Archmage
In
Archmage draait alles om het beheersen van magie. Er zijn 6
fundamentele paden waarin je je kan bekwamen: Tijd, Bloed, Natuur,
Wil, Materie en Dood. Sommige paden kan je combineren tot
geavanceerde spreuken, en die kan je op hun beurt combineren tot de
krachtigste spreuken op meesterniveau. Als ambitieuze magiër zal je
op zoek moeten gaan naar de nodige artefacten om je leerlingen te
laten opleiden om aldus de meeste kennis te vergaren, maar je moet
ook de controle over de verschillende gebieden zien te behouden om
hun speciale eigenschappen te kunnen gebruiken. Wie hier het beste in
slaagt en zijn spreuken het efficiënst inzet, zal de titel van
oppermagiër veroveren.
De speelwereld van Archmage
bestaat uit een grote centrale tegel waarrond willekeurig (maar niet
helemaal) andere locatietegels worden aangelegd. In eerste instantie
zijn deze nog gedekt, maar elke speler heeft een magiërfiguur die
door deze wereld reist en stelselmatig de locaties openbaart. Er zijn
5 soorten locaties waar artefacten te vinden zijn, 9 locaties waar je
mythische volken vindt die je leerlingen opleiden, en nog andere
locaties waar je leerlingen kan recruteren. Daarnaast zijn er nog
steden die een belangrijke rol spelen bij het verkrijgen van
artefacten.
Verder heeft elke speler een
bord waarop hij zijn magische kennis kan opvolgen, evenals zijn
inventaris van artefacten. Dit is mooi uitgevoerd in reliëf zodat de
blokjes makkelijker op hun plaats blijven. Telkens een speler een
bepaalde kennis verwerft, plaatst hij een leerling op de
overeenkomstige positie. Met elke positie komt een bepaalde spreuk
overeen, en zolang hier een leerling staat mag hij over deze spreuk
beschikken in zijn arsenaal. Bovenaan het bord is een planetenspoor,
dat dubbel dienst doet. Hier bevinden zich namelijk 6 schijven die
planeten voorstellen. Enerzijds dienen ze als ronde teller, en
anderzijds leveren ze extra artefacten op; eenmalig in het begin en
daarna telkens een planeet opschuift naar het centrum.
Een spelbeurt bestaat uit 3
fasen: de voorbereiding, de reis en de reisdoelactie. In de
voorbereiding worden de effecten van een vorige ronde opgekuist en
onder andere een planeet opgeschoven die hierdoor een artefact
oplevert. Tijdens de reis kan je 5 actiepunten inzetten voor je
magiër. Deze kan je bvb gebruiken om te reizen en locaties te
ontdekken. Telkens je hierbij een lege locatie betreedt, kan je een
leerling achterlaten om die te bezetten. Als je leerlingen van andere
magiër ontmoet kan je die aanvallen om de locatie te heroveren. Dit
is een wezenlijk onderdeel van het spel want het is de enige manier
om aan artefacten te geraken voor de magie van het Bloed!
Op het einde van je reis mag
je de actie uitvoeren die hoort bij je eindlocatie. In kampen kan je
leerlingen recruteren, in mythische enclaves kan je leerlingen
opleiden in fundamentele magie. In de wildernis kan je schilden
oproepen om deze en naburige locaties te beschermen tegen aanvallen.
Hier kan je ook een magische toren bouwen. Die is van belang omdat
dit de enige locatie is waar je leerlingen kan opleiden voor
geavanceerde en meesterspreuken. Bovendien blokkeert de toren de
doorgang voor andere magiërs, zodat er ook een tactisch aspect mee
gemoeid is. Als laatste is er de stad, waar je de opbrengsten
vergaart van alle locaties de je controleert.
De spreuken die je kent aan
het begin van je beurt mag je 1 keer oproepen om het spel te
beinvloeden, in positieve of negatieve zin voor jezelf of een
tegenstander. Deze worden ook betaald met artefacten.
Het
spel eindigt wanneer alle planeten op je bord gealigneerd zijn.
Bijzonder hierbij is dat de eindscore na elke laatste individuele spelerbeurt wordt berekend, er wordt dus niet gewacht tot de hele ronde voorbij is. Deze
eindscore omvat de waarde van de spreuken die je dan kent en een
waardering van de locaties die je controleert (meerderheid per type).
Wie de meeste punten scoort mag zich uitroepen tot oppermagiër.
Archmage
is een mooi uitgevoerd spel, met zijn reliëfbordjes, kaarten met een
holografisch effect en gestileerde figuren. Enig minpuntje is dat de
symbolen van de verschillende paden niet op het bord gedrukt zijn,
zodat het in het begin wat zoeken is om de juiste positie te matchen
met de kaarten. De handleiding is opgebouwd volgens het principe:
eerste de concepten en dan het spelverloop. Dit leest vlot en bevat
duidelijke voorbeelden.
Het
spel zelf is behoorlijk tactisch. Omdat niet alle paden van magie te
combineren zijn moet je goed opletten in welke richting je gaat
evolueren. Dit zal dan ook de keuze van je locaties bepalen. Door de
bewegingsregels kan je elkaar wat dwarszitten, en de timing van je
acties zal een cruciale rol spelen om er maximaal van te profiteren.
Vergeet ook de spreuken niet: door hier bewust naartoe te werken kan
je je plannen versterken, maar in het eerste spel zal dit nog wat
zoeken en tasten zijn. De spreuken verhogen ook de interactie, die er
al is door de strijd om de locaties. Dit is vermoedelijk ook de reden
waarom de eindtelling voor elke speler apart gebeurt, zodat iedereen
dezelfde kans krijgt om locaties in te palmen en de laatste speler
niet bevoordeeld wordt.
Als
je een liefhebber bent van magie in spellen zal Archmage je zeker
kunnen bekoren. Maar ook andere spelers die houden van een vlot spel
met wat interactie zijn hier aan het juiste adres.
Dit spel werd geschonken door Game Salute / Starling Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Reacties
Een reactie posten