Last Ruins of Arnak

 

Lost Ruins of Arnak combineert deck-building en worker-placement, waarbij de spelers sites gaan ontdekken en verkennen. De kaarten die hierbij gebruikt worden, kunnen op 2 verschillende manieren ingezet worden. Of je gebruikt ze om je werkers, waarvan je 2 stuks hebt, te verplaatsen naar die sites, of je gebruikt ze om acties uit te voeren. Enkele van die acties hebben grondstoffen nodig in plaats van werkers, dus je zult wel begrijpen dat een goede deck uitbouwen cruciaal is.  Je bent beperkt tot slechts 1 actie per beurt, met uitzondering van de 'gratis' acties. Die staan aangeduid met een bliksem. Het is dus ook een kwestie van : 'Zal ik de actie nu al uitvoeren, of wacht ik er nog even mee ?', met het risico dat een andere speler er mee gaat lopen.

Het spelbord is redelijk groot, dubbelzijdig en ziet er zeer mooi uit qua artwork. Het bord kan je opdelen in 4 verschillende gebieden. 

Eén van die gebieden is de plaats bovenaan waar de kaarten komen te liggen, en waar je kan zien in welke van de 5 speelrondes je zit. Daar liggen in totaal 6 kaarten, met aan de linkerkant de artefact kaarten, en aan de rechterkant de voorwerpkaarten. 

Bij de start ligt de rondemarkeerder tussen de 1e en de 2e kaart. Links van die markeerder liggen de artefacten, rechts ervan de voorwerpen. Kom je in een volgende spelronde, schuift deze markeerder op naar rechts, en in ronde 2 komt er zo een extra artefact in de rij te liggen, en 1 voorwerp minder om aan te kopen. 

In het midden van het speelbord vinden we het eiland met 12 sites om te ontdekken. De bovenste 4 daarvan zijn duurder om te bereiken, maar leveren je wel meer punten op. 

Helemaal onderaan vinden we plaats om de grondstoffen te leggen met rechts daarvan ruimte voor de assistenten. Het onderzoeksspoor kan je aan de rechterkant van het spelbord vinden.

Behalve dit prachtig speelbord, is er ook nog een persoonlijk spelbordje voor elke speler voorzien. Daar is plaats voor je stapel kaarten, die uit 6 stuks bestaan bij de start : 4 basiskaarten en 2 Fear kaarten. Die Fear kaarten kunnen nuttig zijn in de beginfase van het spel, maar op het einde geven ze jou minpunten.
Het persoonlijk bordje is ook de startplaats van je 2 archeologen, je gewonnen tokens en tot 2 assistenten.

Zoals reeds gezegd bestaat een spel uit 5 rondes en die start met het trekken van kaarten van je persoonlijke stapel, totdat je 5 handkaarten hebt. Daarna zal de startspeler, die elke ronde doorschuift, exact 1 hoofd actie mogen uitvoeren. Bijkomend mag je nog een willekeurig aantal gratis acties uitvoeren. Dan is het de beurt aan de volgende speler, totdat iedereen gepast heeft. Dat zal het einde van die ronde betekenen.

De hoofdacties bestaan uit :

  • Graven op een site : Door 1 of 2 van je handkaarten open te spelen, kan je de reisicoontjes gebruiken om je archeoloog naar een site te verplaatsen. Er zijn 4 icoontjes : vliegtuigen, boten, auto's en laarzen. Een vliegtuig is het hoogste in rang en mag je ook gebruiken als boot bijvoorbeeld. 2 geldstukken afgeven is ook toegelaten als je een icoontje te kort komt.
    Om te graven op een site heb je enkel laarzen nodig. Hier zet je dan je archeoloog en voer je de actie uit. (grondstoffen nemen)
  • Ontdek een nieuwe site : dit zal ongeveer gelijkaardig gebeuren als het graven op een site. Enkel zal je hier nog tijdfiches moeten betalen. De 8 middelste sites kosten 3 tijd, de bovenste 4 kosten 6 tijd. Je verplaatst je mannetje naar je gewenste site, leg er een site tegel op die je van een gedekte trekstapel neemt, en draait deze om. Hier staan tal van grondstoffen op die je onmiddellijk krijgt. Maar er komt ook een bewaker of monster op te liggen. Die zal je moeten verslaan, en liefst nog in dezelfde ronde. Lukt dat niet, krijg je een extra Fear kaart en loop je het risico dat iemand anders het monster kan verslaan in een volgende ronde. Verslagen monsters brengen namelijk 5 punten en een extra actie op.

  • Versla een bewaker of monster : zoals hierboven al beschreven, maar dit telt wel als een aparte hoofdactie. Het verslagen monster komt naast je persoonlijk bordje te liggen. Wil je de actie gebruiken dat op het monster staat, draai je deze om zodat je die niet een 2e keer kunt gebruiken.
  • Koop een voorwerp : in de bovenste rij kaarten aan de rechterkant kan je kaarten kopen. Die betaal je met x aantal geldstukken. De gekochte kaart komt onderaan je trekstapel. Daarna wordt de rij met voorwerpkaarten terug aangevuld.
  • Koop een artefact : idem zoals hierboven, maar dan koop je van de linkerkant van de rij kaarten, en je betaald met tijd. Deze keer voer je de actie die op deze kaart staat wel uit, en leg je de gekochte kaart op je reeds open gespeelde kaarten. Ook deze kaarten worden terug aangevuld.
  • Speel een kaart : je kan een kaart gebruiken om te reizen, maar ook om de actie uit te voeren die erop staat. Bepaalde kaarten zijn gratis te spelen, bij andere moet je eerst nog een grondstof betalen. Staat er een bliksem voor de actie, telt deze actie niet mee als je hoofdactie.
  • Onderzoeken : Elke speler heeft 2 onderzoekstokens : een vergrootglas, en een notebook. Op dit spoor mag je notebook nooit je vergrootglas voorbijsteken. Om verder te geraken op dit spoor, zal je grondstoffen moeten betalen. Kom je als eerste met 1 van je 2 onderzoekstokens op een bepaald niveau aan, dan krijg je een extra grondstof. Hoe verder je op het spoor geraakt, hoe meer punten deze je op het einde van het spel opleveren. Dit is ook de manier om max 2 helpers te krijgen. Een helper token komt op je persoonlijk bordje te liggen, en die mag je gratis activeren. Meestal kan je hier grondstoffen mee nemen, of omruilen naar duurdere grondstoffen. Eenmaal gebruikt, draai je de helper 90° om aan te duiden dat je het deze ronde al gebruikt hebt. Helemaal bovenaan het onderzoeksspoor kan je grondstoffen verkopen voor punten, die variëren van 3 tot 11 punten ! Trouwens scoren de spelers die met hun vergrootglas als eerste boven aankomen ook flink wat punten.
  • Passen : de laatste actie die je doet, is passen. Passen alle spelers, start de volgende ronde.

Bij de start van een nieuwe ronde is er een beetje opruimwerk : alle archeologen komen terug naar je speelbord, je gebruikte helpers worden terug actief gezet, je afgespeelde kaarten worden geschud en onderaan je trekstapel geplaatst. De ronde markeerder schuift naar rechts, waardoor er 1 artefact kaart bijkomt en 1 voorwerp kaart verdwijnt. Tot slot wordt de startspelersfiche (klokje) doorgegeven naar de speler links, en iedereen trekt opnieuw kaarten van de persoonlijke stapel tot je 5 kaarten op hand hebt. Je kan namelijk de niet gespeelde kaarten op hand bijhouden voor de volgende ronde.

Hoe punten scoren ? Daarvoor gebruik je het bijgevoegd notitieblokje. Je scoort punten met
je onderzoekstokens, je ontdekte tempel tokens, lege slotjes op je persoonlijk speelbord, elk verslagen monster, voorwerp en artefact kaarten, maar vergeet ook niet de strafpunten voor je Fear kaarten die steeds in je bezit zijn.


Dit spel kan je goed vergelijken met Rovers van de Noordzee, alleen worden hier nog extra elementen aan toegevoegd. Wat ik erg leuk vond is dat je constant je tactiek aan het aanpassen bent. Veel hangt namelijk af van de 5 kaarten die je in een ronde op hand krijgt. De keuzes die je tijdens een speelbeurt hebt zijn enorm. Soms zit je met een zet in je hoofd, ben je aan het wachten op de andere spelers, en plots zie je nog betere opties verschijnen. Ook de volgorde van je acties is van belang. Wacht je te lang om met je archeoloog te reizen, zou het wel eens kunnen dat je maar met 1 archeoloog kunt reizen in die ronde. Ga je te laat sites ontdekken, zou het kunnen dat je niet meer aan de grondstoffen geraakt om het monster te verslaan. Ikzelf wou als eerste bovenaan het onderzoeksspoor eindigen, en dat was me ook gelukt. Anderen gingen zich dan weer toespitsen op het verslaan van monsters of het aankopen van vele items. De speldoos beschreef 30 minuten speeltijd per speler, maar met 4 spelers geraakten we bijna aan het dubbele hiervan. Dat is dan wel inclusief de uitleg, en we speelden erg op ons 'gemak'.
Besluit : dit spel staat terecht in de top van de buzz list van Spiel Digital, en bij de top van de hotness van boardgamegeek. Een aanrader dus, zeker spelen !!


Dit spel is geschonken door CGE en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.

 

Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 30 min / speler


Reacties

Populaire posts