Don Carlo

Je bent hoofd van een familie en probeert jouw invloed in verschillende landen  te vergroten. Maar je moet wel uitkijken, want als je zomaar een agent uit jouw familie naar een land stuurt, dan weet iedereen wie het is. Dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat een andere familie jouw geliefd familielid naar het hiernamaals stuurt. Gelukkig heb je hier iets op gevonden, en stuur je enkele agenten op pad die een codenaam dragen. Niemand heeft immers een idee wie Agent 327 is.

Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal landenkaarten in het midden van de tafel gelegd. Onder deze landen dienen de spelers hun geheim agenten te plaatsen. Elke speler krijgt 25 kaarten welke hij zorgvuldig schudt. Hij neemt vier kaarten op hand waarmee hij vervolgens de codenamen van de agenten samenstelt. Iedere code van een geheim agent bestaat uit 1 tot 4 cijfers. 

Stel een speler heeft de kaarten 0-2-4-4 op hand. Hij kan hiermee bijvoorbeeld de code 24 maken. Vervolgens kijkt hij naar welk land Agent 24 kan sturen. Hiervoor telt hij de cijfers op waaruit de code van een agent bestaat. In dit geval 2+4=6. Op de kaart van het land Absurdistan staat het getal 6 vermeld, wat betekent dat Agent 24 in Absurdistan gestationeerd wordt. De kaarten die bij Agent 24 horen worden onder Absurdistan geplaatst en de speler vult zijn hand weer aan tot vier kaarten. 

Nu worden er punten gescoord. Men telt hoeveel agenten er in het land gestationeerd zijn. Het aantal is het aantal punten dat er wordt gescoord. Bovendien kunnen er ook bonuspunten behaald worden. Als de code van een agent uit drie opeenvolgende getallen bestaat (012/123/234, enz), dan wordt er 1 bonuspunt behaald. Mochten de code van een geheim agent uit drie gelijke getallen bestaan (111/222, enz), dan scoort men maar liefst 2 bonuspunten. 

Waar men op dient te letten is het feit dat alle agenten in een land een unieke code dienen te hebben en dat de som van de getallen overeenkomt met het land. Aan het einde van een spel wordt gekeken welke familie de meeste agenten in een land heeft. De familie met de meeste agenten heeft de meeste invloed en scoort punten overeenkomstig de waarde die op het land staat vermeld. Bij een gelijk aantal agenten, gaat het voordeel naar de familie die als eerste een agent in het land heeft gestationeerd. 

Don Carlo is geen moeilijk spel, maar er kunnen toch enkele tactische beslissingen genomen worden. Agent 24 en Agent 024 zijn immers twee verschillende personen. Het aantal agenten dat aanwezig is in een land dient ook nog in de gaten te worden gehouden. Ondanks dat het wellicht lijkt op een tussendoortje is het geen spel waar ontspannen achterover kan worden geleund.

Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 minuten

Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke

Dit spel is geschonken door moses. Verlag GmbH

Reacties

Populaire posts