Skytear


Skytear wordt gepresenteerd als een snel kaartgestuurd spel met miniaturen. De bedoeling is om je helden en minions uit te sturen om de vijandelijke torens en uiteindelijk het hoofdkwartier (de nexus) te vernietigen. Hiervoor moet je eerst controle krijgen over de frontlinies, door slimme combinaties van acties, eigenschappen en powerkaarten. En vergeet ook de Dome niet, een afgezonderd gebied waar een monster rondwaart dat je misschien kan overtuigen om de tegenstander te dwarsbomen.

Voor de duidelijkheid wil ik eerst vermelden dat Skytear in wezen een duel is. Met meerdere personen wordt in teams gespeeld, waarbij elk teamlid een aantal helden controleert.

Het basisspelbord toont aan elke teamzijde de nexus, geflankeerd door 2 verdedigingstorens. Het middenveld bestaat uit de Dome, met aan weerszijden een aanvalspad, een strook tussen 2 vijandige torens. In het midden van dit pad ligt een controletoken, wat de frontlinie voorstelt. De helden starten aan hun nexus, de minions aan de controletokens. Er zijn vier facties (met elk 2 helden) in het spel, die vrij gecombineerd kunnen worden. Zo'n factie heeft uiteraard een specifieke spelstijl. Elke held heeft dan weer een eigen set van powerkaarten, maar eens de kampen ingedeeld zijn worden alle powerkaarten van het team samen geschud.


Een ronde bestaat uit 2 fases, te beginnen met de heldenfase. Om en om activeren de spelers 1 held, die 3 acties mag uitvoeren, te kiezen uit: bewegen, aanvallen, schermutselen, de minions ondersteunen of zijn god aanroepen (om speciale eigenschappen te activeren). Hier vinden we de klassieke fantasyelementen terug zoals zichtsveld, karakterklassen, betoveringen, levenspunten enz.
Als alle helden aan bod zijn gekomen, begint de minionsfase. Het grappige is dat de minions zelf eigenlijk niks doen, dit is gewoon een administratieve fase. Eerst wordt per controletoken gekeken welk team de meeste invloed heeft. Die mag dan schade toebrengen aan vijandelijk minions en torens die binnen bereik zijn. Daarna schuift het controltoken dichter naar de vijand. Overlevende minions volgen, en per team worden twee nieuwe minions toegevoegd. Wanneer minstens één toren is vernietigd, mag je ook de nexus beginnen aanvallen.
In de Dome bevindt zich ook een controletoken. Wie hier de meeste invloed heeft, mag het monster activeren. Dit kan bewegen, aanvallen en zijn speciale eigenschappen gebruiken. Daarmee kan je het de ander knap lastig maken, met de beperking dat het monster de Dome niet mag verlaten.

Een spel duurt typisch 3 tot 5 ronden, waarbij elke ronde de manapool (voor powerkaarten) vergroot, zodat je mogelijkheden steeds krachtiger zullen worden. Wie als eerste de vijandige nexus weet te vernietigen wint het spel. Of je kan voor één van de 3 missiekaarten gaan.


Skytear is een geslaagde combinatie van verschillende invloeden, met als kers op de taart de prachtige miniaturen. Omdat er op verschillende niveaus gestreden moet worden (helden tegen elkaar, maar ook om controle van de tokens) is het tactische aspect niet te onderschatten. Ook het feit dat vele powerkaarten een relatieve zone viseren (bvb 4 opeenvolgende vakjes in 1 richting) draagt hiertoe bij. Alhoewel het spel eigenlijk een duel is, blijft de 4 spelersmodus eveneens interessant omdat je elk een aanvalspad kan beheren, en dus niet luidop moet afspreken. Met zijn niet al te lange speelduur is Skytear zeker een aanrader om eens te proberen.

Dit spel werd geschonken door PvP Geeks en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 45 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts