Skytear
Skytear wordt gepresenteerd
als een snel kaartgestuurd spel met miniaturen. De bedoeling is om je
helden en minions uit te sturen om de vijandelijke torens en
uiteindelijk het hoofdkwartier (de nexus) te vernietigen. Hiervoor
moet je eerst controle krijgen over de frontlinies, door slimme
combinaties van acties, eigenschappen en powerkaarten. En vergeet ook
de Dome niet, een afgezonderd gebied waar een monster rondwaart dat
je misschien kan overtuigen om de tegenstander te dwarsbomen.
Voor de duidelijkheid wil ik
eerst vermelden dat Skytear in wezen een duel is. Met meerdere
personen wordt in teams gespeeld, waarbij elk teamlid een aantal
helden controleert.
Het basisspelbord toont aan
elke teamzijde de nexus, geflankeerd door 2 verdedigingstorens. Het
middenveld bestaat uit de Dome, met aan weerszijden een aanvalspad,
een strook tussen 2 vijandige torens. In het midden van dit pad ligt
een controletoken, wat de frontlinie voorstelt. De helden starten aan
hun nexus, de minions aan de controletokens. Er zijn vier facties
(met elk 2 helden) in het spel, die vrij gecombineerd kunnen worden.
Zo'n factie heeft uiteraard een specifieke spelstijl. Elke held heeft
dan weer een eigen set van powerkaarten, maar eens de kampen
ingedeeld zijn worden alle powerkaarten van het team samen geschud.
Een ronde bestaat uit 2
fases, te beginnen met de heldenfase. Om en om activeren de spelers 1
held, die 3 acties mag uitvoeren, te kiezen uit: bewegen, aanvallen,
schermutselen, de minions ondersteunen of zijn god aanroepen (om
speciale eigenschappen te activeren). Hier vinden we de klassieke
fantasyelementen terug zoals zichtsveld, karakterklassen,
betoveringen, levenspunten enz.
Als alle helden aan bod zijn
gekomen, begint de minionsfase. Het grappige is dat de minions zelf
eigenlijk niks doen, dit is gewoon een administratieve fase. Eerst
wordt per controletoken gekeken welk team de meeste invloed heeft.
Die mag dan schade toebrengen aan vijandelijk minions en torens die
binnen bereik zijn. Daarna schuift het controltoken dichter naar de
vijand. Overlevende minions volgen, en per team worden twee nieuwe
minions toegevoegd. Wanneer minstens één toren is vernietigd, mag
je ook de nexus beginnen aanvallen.
In de Dome bevindt zich ook
een controletoken. Wie hier de meeste invloed heeft, mag het monster
activeren. Dit kan bewegen, aanvallen en zijn speciale eigenschappen
gebruiken. Daarmee kan je het de ander knap lastig maken, met de
beperking dat het monster de Dome niet mag verlaten.
Een spel duurt typisch 3 tot
5 ronden, waarbij elke ronde de manapool (voor powerkaarten)
vergroot, zodat je mogelijkheden steeds krachtiger zullen worden. Wie
als eerste de vijandige nexus weet te vernietigen wint het spel. Of
je kan voor één van de 3 missiekaarten gaan.
Skytear is een geslaagde
combinatie van verschillende invloeden, met als kers op de taart de
prachtige miniaturen. Omdat er op verschillende niveaus gestreden
moet worden (helden tegen elkaar, maar ook om controle van de tokens)
is het tactische aspect niet te onderschatten. Ook het feit dat vele
powerkaarten een relatieve zone viseren (bvb 4 opeenvolgende vakjes
in 1 richting) draagt hiertoe bij. Alhoewel het spel eigenlijk een
duel is, blijft de 4 spelersmodus eveneens interessant omdat je elk
een aanvalspad kan beheren, en dus niet luidop moet afspreken. Met
zijn niet al te lange speelduur is Skytear zeker een aanrader om eens
te proberen.
Dit spel werd geschonken
door PvP Geeks en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 45 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten