Nussfieber
Herfst: de dagen worden korter, de bladeren vallen van de bomen en de natuur maakt zich op voor de winter. Zo ook de eekhoorns, die op zoek gaan naar nootjes om hun wintervoorraad aan te vullen. En, zoals alles in de natuur, kan dat er best stevig aan toe gaan. Deze notenjacht is het concept van Nussfieber. Laat jullie vooral niet tegenhouden door de eentalig Duitse speldoos, en neem zeker de moeite om even online de Engelstalige regels te checken, want Nussfieber (Nut Hunt) is een prachtig uitgevoerd spel dat zich situeert tussen de zware lange tactische spellen en de lichte tussendoortjes.
Het spelbord is opgebouwd uit zeshoekige tegels die de verschillende delen van het bos voorstellen, met klinkende namen als esdoorndreef, naaldbomenwoud, kikkervijver en sprookjeswoud. Deze tegels worden willekeurig in een hexagoon gelegd, met aan alle uithoeken een stapel notenkaarten (gesorteerd per soort: wal- en pecannoten, kastanjes en eikels.). Plaats het vossentoken in het midden van het bos, de vossenkaart aan de zijkant en de stapel met geheime doelkaarten naar het spelbord. Elke speler ontvangt een set eekhoorn- en nesttokens van zijn kleur, net als drie doelkaarten (waarvan hij er twee moet behouden).
Elke speler legt een eekhoorntoken op een groenomrand stuk van het woud, en neemt twee notenkaarten overeenkomstig met degene die linksonder op het woudstuk vermeld staan. (Elk stuk woud kan bij de start van het spel slechts één eekhoorn herbergen). Als alle spelers twee eekhoorns in het woud geplaatst hebben (en ze dus vier notenkaarten op hand hebben) kan het spel beginnen.
Doel van het spel is punten scoren door je eekhoorns tactisch in het woud te plaatsen: de doelkaarten bevatten steeds twee locaties en een puntenaantal: slaag je erin de beide locaties met elkaar te verbinden door op elk betrokken en tussenliggend veld een eekhoorn en minstens een nest te plaatsen ? Dan verdien je het aantal punten weergegeven op de doelkaart. Maar opgepast, de in het woud rondlopende vos doet niets liever dan eekhoorns opjagen waardoor ze op de vlucht moeten slaan !
Een spelbeurt start met de vos die erop uittrekt in het woud: het verplaatsen van de vos wordt bepaald door te dobbelen: de richtingkaart van de vos geeft aan welk resultaat de worp heeft. Deze verplaatsing dwingt de aanwezige eekhoorns te vluchten naar aangrenzende gebieden (niet naar het gebied waarvan de vos vertrokken is). De actieve speler krijgt het aantal notenkaarten vermeld op het vakje waar de vos belandt. Hierna zijn er drie mogelijk acties: bijplaatsen van eekhoorns, het bijpakken van de doelkaarten of het herplaatsen van de vos.
Het bijplaatsen van eekhoorns kan op elk vakje waarop geen restrictie is (ook het vakje van de vos is logischerwijs verboden terrein). Elke woudtegel bevat rechtsonder een 'kostprijs', namelijk hoeveel van welke notenkaarten er moet betaald worden om er een eekhoorn op de te plaatsen. Nog een handige tip: je kan ten allen tijde drie dezelfde notenkaarten inruilen voor één andere notenkaart. Sommige tegels bevatten restricties: zo kan een vos bijvoorbeeld wel naar de kikkervijver verplaatsen, maar een eekhoorn niet.
Doelkaarten bijpakken kan je helpen om extra punten te scoren: hierbij kan je de bovenste twee trekstapelkaarten bekijken en er maximaal eentje van op hand nemen. Het herplaatsen van vos: hiermee kan je de vos nog een extra keer verplaatsen, de actie levert één notenkaart op en kan handig zijn om eekhoorns in een bepaalde richting te jagen, bijvoorbeeld zodat er drie van dezelfde kleur op hetzelfde vakje belanden. Deze drie eekhoorns worden immers onmiddellijk (ook al ben je niet aan de beurt) omgezet in een nest, en de constructiewerken ervan zijn zo rumoerig dat de overige aanwezige eekhoorns van die woudtegel snel het hazenpad kiezen, en vluchten naar analogie alsof de vos zou verplaatsen. Nesten zijn, uiteraard, standvastig, en worden niet weggejaagd door de vos.
Het spel eindigt als een speler vier nesten gebouwd heeft, waarna de puntentelling plaatsvindt: pluspunten scoor je per geplaatst nest (+2 per stuk) en per succesvol afgelegde route van je doelkaart (verbonden woudtegels voorzien van eekhoorns en minstens één nest - te scoren punten zijn degenen weergegeven op de doelkaart met als extra +1 voor elke woudtegel die in de kortst mogelijke route tussen start- en aankomsttegel zit). Niet bereikte doelkaarten leveren minpunten op.
Nussfieber heeft een leuk spelmechanisme, aangezien de eekhoorns doorheen het hele spel over het bord bewegen, en de vos alles in iedereen opjaagt. Probeer alles dus zo goed mogelijk in je eigen voordeel te laten uitdraaien, en steeds één stap sneller en slimmer te zijn dan de vos, al kan je door deze tactisch door het woud te laten struinen het je ook voordelen opleveren. Voor zij die er niet genoeg van krijgen bevat Nussfieber ook nog extra spelregels om het nog competitiever te maken, of voor zij die liever alleen op notenjacht gaan eveneens een soloversie. Zoals eerder gezegd: zoek even de Engelstalige regels op, de weinige Duitse tekst op de kaarten geeft gewoon de naam van het wouddeel weer, maar het spel wijst zichzelf uit ook zonder de tekst. Nussfieber is het vast en zeker waard !
Dit spel is geschonken door Pine Island Games en is vanaf heden te spelen bij Het Geel Pionneke
Aantal spelers : 1 - 5
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 30 minuten






.jpg)
Reacties
Een reactie posten