleur en nemen het bijhorende materiaal. Iedereen start met 1 spelfiguur, die begint in het gebied van zijn karakter. Dat bepaalt ook je startcondities op je speelbord, waarvan de teller voor handkaarten wellicht het belangrijkste zal zijn. Onder andere ontvang je ook enkele edelstenen die je al kan activeren, en wat manakaarten op hand. Standaard heb je ook al twee spreukenboeken, die je kan uitbreiden tot 5 (1 per manasoort, maar je kan er meerdere per soort verzamelen). Als de startspeler bepaald is, ontvangt iedereen in volgorde de spelershulp met zijn beurtnummer.

In je beurt kan je een willekeurig aantal acties doen, totdat je niet meer kan of wil en past. Daarna is de volgende speler aan de beurt. De beschikbare acties zijn:

Duplicaat oproepen. Je kan tot 5 duplicaten van je karakter oproepen om andere gebieden te exploreren. De kost is verschillend, maar je mag ze in eender welke volgorde oproepen. Ze beginnen telkens aan het portaal.

Edelstenen kopen. Je spelersbord bevat een prijslijst voor alle soorten edelstenen. Initieel zal dit de hoogste prijs zijn, maar je kan je niveau verbeteren (en dus de prijs verlagen) door het Goblindorp te exploreren. Je bent ook beperkt tot de soorten waarvoor je een spreukenboek hebt. Extra spreukenboeken kan je bemachtigen via items of door een bepaald gebied te doorzoeken. De gekochte stenen komen in eerste instantie in je voorraad te liggen.

Edelstenen verkopen. Wat je kan kopen, kan je ook verkopen. Alleen is dat dan gewoonlijk aan de helft van de prijs. Maar soms is dat noodzakelijk om iets anders te kunnen betalen.

Edelstenen activeren. Op je bord kan je tot 5 edelstenen activeren. Afhankelijk van het soort zal dat onmiddellijk punten opleveren, en later zelfs mana waarmee je allerlei zaken moet bekostigen. Sommige items laten je toe om extra edelstenen te activeren. Let wel op: als je stenen deactiveert of geactiveerde stenen verkoopt, gaan de punten er weer af!

Een item veilen. Je kan een openliggend item selecteren om te veilen. Het minimumbod staat op het kaartje, en de spelers bieden in wijzervolgorde tegen elkaar op. Belangrijk: eens gepast kan je later niet meer inspringen. Het item gaat naar de speler met het hoogste bod. Ieder item heeft zo zijn eigen voordeel, maar kan ook randvoorwaarden hebben. Als de speler toch niet kan betalen, moet hij als straf voor de rest van het spel zijn manakaarten open leggen.

Een bewaker inhuren. Een bewaker is een krachtig wezen dat als voornaamste eigenschap heeft dat hij/zij punten oplevert voor bepaalde spelelementen (bvb 2 punten voor elke actieve robijn). Die punten worden onmiddellijk (en dynamisch) verrekend. Het spel start met 9 (of 10) bewakers waaruit gekozen kan worden. De aanschaf verloopt eveneens volgens het principe van de veiling. Een speler kan meerdere bewakers inhuren als hij wil.

Een gebied exploreren. Elk gebied bestaat uit vier niveaus, die in volgorde geëxploreerd moeten worden. Elk niveau heeft zijn kostprijs en kan extra voordelen opleveren. Zo kan je bvb in de drakenvallei schubben vinden die je korting geven. Een speler kan maar 1 duplicaat per gebied inzetten, maar meerdere spelers kunnen hetzelfde gebied onderzoeken. Het is niet toegelaten om van het ene gebied naar het andere te trekken, daarom zijn er de duplicaten. Dit is ook de eneige actie die je maar 1 maal per beurt mag doen.

Op het einde van een ronde wordt je handlimiet voor manakaarten geëvalueerd. De huidige score zal dan ook als basis dienen voor de nieuwe beurtvolgorde (meeste punten begint en zo verder, dit hoeft niet langer kloksgewijs te zijn). Dit is belangrijk omdat de eerste speler mogelijk extra kosten moet betalen en de laatste korting krijgt. De nieuwe ronde begint met een inkomstenfase: je ontvangt mana volgens je geactiveerde edelstenen. Dat kan in de vorm van manatokens, of als manakaarten (hier zit een randomeffect in). Als je 4 edelstenen van dezelfde soort actief hebt, scoor je een supermanatoken dat tot waarde 60 kan gaan. Daarna kunnen er nog extra voordelen zijn van gebieden, en ten slotte worden de items aangevuld (in principe ligt er 1 item per speler in de winkel).

Het spel eindigt op het einde van de ronde waarin een vijfde bewaker is ingehuurd. Wie dan de meeste punten heeft, is de winnaar van het spel.

Verder zijn er nog een aantal regelvarianten vermeld en een aanpassing voor solospel, maar die moeten jullie zelf maar ontdekken

The Scepter of Zavandor is op zich geen moeilijk spel om te leren. Het speelt vlot, alhoewel de dynamische puntentelling soms voor verwarring kan zorgen. Gelukkig is het eenvoudig te verifiëren. Bij meer spelers kan de spelduur misschien wel beginnen tegensteken. Afgezien van de veilingen is de interactie eerder indirect, maar de hoofdbezigheid zal in eerste instantie zijn om een goeddraaiende manamachine samen te stellen. De optimale volgorde vinden van exploreren is daar essentieel in, maar dit kan sterk beïnvloed worden door de items die je bemachtigt en de bewakers die je op het oog hebt. Een lastigheid is verder nog dat je de manatokens niet onbeperkt kan omruilen. Dat betekent dat je soms te veel zal moeten betalen voor iets. Het thema blijft een beetje onderhuids zitten, maar het geheel is een uitdagende puzzel die je met zijn prachtige vormgeving ongetwijfeld zal kunnen bekoren. Zoek je een spel dat je economische vaardigheden in een fantasysetting op de proef kan stellen, dan is de scepter van Zavandor (niet die van Ottokar) de scepter die je moet proberen te zwaaien.

Dit spel werd geschonken door DiceTree Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 1 - 6
Speelduur: 90 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts