Ecos: First Continent

Bij Ecos : First Continent proberen de spelers een nieuwe wereld te bouwen met tegels die bestaan uit water, gras en woestijn. Op de landschappen plaatsen ze bossen, bergen en een variatie van dieren.  Je start met een klein stukje aarde, en geleidelijk aan evolueer je naar een gigantisch ecosysteem. Dit bereik je door het activeren van kaarten in je speelveld, via de elementen die getrokken worden uit een zak die overeenkomen met symbolen op die kaarten.


In een ronde is 1 speler de 'Harbinger'. Deze zal een tegel uit een zak trekken. Die tegel bevat 1 van de 8 verschillende elementen. Elke keer als er een element getrokken wordt, kunnen de spelers een energieblokje gebruiken om op het overeenkomstig symbool op één van hun kaarten in hun speelveld te leggen. Zodra een kaart een blokje heeft op elk element van die kaart, kan je de eigenschap van die kaart activeren. Je vat het spel aan met 7 blokjes, terwijl een kaart 1 tot 6 blokjes nodig heeft om vol te geraken. In plaats van een blokje te plaatsen, mag je er ook voor kiezen om je persoonlijke schijf draaien, waardoor er verschillende mogelijkheden vrij worden gespeeld.


Zodra een kaart vol is, mag die speler de eigenschap toepassen. Indien er 2 of meer spelers tegelijkertijd een kaart willen activeren, mag eerst de Harbinger dit doen, en daarna de spelers links van hem.  Met die eigenschappen kunnen de spelers nieuwe landschapstegels plaatsen, landschappen veranderen, bergen of bossen plaatsen of dieren toevoegen aan bestaande tegels. Bepaalde kaarten geven je extra element symbolen die je kan toevoegen aan andere kaarten in je speelveld. Verschillende kaarten leveren ook overwinningspunten op. Het is van uiterst belang voor de spelers dat ze zich bewust zijn van wat de andere spelers aan het doen zijn, want voor je het weet kunnen ze veel punten scoren als ze bepaalde kaarten activeren.

Als een kaart geactiveerd werd, worden alle blokjes ervan verwijderd en wordt de kaart 90° gedraaid. Elke kaart kan een beperkt aantal keer gebruikt worden. Gebruik je een kaart voor de laatste keert, gaat die kaart weg uit het spel. Het spreekt voor zich dat de meer sterkere kaarten slechts 1 keer kunnen gebruikt worden. Er zitten zelfs kaarten tussen die je kan combineren met anderen in je speelveld, waardoor er ingewikkelde acties mogelijk zijn. Het zijn net deze acties die je tracht op te zoeken in dit spel.


In plaats van een blokje op één van je kaarten te leggen, mag je dus ook je persoonlijke schijf draaien. De eerste draai doet niets, maar alle volgende laten je toe om nieuwe kaarten op hand te nemen, of meer kaarten op je speelveld te leggen, of nog een energieblokje te nemen.


Als de huidige Harbinger een element uit de zak trekt met een Wild symbool, worden alle tegels die voordien getrokken waren vervangen en de zak schuift door naar de volgende speler, die dan de Harbinger zal worden. Het kan dus zijn dat je soms maar heel even Harbinger bent, terwijl andere spelers bijna heel de zal leeg trekken voordat de volgende speler Harbinger wordt.


Dit is geen zwaar spel, maar ook geen beginnersspel. Je kan het precies het middenin klasseren. Hou er rekening mee dat de andere spelers je lange termijn strategie helemaal om zeep kunnen helpen door hun acties. Als deze willekeurigheid jou niet stoort, zou ik zeker dit spel aanraden.

Ecos: First Continent is geschonken door AEG en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers : 2 - 6
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 45 - 75 minuten

Reacties

Populaire posts