Sanssouci
Koning Frederick IV wil het zomerpaleis
van zijn nonkel vernieuwen. Hij wil ook de tuin aanpakken met
standbeelden, bomen, wandelpaden en zo. Jij mag een tuin ontwerpen,
zodat de koning zijn zorgen kan vergeten. Ga je de uitdaging aan? Leg
alle tegels goed om een goede tuin te ontwerpen en punten te
verdienen. Wie na 18 rondes de hoogste score heeft, wint.
Iedereen krijgt een tuinbord, zorg dat
het gemeenschappelijke bord in het midden ligt en iedereen eraan kan.
Neem de juiste tegels, naargelang het aantal spelers. Iedereen kiest
een kleur en neemt de 18 actiekaarten, 9 mannetjes en de
overeenkomstige scoreschijf. Plaats je mannetjes op de bovenste rij
van je tuinbord. Elke speler krijgt 2 missiekaarten. De
structuurtegels mogen in de zak om uit te trekken. De laatste persoon
die een paleis heeft bezocht, mag beginnen. Je kan 5 acties
uitvoeren. Speel een actiekaart, je kiest 1 van de 2 actiekaarten om
te spelen. Deze kaart bepaalt welke tegel je van het
gemeenschappelijke bord mag nemen. Je hebt kaarten met 2 kleuren, dan
kan je een tegel kiezen bij 1 van de 2 kleuren, je hebt dus keuze uit
4 tegels. Je hebt actiekaarten met een structuur op, dan mag je 1 van
de tegels nemen met die structuur op. Als je een kaart hebt met alle
kleuren op, dan mag je kiezen uit elke tegel van het bord. Na het
nemen van de tegel leg je de actiekaart af. Je gaat de tegel dan
plaatsen op je bord op een plaats waar dezelfde structuur op staat,
maar geen paden opstaan. Leg deze wel bij de juiste kleur. Als je een
tegel kiest met een structuur op die je al op je bord hebt liggen bij
die kleur, draai je deze om naar de tuinier kant en leg je die tegel
op een open vakje. Als volgende actie kan je je mannetje verzetten.
Er zijn enkele regels, het mannetje kan zich enkel verplaatsen over
tegels die aan elkaar grenzen (over de wandelpaden), het mannetje
moet eindigen in dezelfde kolom als waar het gestart is en mag nooit
stoppen op een tegel met een ander mannetje op, maar mag hier wel
langs doorgaan. Je krijgt punten naargelang waar je mannetje eindigt.
Je vult nu het gemeenschappelijke bord aan en dan trek je nog een
nieuwe actiekaart. Hierbij is je beurt gedaan. Aangezien je 18
actiekaarten hebt, kan je op het einde maar 1 kaart spelen.
Het spel stopt als de laatste speler
zijn laatste beurt gedaan heeft. Je gaat nu de extra punten bij je
punten tellen. Voor elke complete rij krijg je 10 punten min de
waarde van de rij. Tuinierkanten tellen als gebouwde tegel in een
rij. Voor elke volledige kolom krijg je 5 punten. Tuinierkanten
tellen ook hier als bebouwde plaatsen. Voor elke missiekaart ontvang
je zoveel overwinningspunten als aangegeven door de rij waar je
mannetje op de loopbrug ligt. De speler met de meeste punten wint.
Bij een gelijkspel, wint de speler met de meeste tuiniers op
zijn/haar bord. Als dit ook gelijk is, is het een gelijkspel.
Je hebt ook nog regels voor een
uitbreiding om een uitdaging te creëren.
Dit spel werd geschonken door Mayday games en
kan vanaf mei gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 40 minuten
.jpg)
.jpg)
.jpg)


.jpg)
Reacties
Een reactie posten