Versailles
Het heeft even wat moeite gekocht om het spel tot bij ons te krijgen. Vanuit Polen werd het spel naar ons gestuurd, via een Europees transportbedrijfje dat we niet kenden. Gelukkig na veel heen en weer te mailen, en na enkele dagen geduld, werd het pakje netjes bij ons thuis afgeleverd.
Inderdaad, de spellen van NSKN waren erg populair op de beurs in Essen : alle 3 hun nieuwigheden (Versailles, Praetor en Progress - evolution of technology) waren uitverkocht. Vandaag bekijken we alvast het eerste spel : Versailles.
De spelers zijn hier architecten en interieur designers in het oude Frankrijk, met de moeilijke taak om een paleis voor koning Louis XIV te ontwerpen. Midden op het prachtige spelbord zien we de plaats waar het paleis moet komen te staan, en wordt omgeven door allerlei andere dingen die ons kunnen helpen tijdens het bouwen. Het paleis bestaat uit paleis-tegels, die je kan verkrijgen bij de Architecten Gilde. Op die tegels staan hoeveel grondstoffen je nodig hebt om dit deel van het paleis te bouwen, hoeveel werkvolk je ervoor nodig hebt, en of al dan niet speciale versieren nodig zijn. De grondstoffen in dit spel bestaan uit hout, marmer en goud. Die kunnen verkregen worden in de houtzagerij, de steengroeve en in de goudmijn. Pas wanneer een speler alle grondstoffen en versieringen heeft, mag hij of zij op de werf deze tegel bouwen.
Een belangrijk spelelement in dit spel is de beweging van je werkers. De plaatsen zijn via wegen verbonden. Tijdens elke speelbeurt mag een speler 1 van zijn werkers 1 stap verder over de weg bewegen, rekening houdend met de richting die staat aangeduid via pijlen. De plaats waar je terecht komt zal je zo activeren, en dan mag je die specifieke actie uitvoeren. Het is dan ook nog eens afhankelijk van hoeveel van je werkers reeds aanwezig zijn op die plaats, hoeveel grondstoffen je mag nemen. En de actie van die plaats mag enkel uitgevoerd worden als er een werker aankomt, niet als je er al staat.
De spelers bezitten ook een dubbele bewegingsfiche, waarmee 1 werker 2 vakjes mag verder bewegen, of 2 werkers elk 1 vakje. Eenmaal gebruikt zijn ze inactief, maar je kan ze weer activeren na een bezoekje aan de zonnekoning. Je zult al snel merken dat bepaalde plaatsen weinig tot niet bezocht worden, omdat het heel wat moeite kost om rond te bewegen. Het kan wel eens voorvallen dat je verplicht bent om een actie uit te voeren, waar je helemaal geen interesse in hebt.
Dit spel is perfect uitgebalanceerd voor eender welk aantal spelers. Een leuk geavanceerd familiespel dat je zeker en vast eens moet proberen !
Dit spel werd geschonken door NSKN games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 90 minuten
Inderdaad, de spellen van NSKN waren erg populair op de beurs in Essen : alle 3 hun nieuwigheden (Versailles, Praetor en Progress - evolution of technology) waren uitverkocht. Vandaag bekijken we alvast het eerste spel : Versailles.
De spelers zijn hier architecten en interieur designers in het oude Frankrijk, met de moeilijke taak om een paleis voor koning Louis XIV te ontwerpen. Midden op het prachtige spelbord zien we de plaats waar het paleis moet komen te staan, en wordt omgeven door allerlei andere dingen die ons kunnen helpen tijdens het bouwen. Het paleis bestaat uit paleis-tegels, die je kan verkrijgen bij de Architecten Gilde. Op die tegels staan hoeveel grondstoffen je nodig hebt om dit deel van het paleis te bouwen, hoeveel werkvolk je ervoor nodig hebt, en of al dan niet speciale versieren nodig zijn. De grondstoffen in dit spel bestaan uit hout, marmer en goud. Die kunnen verkregen worden in de houtzagerij, de steengroeve en in de goudmijn. Pas wanneer een speler alle grondstoffen en versieringen heeft, mag hij of zij op de werf deze tegel bouwen.
Een belangrijk spelelement in dit spel is de beweging van je werkers. De plaatsen zijn via wegen verbonden. Tijdens elke speelbeurt mag een speler 1 van zijn werkers 1 stap verder over de weg bewegen, rekening houdend met de richting die staat aangeduid via pijlen. De plaats waar je terecht komt zal je zo activeren, en dan mag je die specifieke actie uitvoeren. Het is dan ook nog eens afhankelijk van hoeveel van je werkers reeds aanwezig zijn op die plaats, hoeveel grondstoffen je mag nemen. En de actie van die plaats mag enkel uitgevoerd worden als er een werker aankomt, niet als je er al staat.
De spelers bezitten ook een dubbele bewegingsfiche, waarmee 1 werker 2 vakjes mag verder bewegen, of 2 werkers elk 1 vakje. Eenmaal gebruikt zijn ze inactief, maar je kan ze weer activeren na een bezoekje aan de zonnekoning. Je zult al snel merken dat bepaalde plaatsen weinig tot niet bezocht worden, omdat het heel wat moeite kost om rond te bewegen. Het kan wel eens voorvallen dat je verplicht bent om een actie uit te voeren, waar je helemaal geen interesse in hebt.
Dit spel is perfect uitgebalanceerd voor eender welk aantal spelers. Een leuk geavanceerd familiespel dat je zeker en vast eens moet proberen !
Dit spel werd geschonken door NSKN games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 90 minuten
Reacties
Een reactie posten