Space Cadets : dice dual
In Space Cadets, Dice duel zullen 2 teams het tegen mekaar opnemen. Elk team stelt de bemanning van een ruimteschip voor, en elk team zal met dit ruimteschip door de oneindige ruimte manoeuvreren op zoek naar de vijand. Eénmaal je de vijand in zicht hebt, heb je maar 1 doel : vernietigen die handel! Probeer het vijandig schip 4 maal te torpederen, en jou team is de winnaar van dit supersnel, hectisch dobbelspel. Een dobbelspel kan je het zeker noemen, want er zitten maar liefst 50 dobbelstenen in de doos. Alhoewel het ook in de categorie partyspel past.
Je kan het een beetje vergelijken met Goblins Inc. Daar bouwen 2 teams een robot die dan tegen mekaar vechten. Hier moet je niets zelf bouwen, maar wel mekaar opzoeken in de ruimte en mekaar bevechten. Misschien is het wel een leuk idee naar de toekomst toe om als uitbreiding je eigen schip te kunnen samenstellen ?
Elk ruimteschip bestaat uit verschillende componenten :
* Engineering, dit is zowat de belangrijkste stuk van je schip. Hier zal bepaald worden welke andere componenten energie krijgen om te kunnen functioneren.
* Helm, waar je het schip kunt besturen aan de hand van de helm-dobbelstenen. M.a.w. hier zit de piloot.
* Weapons, dit spreekt voor zich. Via de weapons dobbelstenen kan je torpedo's in de buizen laden. Er zijn 2 torpedoschachten vooraan je schip, en 2 achteraan.
* Sensors gebruik je om je wapens te richten op de vijand, maar ook als stoorzenders om het voor je tegenstander moeilijker te maken.
* Shields mogen op geen enkel ruimteschip ontbreken. Zij zorgen ervoor dat je jezelf kunt beschermen tegen mogelijke torpedo inslagen van de vijanden.
* Tracker beams kunnen krachtige kristallen die je in de ruimte kunt terug vinden, aan boord van je schip trekken. Deze kristallen geven je verschillende voordelen tijdens het spelen. Deze component kan ook een vijandig schip verplaatsen naar een nevel of androïde-veld, waardoor ze schade zullen oplopen. Bovendien kan de tracker beam ook nog 2 mijnen droppen. Vliegt iemand, inclusief jezelf, hierover, krijgt dat team 1 damage.
Hoe gaat het spel zelf te werk ? Raar genoeg zijn er geen speelbeurten. Iedereen speelt tegelijk.
Dit is geen spel waarbij je rustig kunt nadenken terwijl je aan je wijntje sipt, nee, dit spel eist al je concentratie, snelheid en energie. Maar dat maakt het net een leuk party-spel.
Eerst stel je je team samen. Met 2, 3 of 4 spelers per team verdeel je de verschillende componenten. Met 4 spelers wordt aangeraden om de componenten over 3 spelers te verdelen, en de 4de speler is dan de kapitein die alles dirigeert.
Energie-dobbelstenen, die bij de component engineering hoort, mag je dobbelen zo vaak je wilt, totdat je een gewenst resultaat hebt. De getallen 1 tot 5 op deze dobbelstenen komen overeen met de 5 componenten. Dobbel je bijvoorbeeld 2 maal een 3 en 1 maal een 5, mag je die 2 energiedobbelstenen bij de derde component leggen, en de andere energiedobbelsteen bij de 5 de component. Dobbel je een 6, ben je daar niets mee en zal je opnieuw moeten dobbelen.
De persoon die voor die component verantwoordelijk is waar net energiedobbelsten zijn bijgekomen, mag nu beginnen dobbelen met evenveel dobbelstenen als er energiedobbelstenen liggen. Werp je een resultaat dat je wilt, plaats je de dobbelstenen op de component, en gaan de energiedobbelstenen terug naar engineering. Ook hier kan je blijven her-dobbelen tot je het resultaat hebt dat je wilt. De persoon van engineering kan dan opnieuw beginnen dobbelen met deze energie dobbelstenen die zijn terug gekomen.
Zo zal stilaan je schip zijn wapens laden, schilden opbouwen, jammers uitbreiden, trackerbeam uitbreiden en bewegen over de map ... totdat één van de teams 'FIRE 1' of 'FIRE 2' roept. Op dat moment zal het spel stoppen en kan je even tot rust komen, want er zullen dan 1 of 2 torpedo's worden afgeschoten. Er zullen enkele regeltjes overlopen worden of er raak wordt geschoten of niet, en of de torpedo's bij de vijand zullen doordringen of niet. Is dat het geval, krijgt dat team 1 damage. Na 4 damage punten heb je het spel verloren. Na het afvuren van de torpedo's gaat het spel gewoon verder.
Roept één van de teams 'TRACKERBEAM', zal alles weer stop gezet worden, en voert het desbetreffende team hun actie uit. Je kan het spel ook laten stilleggen als je 'WARP' roept, waarmee je een ruimtesprong maakt naar een hopelijk veiligere plek. Hiervoor heb je wel een kristal nodig die je via de trackerbeam kunt binnenhalen.
Het is een erg leuk en uniek spel, maar je moet natuurlijk wel van het hectische houden.
Volgens mij speelt dit spel het vlotste met 3 spelers versus 3 spelers, maar met 4 tegen 4 kan het ook wel leuk zijn. Over het spelmateriaal kunnen we kort zijn : 50 dobbelstenen is kwijlen voor de liefhebbers van dobbelen, het spelbord zelf ziet er vrij simpel uit.
Dit spel werd geschonken door Stronghold Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 4-8
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 30 minuten
Je kan het een beetje vergelijken met Goblins Inc. Daar bouwen 2 teams een robot die dan tegen mekaar vechten. Hier moet je niets zelf bouwen, maar wel mekaar opzoeken in de ruimte en mekaar bevechten. Misschien is het wel een leuk idee naar de toekomst toe om als uitbreiding je eigen schip te kunnen samenstellen ?
Elk ruimteschip bestaat uit verschillende componenten :
* Engineering, dit is zowat de belangrijkste stuk van je schip. Hier zal bepaald worden welke andere componenten energie krijgen om te kunnen functioneren.
* Helm, waar je het schip kunt besturen aan de hand van de helm-dobbelstenen. M.a.w. hier zit de piloot.
* Weapons, dit spreekt voor zich. Via de weapons dobbelstenen kan je torpedo's in de buizen laden. Er zijn 2 torpedoschachten vooraan je schip, en 2 achteraan.
* Sensors gebruik je om je wapens te richten op de vijand, maar ook als stoorzenders om het voor je tegenstander moeilijker te maken.
* Shields mogen op geen enkel ruimteschip ontbreken. Zij zorgen ervoor dat je jezelf kunt beschermen tegen mogelijke torpedo inslagen van de vijanden.
* Tracker beams kunnen krachtige kristallen die je in de ruimte kunt terug vinden, aan boord van je schip trekken. Deze kristallen geven je verschillende voordelen tijdens het spelen. Deze component kan ook een vijandig schip verplaatsen naar een nevel of androïde-veld, waardoor ze schade zullen oplopen. Bovendien kan de tracker beam ook nog 2 mijnen droppen. Vliegt iemand, inclusief jezelf, hierover, krijgt dat team 1 damage.
Hoe gaat het spel zelf te werk ? Raar genoeg zijn er geen speelbeurten. Iedereen speelt tegelijk.
Dit is geen spel waarbij je rustig kunt nadenken terwijl je aan je wijntje sipt, nee, dit spel eist al je concentratie, snelheid en energie. Maar dat maakt het net een leuk party-spel.
Eerst stel je je team samen. Met 2, 3 of 4 spelers per team verdeel je de verschillende componenten. Met 4 spelers wordt aangeraden om de componenten over 3 spelers te verdelen, en de 4de speler is dan de kapitein die alles dirigeert.
Energie-dobbelstenen, die bij de component engineering hoort, mag je dobbelen zo vaak je wilt, totdat je een gewenst resultaat hebt. De getallen 1 tot 5 op deze dobbelstenen komen overeen met de 5 componenten. Dobbel je bijvoorbeeld 2 maal een 3 en 1 maal een 5, mag je die 2 energiedobbelstenen bij de derde component leggen, en de andere energiedobbelsteen bij de 5 de component. Dobbel je een 6, ben je daar niets mee en zal je opnieuw moeten dobbelen.
De persoon die voor die component verantwoordelijk is waar net energiedobbelsten zijn bijgekomen, mag nu beginnen dobbelen met evenveel dobbelstenen als er energiedobbelstenen liggen. Werp je een resultaat dat je wilt, plaats je de dobbelstenen op de component, en gaan de energiedobbelstenen terug naar engineering. Ook hier kan je blijven her-dobbelen tot je het resultaat hebt dat je wilt. De persoon van engineering kan dan opnieuw beginnen dobbelen met deze energie dobbelstenen die zijn terug gekomen.
Zo zal stilaan je schip zijn wapens laden, schilden opbouwen, jammers uitbreiden, trackerbeam uitbreiden en bewegen over de map ... totdat één van de teams 'FIRE 1' of 'FIRE 2' roept. Op dat moment zal het spel stoppen en kan je even tot rust komen, want er zullen dan 1 of 2 torpedo's worden afgeschoten. Er zullen enkele regeltjes overlopen worden of er raak wordt geschoten of niet, en of de torpedo's bij de vijand zullen doordringen of niet. Is dat het geval, krijgt dat team 1 damage. Na 4 damage punten heb je het spel verloren. Na het afvuren van de torpedo's gaat het spel gewoon verder.
Roept één van de teams 'TRACKERBEAM', zal alles weer stop gezet worden, en voert het desbetreffende team hun actie uit. Je kan het spel ook laten stilleggen als je 'WARP' roept, waarmee je een ruimtesprong maakt naar een hopelijk veiligere plek. Hiervoor heb je wel een kristal nodig die je via de trackerbeam kunt binnenhalen.
Het is een erg leuk en uniek spel, maar je moet natuurlijk wel van het hectische houden.
Volgens mij speelt dit spel het vlotste met 3 spelers versus 3 spelers, maar met 4 tegen 4 kan het ook wel leuk zijn. Over het spelmateriaal kunnen we kort zijn : 50 dobbelstenen is kwijlen voor de liefhebbers van dobbelen, het spelbord zelf ziet er vrij simpel uit.
Dit spel werd geschonken door Stronghold Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 4-8
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 30 minuten
Reacties
Een reactie posten