Cultivo

In Cultivo bouw je je eigen kleine rijkje uit in het Ebro-deltagebied. Het doel is eenvoudig: aan het einde van het spel wil jij de meeste arbeiders, gebouwen en uitrustingen verzameld hebben, want die leveren de meeste punten op.
 

Om te starten leg je een modulair speelveld neer dat bestaat uit dorpen. Afhankelijk van het aantal spelers gebruik je zes, acht of tien delen, netjes passend tegen elkaar zodat één groot gebied ontstaat. Naast het speelveld komt het marktbord te liggen, waar je willekeurig vijfentwintig uitrustingsfiches open neerlegt. Alle goederen komen binnen handbereik te liggen, net als de stapel met zevens tot en met één punt. Elke speler kiest een kleur, krijgt een persoonlijk tableau, tien arbeiders en zes gebouwen, netjes klaar om in te zetten. De startspeler ontvangt het startspeler wapen.

Voor het spel echt begint, plaatsen alle spelers één arbeider op een geel veld van een dorp en nemen ze meteen vijf grondstoffen van de kleuren die in dat dorp voorkomen. Daarna begint het spel, waarin je telkens twee acties uitvoert, in welke volgorde kies je zelf, en je mag dezelfde actie gerust twee keer doen. 
 

Tijdens je beurt kan je een arbeider inzetten, een arbeider verplaatsen, goederen produceren, een uitrusting kopen of een gebouw neerzetten. Een arbeider inzetten doe je bij voorkeur naast een eigen arbeider, want dat is gratis en levert onmiddellijk een grondstof op. Moet je verder weg of een kanaal over? Dan kost dat goederen of extra tarwe. Verplaatsen werkt op dezelfde manier, maar je krijgt bij aankomst opnieuw de bijhorende grondstof. Goederen produceren laat al je aanwezige arbeiders van één gekozen kleur tegelijk oogsten, een efficiënte boost wanneer je op meerdere gelijke velden staat. Op de markt koop je uitrustingen die voordelen geven, punten opleveren en vereist zijn om gebouwen te mogen bouwen. Gebouwen plaatsen kost altijd goederen en vereist dat je de juiste uitrustingen bezit en een arbeider op het veld hebt staan. De eerste zeven geplaatste gebouwen in het spel leveren bovendien extra directe punten op via de aparte puntfiches.
 

Het einde komt in zicht zodra er nog maar vier uitrustingen op de markt liggen, of wanneer iemand zijn vijfde gebouw heeft gebouwd. Alle spelers ronden de ronde af en iedereen krijgt nog één extra beurt. Tijdens de eindtelling scoor je voor setjes van drie verschillende goederen, voor je uitrustingen, voor je ontvangen puntfiches en voor al je gebouwen, die elk op een eigen manier punten opleveren. 
 

Cultivo combineert slim plannen, keuzes maken en zien dat je gebied groeit. Je puzzelt voortdurend hoe je arbeiders het meeste opleveren, welke uitrustingen je motor sterker maken en waar je gebouwen het meeste punten opleveren. Het spel nodigt uit tot experimenteren en geeft vanaf de eerste beurt voldoening omdat elke actie meteen iets oplevert. Wie graag vooruit plant gaat dit spel zeker smaken.


Cultivo is geschonken door Spielefaible en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 60 - 90 minuten
Bekijk op Instagram

 

Reacties

Populaire posts