Light in the Dark
Light in the Dark is een solospel, maar in tegenstelling tot de meeste soortgenoten is dit geen puzzelspel, maar een volbloed dungeon crawler met alles erop en eraan. Je zal de wereld van 'Pest' doorkruisen (een ander spel dat we helaas niet in ons gamma hebben), op zoek naar een boss monster en onderweg een drietal nevenopdrachten trachten te vervullen om je karakter te ontwikkelen. Je zal creaturen moeten verslaan, dorpen genezen en nuttige items verzamelen, terwijl je de lugubere omgeving verkent. Neem de uitdaging aan en misschien word je effectief het licht in de duisternis voor de mensheid.
Je hebt de keuze uit 4 karakters, met eigenschappen naargelang de gekozen moeilijkheid. De 3 statistieken zijn levenspunten, snelheid en kracht. De schaal blijft identiek, enkel de startwaarde verschilt. Elk karakter heeft bovendien een bonus tegen een bepaald monstertype. Zo zijn er 4 (wolven, trollen, cultisten en bandieten) met telkens 1 boss, die pas later in het spel komt. Daarna schud je de queeste kaarten per level (1 tot 3), waarvan je er 1 per level openlegt. Ze vormen een rondespoor en op het eerste vakje komt een blokje als markering. Deze kaarten tonen ook de opdracht die moet vervuld worden vooraleer het blokje naar de volgende kaart schuift. Mogelijke opdrachten zijn: X aantal monsters doden, een aantal dorpen genezen, zoveel terreintegels verkennen etc.
Over terreintegels gesproken, er wordt steeds 1 random starttegel gelegd, de rest gaat terug in het deck. Daarbij wordt 1 van de 4 bosstegels bij de laatste 4 gemengd. Op deze starttegels worden de aangegeven fiches geplaatst: items, kruiden en monsters. De locaties op de tegels vormen een pad doorheen de wereld, maar ze zijn niet noodzakelijk verbonden. Elke zijde heeft een connectiepunt waaraan de volgende tegel gekoppeld wordt, en soms opent dat de weg naar nieuwe plaatsen, maar het kan evengoed een doodlopend pad opleveren. De rest van het materiaal mag voorlopig even aan de kant, behalve misschien de infokaarten voor beurtvolgorde en de monstereigenschappen.
De speler komt als eerste aan bod. Hij mag drie bewegingen uitvoeren, telkens gevolgd door een optionele actie. Zo'n beweging is gebaseerd op je huidige snelheid: zoveel vakjes mag je verzetten tot je stopt of gestopt wordt. Als je op een grensvak belandt, mag je 1 punt gebruiken om een nieuwe tegel te trekken en aan te leggen (met de nodige fiches). Optionele acties kunnen zijn: een item of kruidenbuidel oprapen, een naburig dorp genezen met zo'n buidel, of een monster bevechten (dat is zelfs verplicht). Zo'n gevecht verloopt met dobbelstenen: 2 witte voor jezelf, 2 zwarte voor het monster. Elk monster heeft een vaste basissterkte (te vinden op het overzicht) eventueel verhoogd met actieve modifiers van terrein of quest, en zelf tel je je kracht en eventuele bonussen erbij, eventueel aangevuld met een item dat je inzet. Belangrijk: gooi je dubbel dan heb je 1 kracht extra, maar dat geldt ook voor monsters!. Scoor je evenveel of meer, dan win je en doe je 1 schade, heb je minder dan verlies je en moet je 1 punt inleveren of een van je eigenschappen. Als je leven op 0 komt ben je dood en verlies je het spel. Komt het monster op 0, is het verslagen en mag je de aangegeven statistiek verhogen.
Na de drie bewegingsfases is het de beurt aan de monsters. Zij bewegen allemaal in de richting van de held, volgens de kortste weg. De snelheid hangt af van het type monster, en de volgorde is ook specifiek. Zij laten items en kruiden ongemoeid en kunnen door elkaar bewegen, maar niet door dorpen en kunnen nooit op dezelfde plaats eindigen. Daar moeten ze dan rijtjes vormen indien nodig. Als er geen directe weg is, blijven ze ter plaatse tot er wel een verbinding ontstaat. Wanneer ze de held bereiken (ernaast dus) begint er een gevecht.
Als ook deze fase gedaan is, schuift de rondemarker op. Eventueel activeren dan bepaalde events: monsters worden tijdelijk sterker (niet leuk), of er is een globale monster respawn (nog minder leuk). Dan is het terug aan de held. Wanneer het terrein met de boss ontdekt wordt, komt die in het spel na eerst nog een klap uit te delen (verlies ergens 1 punt). Die reageert verder normaal zoals zijn type tijdens de monsterfase.
De bedoeling is uiteraard nu om de boss te liquideren voordat de rondemarker van de laatste queestekaart schuift. Als dit niet op tijd lukt, of je sterft in een gevecht, is het game over en verlies je het spel. Als de boss wel uitgeschakeld wordt, heb je gewonnen en kan je je behaalde punten (van de queestes) vergelijken met een tabel om te zien hoe goed je het ervan af hebt gebracht.
Light in the Dark is een witte raaf in de zin dat het vrij uniek is als solospel. Het speelt vlot, maar is wel vrij pittig. Ik mis bvb een optie om los van de items te kunnen healen, dat is mij meer dan eens fataal geworden. Er is ook wat geluk mee gemoeid, zowel met de dobbelstenen als met de terreintegels. Op een keer zat ik op het einde van een route die dood bleek te lopen en moest ik helemaal terug om een nieuwe tegel te kunnen leggen. Daarbij kreeg ik dan een respawn rond de oren waardoor ik in een gebied met +2 plots tegen 4 monsters moest vechten. Het zal jullie niet verbazen dat dit slecht is afgelopen. Maar dat nodigt dan weer uit om het nog eens te proberen. Voor een solospel is dat zeker een goede eigenschap. Als dit genre je ligt en je moet eens een half uur overbruggen, dan is dit spel zeker een kandidaat.
Dit spel werd geschonken door Archona Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1
Speelduur:
15 - 30 min
Leeftijd: vanaf 13 jaar
Reacties
Een reactie posten