7 wonders duel
Na
enkele interessante uitbreidingen voor het populaire basisspel '7
Wonders' is het nu de beurt aan een specifieke variant voor 2
spelers, met de zeer toepasselijke naam '7 Wonders Duel'.
De sfeer van '7 Wonders' is onmiskenbaar: er moeten nog steeds wonderen gebouwd worden gedurende drie tijdperken met behulp van grondstoffen die je zelf produceert of aankoopt. Ook andere gebouwen met de klassieke kleuren geel, groen, rood, blauw en paars zijn van de partij; hun eigenschappen blijven nagenoeg onveranderd.
Waar dan weer wel fors aan gesleuteld is, is het spelmechanisme. Dit was nodig om het spel afgesteld te krijgen op 2 spelers en om nog meer diepgang in deze spelbeleving te brengen. Een van de dingen die het meest in het oog springen is de manier waarop de kaarten verdeeld worden. In plaats van setjes kaarten door te geven en telkens één kaart te kiezen, worden nu alle kaarten in een bepaald overlappend patroon op tafel gelegd, deels open en deels gedekt. Enkel een vrije kaart mag gekozen worden, zodat je typisch uit twee tot vier kaarten kan kiezen. Wanneer een gedekte kaart vrij komt te liggen mag deze omgedraaid worden zodat ze beschikbaar komt voor de volgende speler. Deze techniek lijkt simpel (en is het ook) maar dit brengt wel een hele waaier aan tactische mogelijkheden in het spel die je gaandeweg zal ontdekken.
Een andere afwijking vind je bij de aankoop van grondstoffen. Hier betaal je niet meer aan je buur, maar gewoon aan de bank. Je bent ook niet meer afhankelijk van het aanbod van je buur, je kan eender welke grondstof bijkopen. Wat je buur wel nog beinvloedt is de kostprijs: deze is standaard 2 munten, plus 1 munt extra per grondstofkaart van dat type dat je buur heeft liggen. Hierdoor kan de prijs dus wel eens behoorlijk oplopen...
De wonderen zelf hebben eveneens een kleine herziening ondergaan. Een wonder wordt nu niet langer in drie delen gebouwd maar in één keer. Om dit te compenseren start je met 4 wonderen, die elk hun (aangepaste) bonus opleveren. Een extra beurt als bonus is daarbij niet te versmaden. Hou er ook rekening mee dat er maar 7 wonderen gebouwd kunnen worden. Iemand zal zijn laatste wonder dus kunnen vergeten. Een laatste belangrijk verschil is dat er nu meerdere manieren zijn om het spel te winnen. Niet alleen met punten, maar ook via militaire of technologische weg. De militaire weg is gebaseerd op de rode kaarten, waarbij elk schild je leger doet oprukken naar de hoofdstad van je tegenstander. Dit wordt aangegeven op een spelbordje waar een conflictpion verschoven kan worden. Onderweg kan die trouwens door plunderingen de geldvoorraad van je opponent serieus doen slinken!
Als je de hoofdstad bereikt, win je direct. De technologische weg maakt gebruik van de groene kaarten. Wie er namelijk in slaagt om 6 verschillende symbolen te verzamelen, wint ook onmiddellijk. De groene symbolen worden dus niet meer gebruikt om kwadratische punten op te bouwen. Als alternatief kan je telkens je een koppel maakt, een technologiefiche kiezen die je weer extra hulp geeft. Wat nog wel onveranderd is, is het spelen van een kaart. Die kan je nog steeds op drie manieren gebruiken: de kaart zelf bouwen, een wonder bouwen, of inwisselen tegen geld. De mogelijkheid om gratis te bouwen blijft bovendien aanwezig. Een aangename verbetering hierbij is dat je niet meer op de naam hoeft te letten, er is nu gekozen om symbolen te gebruiken. Dit is een stuk duidelijker.
7 Wonders Duel is een mix geworden van oude bekende ingrediënten met een nieuwe pittige kruiding. Wie 7 Wonders het basisspel al gespeeld heeft zal zich onmiddellijk thuis voelen, maar ook nieuwkomers zullen het zich niet beklagen. Deze 2-spelervariant biedt een half uur vol snelle tactische beslissingen, weliswaar met een vleugje geluk (de gedekte kaarten), en kan zeker naast zijn grote broer staan. De vele nieuwigheden maken dat je nu nog meer op je tegenstander moet letten: je zal steeds moeten afwegen of eigen gewin wel voordeliger is dan het benadelen van de ander. Ook geld lijkt een belangrijker rol te spelen door de andere economie en de militaire invloed. Kortom, zeker een aanrader. En nu op naar '7 Wonders The Dice Game' :-)
Dit spel werd geschonken door Repos Productions en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.
