Operators
In Operators nemen twee
teams van huurlingen het in onderlinge duels tegen elkaar op.
Afhankelijk van de gekozen spelmode wint het team dat als laatste
overblijft, of dat de opdracht het best vervult.
Elke speler kiest 1 huurling
met welbepaalde uitrusting en eigenschappen. Daarnaast bevat het
spelersbord ook sporen voor leven, pantser en geld. De
gemeenschappelijke uitrusting van het team gaat in een stoffen zakje.
In de basisspelmode wordt nu bepaald wie tegen wie uitkomt, en wie de
aanvaller is. Ieder trekt nu 3 fiches uit de teamzak. Deze bepalen
wat er die ronde gebeurt: schade toebrengen, pantser verhogen,
genezen, geld sprokkelen en speciale effecten. Als er niemand dood is
en er zijn nog fiches in de zak, kan de aanvaller beslissen om nog
een ronde te spelen. Als het gevecht beëindigd is, kunnen de
overlevenden hun eigen uitrusting vrijkopen en in de zak stoppen voor
komende gevechten. Zo blijven de teams verder strijden tot één team
volledig geëlimineerd is. Andere varianten intoduceren gijzelaars,
of kaarten die een zeker effect hebben op één van de fases van het
spel.
Operators kent een grote
geluksfactor: het trekken van de fiches bepaalt volledig het
spelverloop. Je kan het toeval wel een beetje sturen door gerichte
keuzes bij aankoop van de uitrusting, maar als de fiches in
opeenvolgende rondes in ongustige volgorde komen ben je gezien.
Geraffineerde tactische plannen zal je dus niet nodig hebben. Ook het
teamaspect is beperkt tot het afspreken wie tegen wie speelt in welke
volgorde, ondersteuning bij duels is niet voorzien. Operators is dus
eerder bedoeld als simpel, no nonsens combatspel. Met zijn mooie
presentatie heeft het alvast een sterke troef.
Dit spel werd geschonken
door Cogitate Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 10
Speelduur: 15 - 90 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten