Preview : Terra Mystica
Van één van de spellen die er in Essen op Spiel 2012 gaan aankomen, viel ons deze op : Terra Mystica.
In het land van Terra Mystica dwalen 14 verschillende mensen rond in 7 landschappen, en elke groep heeft een eigen thuis in dat land. Om zich te ontwikkelen en te groeien, moeten ze de naburige gronden bewerken, en dit tesamen met hun tegenstanders die hetzelfde gaan doen.
In dit spel is geluk weinig tot niet van toepassing. Eerder de tactische en strategische speler zal hier zeker aan zijn trekken komen. Elke speler krijgt 1 van de 14 groepen onder zich. De spelers trachten een zo groot mogelijk gebied te controleren, en de vaardigheden van die groep uit te breiden.
Er zijn 4 religieuze culten waarin je kan verder gaan. Zo krijgt elke groep hun speciale vaardigheden en eigenschappen.
Om beurten voeren de spelers hun akties uit met de middelen die ze hebben. Verschillende gebouwen laten de spelers toe om verschillende grondstoffen te ontwikkelen. Deze gebouwen hebben dan weer werkers of arbeiders nodig. Het ruilen van huizen laat je toe om geld te verdienen. Dan zijn er nog forten of vestigingen die een speciale eigenschap van een groep kan vrijmaken, en tempels die helpen om je religie, akkerbouw en zeevaart-kunde te verbeteren. Je zal ze nodig hebben !
Alsof dat nog niet genoeg is, kan je alle gebouwen upgraden.
De groepen waar we het al over hebben bestaan uit de volgende :
* Woestijn (Fakirs en Nomaden)
* Vlaktes (Halvelingen, Cultisten)
* Moerassen (Alchemisten, Darklings)
* Meer (Meermannen, Swarmlings)
* Woud (Heksen, Auren)
* Berg (Dwergen, Ingenieurs)
* Eenzaten (Reuzen, Chaos magiers)
Het dicht bij mekaar leven in Terra Mystica is een zwaard dat aan 2 kanten zal snijden. Het geeft je enerzijds extra krachten, maar dit betekent ook dat uitbreiden niet simpel zal zijn.
Aantal spelers : 2 - 5
Speelduur : 100 minuten
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Website : http://www.feuerland-spiele.de
In het land van Terra Mystica dwalen 14 verschillende mensen rond in 7 landschappen, en elke groep heeft een eigen thuis in dat land. Om zich te ontwikkelen en te groeien, moeten ze de naburige gronden bewerken, en dit tesamen met hun tegenstanders die hetzelfde gaan doen.
In dit spel is geluk weinig tot niet van toepassing. Eerder de tactische en strategische speler zal hier zeker aan zijn trekken komen. Elke speler krijgt 1 van de 14 groepen onder zich. De spelers trachten een zo groot mogelijk gebied te controleren, en de vaardigheden van die groep uit te breiden.
Er zijn 4 religieuze culten waarin je kan verder gaan. Zo krijgt elke groep hun speciale vaardigheden en eigenschappen.
Om beurten voeren de spelers hun akties uit met de middelen die ze hebben. Verschillende gebouwen laten de spelers toe om verschillende grondstoffen te ontwikkelen. Deze gebouwen hebben dan weer werkers of arbeiders nodig. Het ruilen van huizen laat je toe om geld te verdienen. Dan zijn er nog forten of vestigingen die een speciale eigenschap van een groep kan vrijmaken, en tempels die helpen om je religie, akkerbouw en zeevaart-kunde te verbeteren. Je zal ze nodig hebben !
Alsof dat nog niet genoeg is, kan je alle gebouwen upgraden.
De groepen waar we het al over hebben bestaan uit de volgende :
* Woestijn (Fakirs en Nomaden)
* Vlaktes (Halvelingen, Cultisten)
* Moerassen (Alchemisten, Darklings)
* Meer (Meermannen, Swarmlings)
* Woud (Heksen, Auren)
* Berg (Dwergen, Ingenieurs)
* Eenzaten (Reuzen, Chaos magiers)
Het dicht bij mekaar leven in Terra Mystica is een zwaard dat aan 2 kanten zal snijden. Het geeft je enerzijds extra krachten, maar dit betekent ook dat uitbreiden niet simpel zal zijn.
Aantal spelers : 2 - 5
Speelduur : 100 minuten
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Website : http://www.feuerland-spiele.de
Beste Anoniem,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de correctie. Vergissen is menselijk. 8-)
Mvg