Oh no ... Invasion !!!
Jullie konden een paar weken geleden al het persbericht van Fablesmith op onze blog lezen. Vrijdag was het dan zover : een exemplaar van dit co-operatief ruimtespelletje lag na een zware werkdag thuis op mij te wachten tot het verlost werd uit de doos.
Gedurende het voorbije weekend hebben we dit spel verschillende malen kunnen uittesten.
Alle spelers starten met een basisstation, namelijk een transporthub. In het midden van de tafel vinden we 2 stapels kaarten: 1 daarvan zijn de aliens of het moederschip, de andere zijn de wapens en modules die ons moeten helpen.
De startspeler krijgt de keuze uit 1 of 2 akties, die bestaan uit het trekken van een wapen en deze op hand nemen, of een kaart via je transporthub aan de medespeler doorsturen. Kies je voor het eerste, zal het moederschip aktief worden en zal er een alien op je af komen gevlogen. Als je deze niet kunt wegzappen met een wapen dat je reeds op hand hebt, zal deze zich aan jou spaceship of aan die van één van je medespelers vasthechten. En zodra er een alien vastgehecht is, zal deze andere aliens activeren die dan negatieve effekten heeft voor bepaalde spelers.
Na de akties mag je je ruimteschip uitbouwen met allerlei modules, waardoor je extra dingen kan doen, zoals 2 ipv 1 kaart trekken van de wapens en module stapel, of je kan dan aliens bij je medespelers afschieten als zij ook die module hebben, enz ...
Als laatste mag je wapens naar gelieve inzetten tegen de aliens. De aliens verdwijnen hierdoor uit het spel, de gebruikte wapens komen op een aflegstapel. Maar opgelet : er zitten ook schield-aliens in de stapel van de aliens. Deze komen gewoon rond het moederschip te liggen. Liggen er 8 open op tafel, hebben alle spelers verloren. Je moet dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk wapens op hand krijgen om de shieldaliens die er al zijn te vernietigen. Als laatste schiet je het moederschip neer en winnen alle spelers gezamelijk. Lukt dat niet, is er een gezamelijk nederlaag.
Het spel speelt redelijk vlot, je hoeft niet lang te wachten om aan de beurt te komen, en je doet er zo een 20-tal minuten over. Het artwork ziet er zeer netjes uit, de vierkantige kaarten zijn van hoge kwaliteit, alhoewel dat ze glanzend zijn en vingerafdrukken blijven op de kaarten zitten.
Misschien minder leuk is dat er een mogelijkheid bestaat dat je na 3 of 4 minuten spelen al uit het spel ligt, en je een 20-tal minuten moet wachten tot je terug een spelletje kan meespelen. Maar ja, iemand moet de drankjes gaan halen. 8-)
Dit spel werd geschonken door Fablesmith en is in oktober het spel van de maand bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 3 - 5
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 20 tot 30 minuten
Gedurende het voorbije weekend hebben we dit spel verschillende malen kunnen uittesten.
Alle spelers starten met een basisstation, namelijk een transporthub. In het midden van de tafel vinden we 2 stapels kaarten: 1 daarvan zijn de aliens of het moederschip, de andere zijn de wapens en modules die ons moeten helpen.
De startspeler krijgt de keuze uit 1 of 2 akties, die bestaan uit het trekken van een wapen en deze op hand nemen, of een kaart via je transporthub aan de medespeler doorsturen. Kies je voor het eerste, zal het moederschip aktief worden en zal er een alien op je af komen gevlogen. Als je deze niet kunt wegzappen met een wapen dat je reeds op hand hebt, zal deze zich aan jou spaceship of aan die van één van je medespelers vasthechten. En zodra er een alien vastgehecht is, zal deze andere aliens activeren die dan negatieve effekten heeft voor bepaalde spelers.
Na de akties mag je je ruimteschip uitbouwen met allerlei modules, waardoor je extra dingen kan doen, zoals 2 ipv 1 kaart trekken van de wapens en module stapel, of je kan dan aliens bij je medespelers afschieten als zij ook die module hebben, enz ...
Als laatste mag je wapens naar gelieve inzetten tegen de aliens. De aliens verdwijnen hierdoor uit het spel, de gebruikte wapens komen op een aflegstapel. Maar opgelet : er zitten ook schield-aliens in de stapel van de aliens. Deze komen gewoon rond het moederschip te liggen. Liggen er 8 open op tafel, hebben alle spelers verloren. Je moet dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk wapens op hand krijgen om de shieldaliens die er al zijn te vernietigen. Als laatste schiet je het moederschip neer en winnen alle spelers gezamelijk. Lukt dat niet, is er een gezamelijk nederlaag.
Het spel speelt redelijk vlot, je hoeft niet lang te wachten om aan de beurt te komen, en je doet er zo een 20-tal minuten over. Het artwork ziet er zeer netjes uit, de vierkantige kaarten zijn van hoge kwaliteit, alhoewel dat ze glanzend zijn en vingerafdrukken blijven op de kaarten zitten.
Misschien minder leuk is dat er een mogelijkheid bestaat dat je na 3 of 4 minuten spelen al uit het spel ligt, en je een 20-tal minuten moet wachten tot je terug een spelletje kan meespelen. Maar ja, iemand moet de drankjes gaan halen. 8-)
Dit spel werd geschonken door Fablesmith en is in oktober het spel van de maand bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 3 - 5
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 20 tot 30 minuten
Reacties
Een reactie posten