Tadmor
Tadmor, beter bekend als Palmyra, is een antieke stad in de Syrische woestijn die in haar hoogdagen de economische draaischijf vormde van de handel in het Midden-Oosten. Het is dan ook in die bloeiperiode dat je in de sandalen stapt van een prominente handelaar die middels zeldzame objecten, imposante bouwwerken en lucratieve opdrachten het hoogste prestige tracht te behalen.
Het bord toont de kaart van
het Midden-Oosten, maar in tegenstelling tot de prachtige cover van
de speldoos is de presentatie en indeling zuiver functioneel.
Kunstprijzen gaan hier zeker niet mee gewonnen worden. Er zijn zeven
regio's, elk met hun specifieke actievelden (inderdaad, Tadmor hoort
in de categorie worker placement). Het spel wordt over 9 rondes
gespeeld, in 3 tijdvakken. Elke ronde bestaat dan weer uit
verschillende fases en stappen.
In de eerste fase zet je
schepen of kamelen in op de actievelden. Je kan grondstoffen
verzamelen, ruilen, bouwen aan een toren of een tempel, opdrachten
vervullen, ontwikkelingen doen voor bonussen of extra acties,
medespelers saboteren en nog een paar andere leuke dingen. Belangrijk
is dat de acties pas later worden uitgevoerd, want eerst is er nog
een bandietenfase. Een speler kan er namelijk voor kiezen om een
bepaalde regio te laten overvallen, waardoor die acties geannuleerd
worden. Interessant is dat die keuze een ronde eerder gemaakt dient
te worden, dus je kan misschien afleiden uit de plaatsing van zijn
pionnen waar het risico ligt. Natuurlijk zijn er ook weer
ontwikkelingen die je hier enigszins tegen beschermen.
Daarna worden de acties in
welbepaalde volgorde uitgevoerd. Dit kan grotendeels simultaan, maar
in het begin is het aangewezen om dit apart te doen tot je wat
ingewerkt bent. Je evolutie hou je bij op je spelersbord, waar ruimte
is voorzien voor alle materiaal. De laatste fase ten slotte omvat
enkele opkuisacties en een kleine waardering bij het einde van een
tijdvak. Na 9 rondes is er de eindtelling waar je nog flink wat
punten kan scoren in verschillende categorieƫn. Wie dan het meeste
prestige heeft, wint het spel.
Laat je niet misleiden door
de eerder saaie vormgeving. Wie hier voorbij kijkt, zal een rijke
spelervaring ontdekken met tal van mogelijkheden. Verschillende
manieren om punten te sprokkelen, opportuniteiten om anderen dwars te
zitten (alhoewel niet iedereen dat zal weten te appreciƫren) en veel
keuze aan ontwikkelingen en opdrachten. Je zal dus zeker enkele
partijen nodig hebben om alle tactische variaties uit te proberen.
Kortom, haal je kameel van stal en rep je naar Tadmor, de Bruid van
de Woestijn.
Dit spel werd geschonken
door Gotha Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 90 - 120 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten