Quartz - The Dice Game
Hi ho, hi ho and off to play we go! De zeven dwergen van Sneeuwwitje zouden zich onmiddellijk in hun sas voelen met dit dobbelspel. Het gaat namelijk over het ontginnen van kwarts en andere edelstenen. Maar waar de dwergen elkaar speels plagen, maken hier de fluwelen handschoenen plaats voor de meer ruwere varianten. Pikhouwelen en drilboren, mijnkarren en schatkisten zijn het strijdtoneel, maar ook diefstal en het doorgeven van waardeloze kristallen zijn hier aan de orde. Speel het sluw en zorg dat je dure buit beschermd is, zo maak je meer kans op de eindoverwinning.
Iedere speler ontvangt een mijnkar en een schatkist,
in tegelvorm. De zwarte kristallen worden apart gelegd, de overige
kristallen (6 soorten) gaan in een stoffen zakje. Afhankelijk van het
aantal spelers worden er eerst wel enkele verwijderd. Eén zwart
kristal gaat alvast mee in de zak. Zwart levert later strafpunten op,
de andere hebben een waarde volgens hun zeldzaamheid. Verder zijn er
nog 'herdobbel'-tokens, die binnen handbereik worden gelegd.
De startspeler begint de ronde met 2 extra zwarte kristallen in de zak te stoppen. Daarna krijgt iedereen een speelbeurt, die uit 3 stappen bestaat: een kristal delven, dobbelen en acties uitvoeren.
Een kristal delven spreekt voor zich: trek blind 1 kristal uit de zak en leg het in je kar. Is het een zwart kristal, dan krijg je als compensatie een herdobbeltoken. Dat geldt trouwens ook als je later via een actie zo'n kristal trekt.
Dobbelen begin je altijd met alle 5 dobbelstenen. Ben je niet tevreden, dan mag je tot 2 keer gratis met een willekeurig aantal stenen herdobbelen. Als je daarna nog wil herdobbelen, moet je telkens een herdobbeltoken afgeven.

De zijdes van de stenen komen overeen met een bepaalde
actie. Hoe meer je ervan hebt, hoe sterker de actie. Met pikhouwelen
kan je bvb per vlak een steen uit de zak trekken en in je kar leggen.
Voor andere acties moet je minstens 2 vlakken hebben, en gaat er 1
verloren. Met 4 drilboren kan je dan bvb 3 stenen trekken en er 1 van
houden (de helft, afgerond). Een belangrijke actie is verder het
beschermen van je stenen door ze vanuit je kar naar je schatkist te
verplaatsen, daar zijn ze veilig voor grijpgrage vingers. Want er
zijn nog twee schelmse acties: stenen stelen uit andermans kar, en
een zwart kristal doorgeven. Ten slotte is er nog de obligate joker
die je wel per twee moet ruilen voor 1 andere waarde.
Als iedereen aan de beurt is geweest, wordt gekeken wie dan de kostbaarste steen in zijn kar heeft. Die wordt dan de nieuwe startspeler, waarna de volgende ronde begint. Het spel eindigt na 6 rondes (wanneer er geen zwarte kristallen meer zijn om toe te voegen) of als op het einde van de ronde de zak leeg is. De eindscore kan nu berekend worden: punten volgens de waarde van de kristallen, bonussen voor setjes van gelijke stenen, strafpunten voor zwarte kristallen en dan nog eens 5 strafpunten voor de meest luie mijnwerker (minste kristallen in zijn schatkist). Wie de hoogste score heeft, is de winnaar.

Quartz – The Dice Game is een simpel maar effectief dobbelspel dat snel aan te leren is. Het materiaal is degelijk, alleen is het afhankelijk van de ondergrond en de verlichting niet altijd even eenvoudig om de kleuren van de kristallen te onderscheiden. Er is voldoende interactie om de animo erin te houden, maar er blijft uiteraard een geluksfactor mee gemoeid en veel tactiek moet je niet verwachten. Een leuk ontwerpdetail vind ik trouwens dat de doos een doorzichtig venster heeft waar de dobbelstenen bewaard worden. Zoek je een luchtig tussendoortje, dan is dit dobbelspel misschien een kandidaat, alhoewel het met 6 spelers soms wel langdradig kan beginnen aanvoelen.
Dit spel werd geschonken door Lucky Duck Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 -
6
Speelduur: 30 - 45 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten