Race to the New Found Land


Na de ontdekking van Amerika sturen de toenmalige grootmachten hun vloot erop uit om als eerste de nieuwe wereld te verkennen en haar unieke producten te verhandelen. Zet je schepen verstandig in, bemachtig op tijd de nodige grondstoffen en koloniseer de juiste eilanden. Pas dan heb je kans om deze race te winnen.

In Race to the New Found Land beschikt elke speler over een bordje met bovenaan een drietal kades, onderaan de actievelden, en 1 schip, afgemeerd aan een kade. Elk land heeft bovendien een bijzondere eigenschap die kan worden vrijgespeeld, evenals een extra kade. Het speelbord kent drie gebieden, afgescheiden door het scorespoor: de markt, waar schepen te koop zijn; de eilanden, die gekoloniseerd en ontgonnen kunnen worden; en de thuissteden, waar vraag is naar producten.


Een spelronde bestaat uit 4 fasen. In de landfase krijg je een vast inkomen, mag je een uitbreiding doen en kan je schepen bijkopen. Je hebt keuze uit kleine schepen en grote schepen die uiteraard iets duurder zijn, maar wel betere eigenschappen hebben (zeilen, laadvermogen, kolonisten en verkenning). De tweede fase is de planningsfase: hier ga je je schepen toewijzen aan de actievelden. Daarna begint fase 3 waar de eigenlijk acties worden uitgevoerd in een welbepaalde volgorde. Belangrijk hierbij is dat de beurtvolgorde bepaald word door de som van de zeilen van de ingezette schepen. De eerste actie is laden. Afhankelijk van het totale laadvermogen mag je nu bepaalde grondstoffen uit de voorraad nemen. Dan gaan we koloniseren. Dit houdt in dat je kolonisten mag inzetten op ontdekte gebieden. Dit levert telkens een bonus op, afhankelijk van het gebied. De derde actie is leveren. Het laadvermogen bepaalt hier hoeveel producten je kan meenemen om een opdracht in een thuisstad te voldoen en de overeenkomstige punten te scoren. De laatste actie is ontdekken. Je verkenningssterkte geeft aan hoeveel eilandtegels je mag trekken. Per schip leg je nu ergens 1 passende eilandtegel aan. Je mag ook onmiddellijk koloniseren voor een dubbele bonus.
De laatste fase is administratief. Om te beginnen worden er bijkomende gebieden ontdekt. Is een eiland volledig in kaart gebracht, dan volgt er een waardering volgens het aantal aanwezige kolonisten. Is voor een thuisstad een aantal opdrachten voldaan, wordt ook daar gewaardeerd.
Daarna begint de volgende ronde. Na 4 rondes eindigt het spel. Dan is er nog een slotwaardering en kennen we de winnaar.

Naast dit basisverloop zijn er nog bonuskaarten in omloop die allerlei voordelen opleveren. Ook het scorespoor geeft regelmatig bonussen, dus er zijn mogelijkheden zat om je acties bij te sturen.

Race to the New Found Land is een regelrechte actiepuzzel. Je hebt maar 4 rondes, en zoveel dingen die je wil realiseren. Het concept zit goed in elkaar en je zal ook op je tegenspelers moeten letten wil je voor een bepaalde actie niet van een kale kermis thuiskomen. De bonuskaarten en de landeigenschappen zorgen er bovendien voor dat je verschillende benaderingen kan proberen. Zeker een aanrader!

Dit spel werd geschonken door Hans im Gl├╝ck en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 60 - 90 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


Reacties

Populaire posts