Blade Rondo - Frost Veil
Frost Veil blijkt een uitbreiding te zijn voor het spel Blade Rondo, waar ik nog nooit van gehoord had. Gelukkig kan het op zichzelf gespeeld worden, dus een basisspel was niet nodig. Het behoort tot de categorie van duelspellen waarvan Magic the Gathering de oervader is. Maar Frost Veil is zeker geen Magic kloon. Meer zelfs, het gaat de minimalistische toer op door elke speler te laten starten met maar 7 kaarten, te kiezen uit een selectie van 15 die dan weer uit het deck van 40 komen. De kaarteffecten zijn gevarieerd en soms verrassend, dus elk spel zal zijn eigen aanpak vereisen. Wie het eerst de levenspunten van zijn tegenstander op nul krijgt wint in principe, tenzij sommig effecten andere voorwaarden dicteren.
Opvallend is dat de handleiding maar liefst 30 blz omvat. Gelukkig is het in pocketformaat en allemaal redelijk goed te snappen, al zal je toch moeten wennen aan de terminologie. Elke speler heeft een bordje waarop de levenspunten worden bijgehouden (vanaf 15) met een markeersteen. Er is ook ruimte voor de 3 relevante attributen (aanval, defensie en voltage) die worden aangegeven met een 10-zijdige dobbelsteen (waarde 0 tot 9), die allemaal starten op 0. Er wordt niet mee gedobbeld, dit is enkel ter indicatie. Voor je startdeck kan je random (of naar keuze) 7 kaarten nemen uit een preselectie van 10, of je kan volledig random gaan en de regel zoals beschreven in de intro toepassen. Daarnaast ontvangt iedereen nog 2 of 3 'breathe' kaarten die elke ronde gebruikt kunnen worden, hetzij om een defensie te creëren, hetzij om je aanval permanent te boosten. De tweede speler heeft nog als voordeel dat hij met 1 aanvalssterkte begint, en een extra 'breathe' kaart om eenmalig een kostreductie te verkrijgen.
Je beurt begint steeds met je voltage 1 te verhogen. Let op: als je al op 9 zit, dan verlies je van dan af 1 leven! Lange gevechten zullen dus eerder zeldzaam zijn. Je voltage representeert de totale kost aan acties die je in je beurt kan doen. Je kan bvb een kaart uit de hand spelen en het effect uitvoeren, of je kan een 'breathe' kaart activeren. Gespeelde kaarten komen in principe terug op hand (of in de voorraad voor 'breathe' kaarten) na je beurt tenzij ze als gelimiteerd gemarkeerd zijn. Dan gaan ze naar de aflegstapel. Sommige kaarten kan je ook gedekt spelen, met als doel een tegenreactie te triggeren in de beurt van je tegenstander. Andere kaarten komen bevroren in het spel, dat betekent dat hun effect pas in een latere beurt geactiveerd kan worden (bvb als het beter uitkomt). Verder zijn er nog helperkaarten en kaarten die ander kaarten beïnvloeden, en een hoop effecten die van kracht worden als de juiste conditie vervuld is.
Het belangrijkste effect is uiteraard de aanval. Er zijn twee types: de fysieke aanval en de magische. Bij de fysieke aanval tel je gewoon je aanvalskracht, verminderd met de defensie van de andere en dat is de schade. Deze kan eventueel nog gereduceerd of geneutraliseerd worden door een bepaald effect. Een magische aanval doet direct de aangegeven schade en kan moeilijker afgeweerd worden. Zo speel je verder tot je voltage is opgebruikt of je past. Op het einde van je beurt is er nog een opkuisfase waarbij gebruikte kaarten gerecupereerd of afgelegd worden. Dit gaat om en om verder tot er en winnaar is.
Frost Veil kan ook solo gespeeld worden. Er is dan een vaste tegenstander (Sonya) die met een open set van 5 kaarten speelt (geloot uit 10) en 2 open reactiekaarten (uit een set van 4). In Sonya's beurt activeren nu alle kaarten met een waarde gelijk aan of hoger dan haar voltage. Alhoewel je dus kan zien wat je te wachten staat, is het best pittig om een winnende strategie uit te dokteren.
Om een gekende reclameslogan te herbenutten: Frost Veil doet wat het belooft. Met een minimalistische aanpak wordt toch een spannend duel opgeleverd dat veel variatie bevat. Een beetje geluk is vereist (als je alleen maar dure kaarten hebt, zal je pas laat op dreef komen), maar tactiek heeft toch de bovenhand. Dat komt boven in de timing voor gelimiteerde kaarten, het spelen van reactiekaarten en het zoeken naar combo's om schade te maximaliseren. In de eerste partijen is het vooral zaak om het spelverloop en de kaarten te leren kennen, maar eens je wat ervaring hebt ontdek je een snelle confrontatie met soms een onvoorspelbare afloop. Reken daarbij de goede kwaliteit van het materiaal (dobbelstenen, markeerstenen, handleiding) en je weet dat je goed zit met dit spel. Enkel het artwork dat voor mij wat aan de donkere kant is en het ontbreken van een marker voor het reeds opgebruikte voltage is een klein minpuntje. Maar voor de rest: zeker eens proberen!
Dit spel werd geschonken
door Japanime Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1 -
2
Speelduur: 10 - 20 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar


.jpg)
Reacties
Een reactie posten