Tiny Epic Mechs


In Tiny Epic Mechs ben je een bewapende piloot die een gevaarvolle arena doorkruist om zoveel mogelijk schade toe te brengen en zones te controleren. Ondertussen moet je ook de nodige middelen verzamelen om te kunnen upgraden naar een mech armor, om uiteindelijk de ultieme 'mighty mech' te kunnen besturen. Na elke even ronde is er een tussentijdse waardering en wie na 6 rondes de meeste punten heeft behaald mag zich de koning van de arena noemen.

De toch wel compacte arena bestaat uit tegels die een bepaalde puntenwaarde hebben en die geld of energie opleveren. Daarnaast heeft elke speler een basistegel vanwaar hij de arena betreedt. Iedereen begint met dezelfde minimale uitrusting: geen armor en 1 basiswapen, en 3 geld en energie. Bovendien heb je nog een set van mijnen en defensietorens. Het enige verschil is dat elke piloot een unieke eigenschap bezit.
Om te bewegen maakt het spel gebruik van een programmeersysteem. Elke ronde kies je namelijk 4 opdrachtkaarten, die je afdekt met de overige 4 niet-gebruikte kaarten. Die kaarten worden één na één in spelersvolgorde onthuld en uitgevoerd. Zo'n opdracht bestaat meestal uit 2 delen. Eerst is er de beweging in de richting van de pijl volgens het kompas (orthogonaal). De oriëntatie van de spelfiguur doet dus niet ter zake, wat het voor de meeste mensen een stuk makkelijker maakt. Daarna voer je de actie van de kaart uit. Je kan een mijn of toren zetten, volgens kost van de tegel (geld voor een mijn, energie voor een toren). Daarmee neem je ook bezit van de tegel. Beide doen schade aan een tegenstander wanneer die de zone betreedt (de mijn verdwijnt wel). Met een andere actie verzamel je geld en/of energie van de zones onder je controle. Je kan ook een wapen bijkopen, te kiezen uit de 4 basiswapens of één van de unieke speciale wapens, waarvan er telkens 4 in de aanbieding zijn. Let wel: als piloot kan je maar 2 basiswapens dragen. Eens je je mech armor hebt komen daar 2 speciale wapens bij, en als je de mighty mech kan veroveren kan je maar liefst 4 speciale wapens uitrusten. Je mag wel een onbeperkt aantal wapens in bezit hebben, dat levert later ook punten op. De laatste actie is de 'power up'. Hierbij kan je kiezen uit genezen (betaal energie om levenspunten te herstellen), of upgraden (je mech armor aantrekken).
Ten slotte zijn er ook 2 bijzondere bewegingen: de diagonale sprong en de sprong over een tegel. Hier zijn evenwel geen verdere acties aan gekoppeld.


Maar uiteraard wordt er ook gevochten zodra twee figuren in dezelfde zone belanden. De aanvaller mag hierbij als eerste een wapen inzetten en schade doen (elke schade is een punt!). Daarna mag de andere reageren. Hierbij wordt een schaar-papier-steen systeem gehanteerd waarbij sommige wapens extra veel schade kunnen doen. Een gevecht eindigt wanneer iemand geen wapen meer kan inzetten, of 'KO' is (nul levenspunten). Deze piloot moet terugtrekken naar een aangrenzende zone, en verliest zijn armor in geval van 'KO'. Hij recupereert dan wel al zijn levenspunten en voor de rest van de ronde hoeft hij zijn programma niet meer te volgen, maar mag hij opdrachtkaarten naar keuze spelen.

Na de even rondes is er een waardering van de gecontroleerde zones en het bezit van de 'mighty mech'. Na de laatste ronde komen daar nog de punten van de gekochte wapens bij. Wie de hoogste score heeft, wint de strijd.


De grote 'eye catchers' van Tiny Epic Mechs zijn de mech armors, waarin je effectief een meeple kan stoppen, en de miniatuurwapens die je hierop kan prikken. Dat is echt heel cool. De programmering is ook leuk en kan tot onverwachte conflicten leiden. Niet iedereen zal hier waarschijnlijk fan van zijn, en controlefreaks al zeker niet, maar dat is juist de charme van dit spel. De gevechten daarentegen zijn dan weer iets te tam: je kan in het begin zo voorspellen wie gaat winnen. Maar uiteindelijk is het de combinatie van vechten en zonecontrole die de uitslag zal bepalen. Dus vechten draait niet enkel om het aftroeven van de tegenstander, sommige wapens hebben interessante neveneffecten. En 'KO' gaan heeft zo ook zijn voordelen...
Het thema en het mechanisme zal sommige mensen misschien afschrikken, maar wie vooral focust op de fun zal het zich niet beklagen.

Dit spel werd geschonken door Gamelyn Games en is vanaf juli te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 1 - 4
Speelduur: 30 - 60 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts