Pluxinus
Dobbelstenen, heel veel dobbelstenen (meerbepaald 30 stuks), dat is waaruit het spelenderwijs-rekenspelletje Pluxinus uit bestaat. Ook 'what you see is what you get' is van toepassing, want het speldoosje is doorzichtig. Zo kan je meteen zien dat het spel bestaat uit drie sets gekleurde dobbelstenen, en een stoffen zakje om het spel later (en handiger) in op te bergen. De handleiding is eentalig Duits, maar laat je daardoor zeker niet tegenhouden, 1 Googlezoekactie later en de Nederlandse regels zijn makkelijk raadpleegbaar. De set-up kan niet handiger zijn: gooi alle dobbelstenen in het zakje, schud ze goed door elkaar en het spel kan beginnen !
De startspeler neemt vijf dobbelstenen uit het zakje en rolt deze op tafel. De dobbelstenen bestaan uit de klassieke genummerde vlakken (1-5) en een zesde vlak dat een getal aangeeft (hierna: 'het getalvlak') wat aan het einde van het in punten omgezet zal worden: zo zijn er de rode dobbelstenen (10-19, 1 punt per stuk waard), de gele (20-29, 2 punten per stuk waard) en de groene (30-39, 3 punten per stuk waard). De verschillende kleuren dienen als geheugensteuntje dat niet elke dobbelsteen evenveel punten oplevert.
De worp van de startspeler geeft het startschot voor het spel: hierbij zoeken alle spelers of je met de worp tweecijferige getallen kan berekenen met behulp van de andere getallen en de bewerkingen optellen (+), vermenigvuldigen (×) en aftrekken (-) en rekening houdend met een aantal spelregels: niet alle drie de bewerkingen of alle vijf de dobbelstenen moeten gebruikt worden. Elke dobbelsteen mag slechts één keer gebruikt worden in elke berekening.
Nu zijn er een aantal mogelijkheden, afhankelijk van de worp: het aantal dobbelstenen dat op hun tweecijferig getalvlak zijn gevallen, en of deze getallen al dan niet (allemaal) kunnen berekend worden met de cijfers van de gerolde 'stippenzijden'.
2) er zijn meerdere dobbelstenen op hun getalvlak gevallen en ze zijn allemaal berekenbaar
3) er zijn meerdere dobbelstenen op hun getalvlak gevallen en ze zijn NIET allemaal berekenbaar. Hierna kiest de startspeler één niet berekenbare dobbelsteen en houdt deze apart (het 'bewaarde getal'). De volgende worp bestaat uit het bewaarde getal + 4 nieuwe dobbelstenen.
4) er zijn geen getalvlakken in de worp
5) er zijn geen berekenbare getalvlakken in de worp
6) het 'bewaarde getal' (dobbelsteen uit eerder worp, die steeds eerst moet berekend worden) is niet berekenbaar
Bij een gelukte worp (1-2) rekenen alle spelers samen de mogelijkheden uit, doel van het spel is spelenderwijs leren en samenspelen. (De speler met de meeste punten wint uiteraard wel, maar in de coöperatieve basisversie helpt iedereen meedenken). De startspeler krijgt alle 'berekende' getalvlakken dobbelstenen, als gescoorde punten, en neemt per 'gescoorde' dobbelsteen een nieuwe zodat de nieuwe worp weer uit vijf dobbelstenen bestaat. Idem bij situatie 3, alleen wordt er hier een bewaard getal gekozen dat mee gaat naar de volgende worp. Een 'gemiste worp' (situaties 4-6) schakelt de startspeler een beurt uit en mag de speler aan zijn linkerzijde als nieuwe startspeler een worp doen.
De uitleg klinkt misschien ingewikkeld, maar de spelhandleiding is duidelijk en schematisch dus iedereen zal er snel mee weg zijn. Iedereen dat zijn kinderen vanaf 8 jaar, of spelers vanaf dat ze getallen van twee cijfers kunnen optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. Pluximus bevat nog 2 andere spelvarianten dan het coöperatieve basisspel: een solo-versie en een snelle versie voor sterke vlugge hoofdrekenaars.
Pluximus is een leuke manier om het hoofdrekenen (beter) onder de knie te krijgen, en dat is zeker niet alleen voor kinderen nuttig. Geef toe, hoe gemakkelijk de smartphonerekeningmachine ook is, een beetje rekenopfrissing doet niemand kwaad. En als dat dan in de vorm van een leuk kleurrijk snel spelletje kan, dat bovendien uitgegeven wordt door een zelfstandige spelontwerper, dan kan weinig jullie nog tegenhouden om de Pluxinusdobbelstenen op de tafel te doen rollen ! En indien jullie het zo leuk vinden om het ook voor thuis aan te schaffen: de website van het spel biedt een brede waaier aan kleurencombinaties, voor ieders lievelingskleur een Pluxinusvariant !
Dit spel werd geschonken door Pluxinus en kan vanaf heden gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speeltijd: 20 - 30 minuten





.jpg)
Reacties
Een reactie posten