Edge of Darkness
Edge of Darkness neemt je
mee naar een fantasywereld waar je de stad Aegis moet beschermen
tegen de kwalijke invloed van de Blight, een duistere macht die zijn
creaturen ten aanval stuurt. Als gildeleider moet je meebouwen aan een
gemeenschappelijk kaartenarsenaal, terwijl je je agenten
erop uitstuurt om de bijzondere eigenschappen van de diverse locaties
optimaal te benutten. Ga je voor een balans tussen aanval en
defensie, of zoek je juist een gespecialiseerde machine die constant
punten produceert? Aan jou de keuze. Wie Mystic Vale kent zal zich
hier meteen thuis voelen (want van dezelfde auteur, John D. Clair)
aangezien hetzelfde mechanisme van transparanten wordt gebruikt om
kaarten met drievoudige eigenschappen te creƫren.
Edge of Darkness komt in een
grote doos, een hele grote doos, zoals je waarschijnlijk maar zelden
hebt gezien in spellenland. De succesvolle kickstartercampagne heeft
namelijk heel wat eye-candy opgeleverd: een grote toren, een heleboel
miniaturen, extra locaties en stijlvolle speltokens in plaats van
kartonnen fiches, om maar wat te noemen. Omwille van het spelconcept
is het speelbord zelf eerder sober gebleven: enkel een rij voor de
kaarten (de straat) en een rij voor de grondstoffen is aanwezig.
Daarrond komen dan 10 locatiekaarten te liggen, te kiezen uit 37(!). De
handleiding bevat een aantal aanbevolen combinaties en regels om zelf
een reeks samen te stellen, dus aan variatie geen gebrek. Elke
locatie heeft ook zijn specifieke setje uitbreidingen om kaarten
samen te stellen. Verder is er nog de bedreigingstoren. Hierin worden
later blokjes gegooid (getrokken uit een zak) die random onderaan in
3 vakjes terechtkomen, overeenkomstig met een bepaalde aanvaller. Als
een welbepaald aantal bereikt is, valt deze ofwel iedereen aan, ofwel
een bepaalde speler, naargelang de kleuren van de blokjes.
Elke speler begint met 4
gildekaarten waarvan het bovenste deel is gedefiniƫerd, de onderste
twee derde zijn transparant. Deze kaarten worden vervolgens in
sleeves gestopt. Later kunnen hier dan uitbreidingen bijgestoken
worden, zolang er nog een transparant gedeelte vrij is. Als
aanmoediging mag elke speler hier trouwens al direct 2 uitbreidingen
aan toevoegen, waarna hij 1 kaart mag houden. Samen met een aantal
neutrale kaarten vormt dit het gemeenschappelijke startdeck. Dit
wordt geschud en de eerste 5 kaarten worden in de straat gelegd, de
onderste 3 gaan naar de bedreigingstoren. Deze worden de eerste
aanvallers (op de achterzijde van reguliere kaarten).
Een ronde bestaat uit 2
fasen. Ten eerste de draft-fase. Om de beurt mag een speler zijn hand
aanvullen tot de handlimiet met kaarten uit de straat. Daarna neemt
hij het aantal blokjes dat op alle kaartvakjes is vermeld en bewaart
deze op zijn bord. De blokjes van de vorige beurt worden even opzij
gelegd. Vervolgens is er de actiefase. Als eerste actie worden de
opzijgelegde blokjes in de toren gestopt. Dit kan eventueel een
aanval uitlokken. Wie zich dan niet kan verdedigen, zakt op zijn
defensiespoor en verliest punten. Daarna mag de speler vrij acties
uitvoeren, maar hij moet altijd 1 uitbreiding van een locatie naar
keuze bijsleeven op een handkaart. Acties kunnen komen van een
handkaart of van een locatie. Mogelijkheden zijn: grondstoffen nemen,
agenten van of naar locaties verplaatsen (wat dan ook effecten kan
hebben), een bedreiging aanvallen, extra agenten recruteren, een
neutrale kaart claimen voor je gilde enz. Gebruik je een eigenschap
van een handkaart behorende tot een andere gilde, dan moet je deze
speler 1 munt betalen. Het is net deze combinatie van acties en
combo's die de kern van het spel vormen. En als je toevallig slechte
kaarten op hand hebt, kan je die altijd afleggen om een actie uit de
straat te spelen of een agent terug te roepen.
Na 8 ronden eindigt het
spel. Punten worden gegeven voor het aantal opgevulde vakjes in je
gildekaarten, het aantal agenten, je defensiespoor en je tokens. Wie
de meeste punten heeft, is de meest succesvolle verdediger van Aegis
en wint het spel.
De grote doos doet vermoeden
dat Edge of Darkness een complex spel is, maar dat is het eigenlijk
niet. De setup verloopt relatief snel (als je de transparanten
gesorteerd hebt gehouden) en de regels zijn niet al te uitgebreid.
Eens je de basisprincipes snapt, ben je vertrokken voor een zoektocht
naar interessante strategieƫn en combo's. De rondes verlopen vlot,
tenzij iemand echt het onderste uit de kan wil halen qua acties. De
invloed van de dreigingstoren is bovendien niet te onderschatten;
daar moet je wel degelijk rekening mee houden en dit zowel offensief
als defensief. Interactie is er ook wel, maar dan eerder indirect
door het al dan niet afstoppen van een dreiging of manipuleren van
andermans kaarten. Al bij al is Edge of Darkness een unieke mix van
card-crafting en worker placement die een breed publiek zou moeten
kunnen bekoren.
Dit spel werd geschonken
door AEG (Alderac Entertainment Group) en is vanaf januari te spelen
bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1 - 4
Speelduur: 60 - 120 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten