Burdigala
Burdigala is de Romeinse naam voor de stad Bordeaux. Het spel gaat niet over de bekende wijnsoort,
maar over de groei van deze stad tijdens de Romeinse tijd. (476 v. Ch -1453 n. Ch volgens mijn ingestampte data uit het middelbaar)
Het spelbord laat een kaart van de stad zien, met verschillende bouwplaatsen en straten. In het begin
van het spel zal er een tegel op elke bouwplaats gezet worden. Die tegel laat een gebouw zien en de
beloning die je krijgt als dat gebouw af is. De achterkant van de tegel laat het aantal blokjes zien dat je nodig hebt om het gebouw te zetten, dat kan variëren van 2 tot 5 stuks. De tegels worden verdekt geplaatst, zodat het niet geweten is welk gebouw waar ligt.
Elke beurt zal een speler met 2 dobbelstenen werpen, er 1 uitkiezen en zijn architect het aantal ogen verder bewegen door de straten. Dan bouwt deze een blokje aan het gebouw waar hij naast staat.
Hiervoor zal de speler een beloning krijgen:
* Is het gebouw nog niet klaar, krijgt hij 1 punt voor elk blokje dat nog nodig is om het gebouw af te maken.
* Is het gebouw klaar, zal de tegel omgedraaid worden, en de speler krijgt de beloning die op de tegel staat. Daarboven krijgen alle architecten die in de buurt staan een intrige kaart, die hen voordelen kunnen opleveren.
Bepaalde combinaties op de dobbelstenen, zoals 2 maal hetzelfde getal, of een 7, laten toe de speler een corruptie token te nemen met waarde tussen -5 en 0 punten. Hiermee kan je voordelen kopen als het ware, zoals opnieuw dobbelen, of dubbel bouwen. Zodra alle gebouwen staan, wint de speler met de meeste punten.
Dit spel werd geschonken door ID&AL editions en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 45 minuten
Leeftijd: vanaf 8 jaar
maar over de groei van deze stad tijdens de Romeinse tijd. (476 v. Ch -1453 n. Ch volgens mijn ingestampte data uit het middelbaar)
Het spelbord laat een kaart van de stad zien, met verschillende bouwplaatsen en straten. In het begin
van het spel zal er een tegel op elke bouwplaats gezet worden. Die tegel laat een gebouw zien en de
beloning die je krijgt als dat gebouw af is. De achterkant van de tegel laat het aantal blokjes zien dat je nodig hebt om het gebouw te zetten, dat kan variëren van 2 tot 5 stuks. De tegels worden verdekt geplaatst, zodat het niet geweten is welk gebouw waar ligt.
Elke beurt zal een speler met 2 dobbelstenen werpen, er 1 uitkiezen en zijn architect het aantal ogen verder bewegen door de straten. Dan bouwt deze een blokje aan het gebouw waar hij naast staat.
Hiervoor zal de speler een beloning krijgen:
* Is het gebouw nog niet klaar, krijgt hij 1 punt voor elk blokje dat nog nodig is om het gebouw af te maken.
* Is het gebouw klaar, zal de tegel omgedraaid worden, en de speler krijgt de beloning die op de tegel staat. Daarboven krijgen alle architecten die in de buurt staan een intrige kaart, die hen voordelen kunnen opleveren.
Bepaalde combinaties op de dobbelstenen, zoals 2 maal hetzelfde getal, of een 7, laten toe de speler een corruptie token te nemen met waarde tussen -5 en 0 punten. Hiermee kan je voordelen kopen als het ware, zoals opnieuw dobbelen, of dubbel bouwen. Zodra alle gebouwen staan, wint de speler met de meeste punten.
Dit spel werd geschonken door ID&AL editions en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 45 minuten
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten