Tadmor


Tadmor, beter bekend als Palmyra, is een antieke stad in de Syrische woestijn die in haar hoogdagen de economische draaischijf vormde van de handel in het Midden-Oosten. Het is dan ook in die bloeiperiode dat je in de sandalen stapt van een prominente handelaar die middels zeldzame objecten, imposante bouwwerken en lucratieve opdrachten het hoogste prestige tracht te behalen.

Het bord toont de kaart van het Midden-Oosten, maar in tegenstelling tot de prachtige cover van de speldoos is de presentatie en indeling zuiver functioneel. Kunstprijzen gaan hier zeker niet mee gewonnen worden. Er zijn zeven regio's, elk met hun specifieke actievelden (inderdaad, Tadmor hoort in de categorie worker placement). Het spel wordt over 9 rondes gespeeld, in 3 tijdvakken. Elke ronde bestaat dan weer uit verschillende fases en stappen.
In de eerste fase zet je schepen of kamelen in op de actievelden. Je kan grondstoffen verzamelen, ruilen, bouwen aan een toren of een tempel, opdrachten vervullen, ontwikkelingen doen voor bonussen of extra acties, medespelers saboteren en nog een paar andere leuke dingen. Belangrijk is dat de acties pas later worden uitgevoerd, want eerst is er nog een bandietenfase. Een speler kan er namelijk voor kiezen om een bepaalde regio te laten overvallen, waardoor die acties geannuleerd worden. Interessant is dat die keuze een ronde eerder gemaakt dient te worden, dus je kan misschien afleiden uit de plaatsing van zijn pionnen waar het risico ligt. Natuurlijk zijn er ook weer ontwikkelingen die je hier enigszins tegen beschermen.


Daarna worden de acties in welbepaalde volgorde uitgevoerd. Dit kan grotendeels simultaan, maar in het begin is het aangewezen om dit apart te doen tot je wat ingewerkt bent. Je evolutie hou je bij op je spelersbord, waar ruimte is voorzien voor alle materiaal. De laatste fase ten slotte omvat enkele opkuisacties en een kleine waardering bij het einde van een tijdvak. Na 9 rondes is er de eindtelling waar je nog flink wat punten kan scoren in verschillende categorieƫn. Wie dan het meeste prestige heeft, wint het spel.

Laat je niet misleiden door de eerder saaie vormgeving. Wie hier voorbij kijkt, zal een rijke spelervaring ontdekken met tal van mogelijkheden. Verschillende manieren om punten te sprokkelen, opportuniteiten om anderen dwars te zitten (alhoewel niet iedereen dat zal weten te appreciƫren) en veel keuze aan ontwikkelingen en opdrachten. Je zal dus zeker enkele partijen nodig hebben om alle tactische variaties uit te proberen. Kortom, haal je kameel van stal en rep je naar Tadmor, de Bruid van de Woestijn.

Dit spel werd geschonken door Gotha Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 90 - 120 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts