Ticket to ride: rails & sails

Na de 10-tallen uitbreidingen, extra mappen en varianten is het eindelijk zover : Ticket to Ride gaat overzee ! Dit spel was dan ook niet voor niets één van de eye-catchers op Spiel16 te Essen.


Ticket to Ride: Rails & Sails is nog steeds een familiespel waarbij het gebied wordt uitgebreid van sporen overheen het vaste land naar scheepsroutes over de wereld oceanen. Net als bij de andere Ticket to Ride spellen starten de spelers met tickets in hun handen waarop 2 steden afgebeeld staan. Gedurende het spel trachten de spelers gekleurde kaarten te verzamelen om zo routes op het spelbord te claimen met hun gekleurde treinen en schepen. Hierdoor scoor je punten, en degenen die op het einde van het spel de meeste heeft is zoals in de meeste spellen de winnaar.


Zodra er een speler is die 6 of minder schepen of treintjes over heeft, mag elke speler nog 2 keer aan beurt komen, daarna is het spel ten einde. Als de spelers op dat moment een doorlopende verbinding tussen de 2 steden op hun ticket hebben kunnen maken, scoren ze daar punten voor. Lukte hun dat niet, zal dat strafpunten opleveren. Een eerste groot verschil dat we opmerken met de klassieke Ticket to Ride is een dubbele trekstapel. De ene bestaat uit treinen, de andere uit boten. 3 kaarten van elke stapel worden open gelegd aan de start van het spel, en als je kaarten trekt worden ze vervangen door een kaart uit de stapel naar keuze.


Gelijkaardig zullen de spelers hun eigen mix van treinen en schepen kiezen bij de start van het spel. Om een treinroute - die wordt gekenmerkt door rechthoekige vakjes - van jou te maken, moet je treinkaarten of jokers spelen om daarna de vakjes met jou treintjes te bezetten. Om een scheepsroute te claimen doe je hetzelfde maar dan met boot kaarten. De vakjes waar je bootjes kan plaatsen hebben een ovale figuur. Anders dan bij de treinkaarten kunnen bij de scheepskaarten 2 boten per kaart staan. Een nieuwe bijkomende actie die je kan uitvoeren is om een aantal treintjes die je nog niet geplaatst had te wisselen voor bootjes, of andersom, maar je verliest dan wel een punt per trein of boot die je wisselt.
Enkele ticketten hebben meerdere steden op hun route in plaats van 2 steden. Als je een netwerk kan maken dat exact deze tour volgt, score je meer punten dan gewoon deze steden met mekaar te verbinden. Elke speler start het spel ook met 3 havens. Als je een route gebouwd hebt naar een havenstad, kan je een actie opofferen om de haven te bouwen in die stad. Om de haven te mogen zetten moet je 2 treinkaarten en 2 scheepskaarten van dezelfde kleur afleggen, en ze moeten alle 4 een haven symbool op de kaart hebben staan. Als je tegen het einde van het spel de havens niet gebouwd hebt, verlies je 4 punten per haven die nog in je voorraad staat. Je kan echter tussen de 10 tot 40 punten winnen voor elke haven die je wel gezet hebt, afhankelijk van hoeveel complete tickets er in die haven aankomen.


Het spelbord is deze keer dubbelzijdig, met aan de ene kant een kaart van de wereld en aan de andere kant de 'Great Lakes of North America'. Beiden kaarten hebben een aparte handleiding in de doos. Afhankelijk van met welke kant van spelbord je speelt krijg je een verschillend aantal kaarten, treintjes en bootjes, en ook de regels zullen iets wat anders zijn.

Een Engelstalig filmpje van Miami Dice kan je hier bekijken :


Ticket to Ride : Rails & Sails werd geschonken door Days of Wonder is het spel van de maand november bij het Geel Pionneke.
Ticket to Ride : Rails & Sails is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 1-2 uur

Reacties

Populaire berichten