Cultivo
In Cultivo bouw je je eigen kleine rijkje uit in
het Ebro-deltagebied. Het doel is eenvoudig: aan het einde van het spel
wil jij de meeste arbeiders, gebouwen en uitrustingen verzameld hebben,
want die leveren de meeste punten op.
Om te starten leg je een modulair speelveld neer dat bestaat uit dorpen. Afhankelijk van het aantal spelers gebruik je zes, acht of tien delen, netjes passend tegen elkaar zodat één groot gebied ontstaat. Naast het speelveld komt het marktbord te liggen, waar je willekeurig vijfentwintig uitrustingsfiches open neerlegt. Alle goederen komen binnen handbereik te liggen, net als de stapel met zevens tot en met één punt. Elke speler kiest een kleur, krijgt een persoonlijk tableau, tien arbeiders en zes gebouwen, netjes klaar om in te zetten. De startspeler ontvangt het startspeler wapen.
Voor het spel echt begint, plaatsen alle spelers één arbeider op een
geel veld van een dorp en nemen ze meteen vijf grondstoffen van de
kleuren die in dat dorp voorkomen. Daarna begint het spel, waarin je
telkens twee acties uitvoert, in welke volgorde kies
je zelf, en je mag dezelfde actie gerust twee keer doen.
Tijdens je beurt kan je een arbeider inzetten, een
arbeider verplaatsen, goederen produceren, een uitrusting kopen of een
gebouw neerzetten. Een arbeider inzetten doe je bij voorkeur naast een
eigen arbeider, want dat is gratis en levert
onmiddellijk een grondstof op. Moet je verder weg of een kanaal over?
Dan kost dat goederen of extra tarwe. Verplaatsen werkt op dezelfde
manier, maar je krijgt bij aankomst opnieuw de bijhorende grondstof.
Goederen produceren laat al je aanwezige arbeiders
van één gekozen kleur tegelijk oogsten, een efficiënte boost wanneer je
op meerdere gelijke velden staat. Op de markt koop je uitrustingen die
voordelen geven, punten opleveren en vereist zijn om gebouwen te mogen
bouwen. Gebouwen plaatsen kost altijd goederen
en vereist dat je de juiste uitrustingen bezit en een arbeider op het
veld hebt staan. De eerste zeven geplaatste gebouwen in het spel leveren
bovendien extra directe punten op via de aparte puntfiches.
Het einde komt in zicht zodra er nog maar vier
uitrustingen op de markt liggen, of wanneer iemand zijn vijfde gebouw
heeft gebouwd. Alle spelers ronden de ronde af en iedereen krijgt nog
één extra beurt. Tijdens de eindtelling scoor je
voor setjes van drie verschillende goederen, voor je uitrustingen, voor
je ontvangen puntfiches en voor al je gebouwen, die elk op een eigen
manier punten opleveren.
Cultivo combineert slim plannen, keuzes maken en zien dat je gebied groeit. Je puzzelt voortdurend hoe je arbeiders het meeste opleveren, welke uitrustingen je motor sterker maken en waar je gebouwen het meeste punten opleveren. Het spel nodigt uit tot experimenteren en geeft vanaf de eerste beurt voldoening omdat elke actie meteen iets oplevert. Wie graag vooruit plant gaat dit spel zeker smaken.
Cultivo is geschonken door Spielefaible en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 60 - 90 minuten
Bekijk op Instagram







.jpg)
Reacties
Een reactie posten