L.A.M.A. Kadabra
L.A.M.A. (afkorting van "leg alle minpunten af") is een snel kaartspelletje geschikt voor de hele familie, en is al sinds de intrede ervan in de spellenclub een veelgespeeld spel. Voor de liefhebbers, of voor de totale L.A.M.A leken (de instructies zijn eenvoudig) is er nu een nieuwe telg van de familie: L.A.M.A Kadabra, waarin de gekende lama de goocheltoer opgaat en er nieuwe toevoegingen aan het spel te ontdekken zijn. We frissen eerst jullie geheugen even op met het basisspel, dat bestaat uit genummerde kaarten (1-6, acht stuks van elk) en evenveel lamakaarten. Iedere speler krijgt zes willekeurige kaarten en probeert deze handkaarten weer kwijt te spelen.
In je beurt kan je een kaart wegspelen, als het cijfer erop overeenkomt met de aflegstapel of één hoger is. Een zes kan afgedekt worden met een lama, die op zijn beurt kan weggespeeld worden door een andere lama of een kaart met waarde één. Kan je geen kaarten wegspelen, dan kan je of een kaart van de trekstapel nemen, of ‘het opgeven’ door alle handkaarten gedekt op tafel te leggen. Blijven er zo geen spelers meer over, of speelt iemand zijn hand leeg, dan worden de punten geteld.
Genummerde handkaarten leveren evenveel punten op als hun waarde. Elke lamakaart telt voor tien punten. Heeft een speler 40 punten gekregen, stopt het spel. Degene met de minste punten wint ! Zo, dit was alvast de basisversie. In L.A.M.A. Kadabra opent de lama zijn trukendoos, en zijn er een paar twists die het oorspronkelijke spel wat meer uitdaging en een update geven.
Elke speler start het spel met zes handkaarten en drie witte chips (1 punt per stuk). Ter herinnering, de speler met de minste punten wint, dus de spelers proberen van deze chips af te geraken. Dat kan bijvoorbeeld door een 1-kaart te spelen, waarop een witte bol afgebeeld staat. Hierdoor mag je een witte chip doorspelen naar een medespeler. Een kaart met een blauwe ster op zorgt ervoor dat het blauwe 10-puntentoken ("de magische fiche") van eigenaar wisselt.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook nieuwe kaarten: dit kan om een kaart met twee waarden gaan of een kaart die je het magische fiche laat nemen, maar er zijn ook kaarten waarmee je een minpuntenfiche mag weggeven of de volgende speler een kaart laat trekken.
Elke keer dat een speler een lama speelt, legt hij 1 van zijn minpuntenfiches op het magische toneel. Bij 5 of meer fiches op dat toneel begint de goochelvoorstelling. Iedere speler die aan de beurt komt, moet dan een lama spelen. Kan hij dat niet, dan neemt hij alle minpuntenfiches van het magische toneel. Heb je de blauwe magische fiche, dan mag je tijdens het spel of de goochelvoorstelling eenmalig een beurt overslaan. Maar pas op, heb je het magische fiche aan het einde van een ronde nog, dan geeft dat 10 minpunten!
Een ronde is voorbij zodra iedere speler het 'heeft opgegeven' of een speler geen kaarten meer heeft. Alle spelers krijgen dan minpunten voor hun overgebleven kaarten. Heeft iemand daarna in totaal 40 of meer minpunten, dan is het spel afgelopen en wint de speler met de minste minpunten. Er is dus een pak meer denkwerk vereist dan bij het basisspel: speel je speciale kaarten handig uit, ruil zoveel mogelijk fiches met een lage waarde tegen fiches met hogere waarden, maar speel ze tijdens de goochelvoorstelling zeker op tijd kwijt !
Dit spel werd geschonken door Amigo Games en kan vanaf heden gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speeltijd: 20 minuten






.jpg)
Reacties
Een reactie posten