Archmage

In Archmage draait alles om het beheersen van magie. Er zijn 6 fundamentele paden waarin je je kan bekwamen: Tijd, Bloed, Natuur, Wil, Materie en Dood. Sommige paden kan je combineren tot geavanceerde spreuken, en die kan je op hun beurt combineren tot de krachtigste spreuken op meesterniveau. Als ambitieuze magiër zal je op zoek moeten gaan naar de nodige artefacten om je leerlingen te laten opleiden om aldus de meeste kennis te vergaren, maar je moet ook de controle over de verschillende gebieden zien te behouden om hun speciale eigenschappen te kunnen gebruiken. Wie hier het beste in slaagt en zijn spreuken het efficiënst inzet, zal de titel van oppermagiër veroveren.


De speelwereld van Archmage bestaat uit een grote centrale tegel waarrond willekeurig (maar niet helemaal) andere locatietegels worden aangelegd. In eerste instantie zijn deze nog gedekt, maar elke speler heeft een magiërfiguur die door deze wereld reist en stelselmatig de locaties openbaart. Er zijn 5 soorten locaties waar artefacten te vinden zijn, 9 locaties waar je mythische volken vindt die je leerlingen opleiden, en nog andere locaties waar je leerlingen kan recruteren. Daarnaast zijn er nog steden die een belangrijke rol spelen bij het verkrijgen van artefacten.


Verder heeft elke speler een bord waarop hij zijn magische kennis kan opvolgen, evenals zijn inventaris van artefacten. Dit is mooi uitgevoerd in reliëf zodat de blokjes makkelijker op hun plaats blijven. Telkens een speler een bepaalde kennis verwerft, plaatst hij een leerling op de overeenkomstige positie. Met elke positie komt een bepaalde spreuk overeen, en zolang hier een leerling staat mag hij over deze spreuk beschikken in zijn arsenaal. Bovenaan het bord is een planetenspoor, dat dubbel dienst doet. Hier bevinden zich namelijk 6 schijven die planeten voorstellen. Enerzijds dienen ze als ronde teller, en anderzijds leveren ze extra artefacten op; eenmalig in het begin en daarna telkens een planeet opschuift naar het centrum.


Een spelbeurt bestaat uit 3 fasen: de voorbereiding, de reis en de reisdoelactie. In de voorbereiding worden de effecten van een vorige ronde opgekuist en onder andere een planeet opgeschoven die hierdoor een artefact oplevert. Tijdens de reis kan je 5 actiepunten inzetten voor je magiër. Deze kan je bvb gebruiken om te reizen en locaties te ontdekken. Telkens je hierbij een lege locatie betreedt, kan je een leerling achterlaten om die te bezetten. Als je leerlingen van andere magiër ontmoet kan je die aanvallen om de locatie te heroveren. Dit is een wezenlijk onderdeel van het spel want het is de enige manier om aan artefacten te geraken voor de magie van het Bloed!
Op het einde van je reis mag je de actie uitvoeren die hoort bij je eindlocatie. In kampen kan je leerlingen recruteren, in mythische enclaves kan je leerlingen opleiden in fundamentele magie. In de wildernis kan je schilden oproepen om deze en naburige locaties te beschermen tegen aanvallen. Hier kan je ook een magische toren bouwen. Die is van belang omdat dit de enige locatie is waar je leerlingen kan opleiden voor geavanceerde en meesterspreuken. Bovendien blokkeert de toren de doorgang voor andere magiërs, zodat er ook een tactisch aspect mee gemoeid is. Als laatste is er de stad, waar je de opbrengsten vergaart van alle locaties de je controleert.
De spreuken die je kent aan het begin van je beurt mag je 1 keer oproepen om het spel te beinvloeden, in positieve of negatieve zin voor jezelf of een tegenstander. Deze worden ook betaald met artefacten.


Het spel eindigt wanneer alle planeten op je bord gealigneerd zijn. Bijzonder hierbij is dat de eindscore na elke laatste individuele spelerbeurt wordt berekend, er wordt dus niet gewacht tot de hele ronde voorbij is. Deze eindscore omvat de waarde van de spreuken die je dan kent en een waardering van de locaties die je controleert (meerderheid per type). Wie de meeste punten scoort mag zich uitroepen tot oppermagiër.


Archmage is een mooi uitgevoerd spel, met zijn reliëfbordjes, kaarten met een holografisch effect en gestileerde figuren. Enig minpuntje is dat de symbolen van de verschillende paden niet op het bord gedrukt zijn, zodat het in het begin wat zoeken is om de juiste positie te matchen met de kaarten. De handleiding is opgebouwd volgens het principe: eerste de concepten en dan het spelverloop. Dit leest vlot en bevat duidelijke voorbeelden.
Het spel zelf is behoorlijk tactisch. Omdat niet alle paden van magie te combineren zijn moet je goed opletten in welke richting je gaat evolueren. Dit zal dan ook de keuze van je locaties bepalen. Door de bewegingsregels kan je elkaar wat dwarszitten, en de timing van je acties zal een cruciale rol spelen om er maximaal van te profiteren. Vergeet ook de spreuken niet: door hier bewust naartoe te werken kan je je plannen versterken, maar in het eerste spel zal dit nog wat zoeken en tasten zijn. De spreuken verhogen ook de interactie, die er al is door de strijd om de locaties. Dit is vermoedelijk ook de reden waarom de eindtelling voor elke speler apart gebeurt, zodat iedereen dezelfde kans krijgt om locaties in te palmen en de laatste speler niet bevoordeeld wordt.

Als je een liefhebber bent van magie in spellen zal Archmage je zeker kunnen bekoren. Maar ook andere spelers die houden van een vlot spel met wat interactie zijn hier aan het juiste adres.

Dit spel werd geschonken door Game Salute / Starling Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 60-120 min

Reacties

Populaire posts