In april kan je deelnemen aan het 7 wonders duel toernooi !
7 wonders duel is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 minuten
Leeftijd : vanaf 10 jaar
De sfeer van '7 Wonders' is onmiskenbaar: er moeten nog steeds wonderen gebouwd worden gedurende drie tijdperken met behulp van grondstoffen die je zelf produceert of aankoopt. Ook andere gebouwen met de klassieke kleuren geel, groen, rood, blauw en paars zijn van de partij; hun eigenschappen blijven nagenoeg onveranderd.
Waar dan weer wel fors aan gesleuteld is, is het spelmechanisme. Dit was nodig om het spel afgesteld te krijgen op 2 spelers en om nog meer diepgang in deze spelbeleving te brengen. Een van de dingen die het meest in het oog springen is de manier waarop de kaarten verdeeld worden. In plaats van setjes kaarten door te geven en telkens één kaart te kiezen, worden nu alle kaarten in een bepaald overlappend patroon op tafel gelegd, deels open en deels gedekt. Enkel een vrije kaart mag gekozen worden, zodat je typisch uit twee tot vier kaarten kan kiezen. Wanneer een gedekte kaart vrij komt te liggen mag deze omgedraaid worden zodat ze beschikbaar komt voor de volgende speler. Deze techniek lijkt simpel (en is het ook) maar dit brengt wel een hele waaier aan tactische mogelijkheden in het spel die je gaandeweg zal ontdekken.
Een andere afwijking vind je bij de aankoop van grondstoffen. Hier betaal je niet meer aan je buur, maar gewoon aan de bank. Je bent ook niet meer afhankelijk van het aanbod van je buur, je kan eender welke grondstof bijkopen. Wat je buur wel nog beinvloedt is de kostprijs: deze is standaard 2 munten, plus 1 munt extra per grondstofkaart van dat type dat je buur heeft liggen. Hierdoor kan de prijs dus wel eens behoorlijk oplopen...
De wonderen zelf hebben eveneens een kleine herziening ondergaan. Een wonder wordt nu niet langer in drie delen gebouwd maar in één keer. Om dit te compenseren start je met 4 wonderen, die elk hun (aangepaste) bonus opleveren. Een extra beurt als bonus is daarbij niet te versmaden. Hou er ook rekening mee dat er maar 7 wonderen gebouwd kunnen worden. Iemand zal zijn laatste wonder dus kunnen vergeten. Een laatste belangrijk verschil is dat er nu meerdere manieren zijn om het spel te winnen. Niet alleen met punten, maar ook via militaire of technologische weg. De militaire weg is gebaseerd op de rode kaarten, waarbij elk schild je leger doet oprukken naar de hoofdstad van je tegenstander. Dit wordt aangegeven op een spelbordje waar een conflictpion verschoven kan worden. Onderweg kan die trouwens door plunderingen de geldvoorraad van je opponent serieus doen slinken!
Als je de hoofdstad bereikt, win je direct. De technologische weg maakt gebruik van de groene kaarten. Wie er namelijk in slaagt om 6 verschillende symbolen te verzamelen, wint ook onmiddellijk. De groene symbolen worden dus niet meer gebruikt om kwadratische punten op te bouwen. Als alternatief kan je telkens je een koppel maakt, een technologiefiche kiezen die je weer extra hulp geeft. Wat nog wel onveranderd is, is het spelen van een kaart. Die kan je nog steeds op drie manieren gebruiken: de kaart zelf bouwen, een wonder bouwen, of inwisselen tegen geld. De mogelijkheid om gratis te bouwen blijft bovendien aanwezig. Een aangename verbetering hierbij is dat je niet meer op de naam hoeft te letten, er is nu gekozen om symbolen te gebruiken. Dit is een stuk duidelijker.
7 Wonders Duel is een mix geworden van oude bekende ingrediënten met een nieuwe pittige kruiding. Wie 7 Wonders het basisspel al gespeeld heeft zal zich onmiddellijk thuis voelen, maar ook nieuwkomers zullen het zich niet beklagen. Deze 2-spelervariant biedt een half uur vol snelle tactische beslissingen, weliswaar met een vleugje geluk (de gedekte kaarten), en kan zeker naast zijn grote broer staan. De vele nieuwigheden maken dat je nu nog meer op je tegenstander moet letten: je zal steeds moeten afwegen of eigen gewin wel voordeliger is dan het benadelen van de ander. Ook geld lijkt een belangrijker rol te spelen door de andere economie en de militaire invloed. Kortom, zeker een aanrader. En nu op naar '7 Wonders The Dice Game' :-)
Dit spel werd geschonken door Repos Productions en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.
In april kan je deelnemen aan het 7 wonders duel toernooi !
7 wonders duel is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 minuten
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten