Evolution Climate
Evolution Climate is een
stand-alone uitbreiding van het spel "Evolution" dat we een
tijdje geleden reeds besproken hebben. Voor zij die het origineel nog
niet gespeeld hebben zal ik nog even kort herhalen hoe de vork in de
steel zit.

Elke speler start met 1 diersoort
waarvan de populatie en de lichaamsgrootte wordt bijgehouden op een
kaartje, te beginnen met waarde 1 en een maximum van 6. De bedoeling
is om je diersoort zolang mogelijk in leven te houden door ze zodanig
te laten evolueren dat haar overlevingskansen groter worden dan die
van de concurrentie.

Aan het begin van een ronde trekt
iedere speler een aantal evolutiekaarten. Zo'n kaart heeft een dubbel
doel: enerzijds geeft ze een eigenschap weer die je kan toekennen aan
je diersoort (lange nek, aaseter, vleeseter, kuddedier, hoorns etc),
anderzijds geeft ze ook een voedselwaarde aan. Als volgende stap
speelt iedereen gedekt een kaart in de voederplaats; dit is de totale
voedselhoeveelheid die later ter beschikking is voor iedereen. Daarna
is er gelegenheid om acties uit te voeren: een eigenschap toekennen,
een nieuwe diersoort beginnen of bij een bestaande diersoort de
populatie of lichaamsgrootte verhogen. Vervolgens is het etenstijd.
Nadat de voedselhoeveelheid is bekendgemaakt mag elke speler om en om
1 diersoort te eten geven totdat alle dieren verzadigd zijn of tot
alle voedsel op is. Belangrijk hierbij is dat vleeseters niet uit de
pot eten, maar andere dieren aanvallen die niet voldoende afweer
hebben gekweekt. Ook hebben sommige eigenschappen invloed op de
voedselbedeling, dus tactische evolutie kan hier nuttig zijn.
Diersoorten die onvoldoende gegeten hebben, verliezen populatie en
kunnen zelfs uitsterven. Op het einde van de ronde verdwijnen alle
verorberde voedselfiches in een zak, waarna een nieuwe ronde begint.
Het spel eindigt met de ronde nadat de
stapel van evolutiekaarten op is. Winnaar is diegene die in
totaliteit het meeste voedsel heeft verzameld, de meeste diersoorten
heeft en de meeste eigenschappen heeft.

Wat voegt "Evolution Climate"
nu toe aan het basisspel? Zoals de naam al doet vermoeden gaat het
klimaat nu ook een rol spelen. Evolutiekaarten krijgen naast een
voedselwaarde ook een klimaatwaarde. Voor de voedselfase is er nu eerst
een klimaatfase, waarbij wordt gekeken of het warmer of kouder wordt.
Enerzijds beinvloedt dit de voedselvoorraad, anderzijds zullen
extreme omstandigheden de populaties aantasten: grote dieren hebben
moeite met tropische hitte, kleine dieren hebben het niet voor de
koude. Maar natuurlijk zijn er nieuwe eigenschappen die hier op
inspelen. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog
klimaatkaarten die actief worden wanneer een bepaald type klimaat
ontstaat, meestal met nefaste gevolgen.

"Evolution Climate" voegt
zeker een extra dimensie toe aan het basisspel. Het spelverloop zal
iets chaotischer worden, maar daarom niet minder plezierig. Wie
Darwins theorie van "Survial of the Fittest" eens wil
testen, kan hier zeker zijn hart ophalen.
Dit spel werd geschonken door Northstar Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 60 - 75 minuten
Reacties
Een reactie posten