Operators



In Operators nemen twee teams van huurlingen het in onderlinge duels tegen elkaar op. Afhankelijk van de gekozen spelmode wint het team dat als laatste overblijft, of dat de opdracht het best vervult.

Elke speler kiest 1 huurling met welbepaalde uitrusting en eigenschappen. Daarnaast bevat het spelersbord ook sporen voor leven, pantser en geld. De gemeenschappelijke uitrusting van het team gaat in een stoffen zakje. In de basisspelmode wordt nu bepaald wie tegen wie uitkomt, en wie de aanvaller is. Ieder trekt nu 3 fiches uit de teamzak. Deze bepalen wat er die ronde gebeurt: schade toebrengen, pantser verhogen, genezen, geld sprokkelen en speciale effecten. Als er niemand dood is en er zijn nog fiches in de zak, kan de aanvaller beslissen om nog een ronde te spelen. Als het gevecht beëindigd is, kunnen de overlevenden hun eigen uitrusting vrijkopen en in de zak stoppen voor komende gevechten. Zo blijven de teams verder strijden tot één team volledig geëlimineerd is. Andere varianten intoduceren gijzelaars, of kaarten die een zeker effect hebben op één van de fases van het spel.

Operators kent een grote geluksfactor: het trekken van de fiches bepaalt volledig het spelverloop. Je kan het toeval wel een beetje sturen door gerichte keuzes bij aankoop van de uitrusting, maar als de fiches in opeenvolgende rondes in ongustige volgorde komen ben je gezien. Geraffineerde tactische plannen zal je dus niet nodig hebben. Ook het teamaspect is beperkt tot het afspreken wie tegen wie speelt in welke volgorde, ondersteuning bij duels is niet voorzien. Operators is dus eerder bedoeld als simpel, no nonsens combatspel. Met zijn mooie presentatie heeft het alvast een sterke troef.

Dit spel werd geschonken door Cogitate Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 2 - 10
Speelduur: 15 - 90 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar

Reacties

Populaire posts