HIRÞ

Ik zie u bij het lezen van deze titel al de wenkbrauwen fronsen. Hoe in godsnaam moet ik dat uitspreken ? Volgens de makers van het spel klinkt de laatste letter als een 'th' in de Engelse 'the'.


Dit is een 2-persoons abstract strategisch spel waarbij er 2 Viking leiders mekaar bekampen voor de controle over een stuk grond. De speler die als eerst de 5 middelste vakken controleert, of de andere speler zijn koning van het speelveld kan duwen, is de winnaar.
Aangezien het speelveld relatief klein is (11 vakjes) past alles netjes in een jutte zakje. De mogelijkheid om bewegingen uit te voeren om sterkere eenheden te maken, maakt dit spel best wel ingewikkeld. Het spel werd nog maar pas onlangs ontwikkeld, maar met de bedoeling om dit te laten aanvoelen als een spel dat bij de Vikingen werd gespeeld.



In het spel starten de spelers aan elke zijde van het spelbord, en mogen beurtelings spelen. Elke beurt kunnen ze 5 bewegingen uitvoeren. Voor een beweging zal de speler een speelstuk 1 stap bewegen, of een Hird of een Karve - een soort van boot - in het spel brengen. Je kan ook een Karve te samen met alle Hirds in 1 stap laten bewegen. Een Karve mag slechts 4 Hirds op zich hebben staan. Speelstukken die een leeg vak betreden moeten onmiddellijk stoppen. Speelstukken die vijandig gebied betreden stoppen op de lijn tussen de 2 vakken. Nadat een speler 5 bewegingen heeft gedaan worden de conflicten behandeld.


Alle speelstukken behalve een lege Karve zijn 1 punt waard. De koning zal bepalen bij gelijkspel. Bij verlies worden Hirds uit het spel genomen, Karves en Hirds in Karves gaan ook uit het spel, en koning moeten zich dan terug trekken naar een aangrenzend leeg vak. Is dat niet mogelijk, valt die koning van het bord en wint de andere speler.

Een Engelstalig fimpje met de spelregels kan je hier bekijken :


Dit spel werd geschonken door Ion Game Design en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers : 2
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 10 - 60 minuten

Reacties

Populaire posts