Tiny Epic Mechs
In Tiny Epic Mechs ben je
een bewapende piloot die een gevaarvolle arena doorkruist om zoveel
mogelijk schade toe te brengen en zones te controleren. Ondertussen
moet je ook de nodige middelen verzamelen om te kunnen upgraden naar
een mech armor, om uiteindelijk de ultieme 'mighty mech' te kunnen
besturen. Na elke even ronde is er een tussentijdse waardering en wie
na 6 rondes de meeste punten heeft behaald mag zich de koning van de
arena noemen.
De toch wel compacte arena
bestaat uit tegels die een bepaalde puntenwaarde hebben en die geld
of energie opleveren. Daarnaast heeft elke speler een basistegel
vanwaar hij de arena betreedt. Iedereen begint met dezelfde minimale
uitrusting: geen armor en 1 basiswapen, en 3 geld en energie.
Bovendien heb je nog een set van mijnen en defensietorens. Het enige
verschil is dat elke piloot een unieke eigenschap bezit.
Om te bewegen maakt het spel
gebruik van een programmeersysteem. Elke ronde kies je namelijk 4
opdrachtkaarten, die je afdekt met de overige 4 niet-gebruikte
kaarten. Die kaarten worden één na één in spelersvolgorde onthuld
en uitgevoerd. Zo'n opdracht bestaat meestal uit 2 delen. Eerst is er
de beweging in de richting van de pijl volgens het kompas
(orthogonaal). De oriëntatie van de spelfiguur doet dus niet ter
zake, wat het voor de meeste mensen een stuk makkelijker maakt.
Daarna voer je de actie van de kaart uit. Je kan een mijn of toren
zetten, volgens kost van de tegel (geld voor een mijn, energie voor
een toren). Daarmee neem je ook bezit van de tegel. Beide doen schade
aan een tegenstander wanneer die de zone betreedt (de mijn verdwijnt
wel). Met een andere actie verzamel je geld en/of energie van de
zones onder je controle. Je kan ook een wapen bijkopen, te kiezen uit
de 4 basiswapens of één van de unieke speciale wapens, waarvan er
telkens 4 in de aanbieding zijn. Let wel: als piloot kan je maar 2
basiswapens dragen. Eens je je mech armor hebt komen daar 2 speciale
wapens bij, en als je de mighty mech kan veroveren kan je maar liefst
4 speciale wapens uitrusten. Je mag wel een onbeperkt aantal wapens
in bezit hebben, dat levert later ook punten op. De laatste actie is
de 'power up'. Hierbij kan je kiezen uit genezen (betaal energie om
levenspunten te herstellen), of upgraden (je mech armor aantrekken).
Ten slotte zijn er ook 2
bijzondere bewegingen: de diagonale sprong en de sprong over een
tegel. Hier zijn evenwel geen verdere acties aan gekoppeld.
Maar uiteraard wordt er ook
gevochten zodra twee figuren in dezelfde zone belanden. De aanvaller
mag hierbij als eerste een wapen inzetten en schade doen (elke schade
is een punt!). Daarna mag de andere reageren. Hierbij wordt een
schaar-papier-steen systeem gehanteerd waarbij sommige wapens extra
veel schade kunnen doen. Een gevecht eindigt wanneer iemand geen
wapen meer kan inzetten, of 'KO' is (nul levenspunten). Deze piloot
moet terugtrekken naar een aangrenzende zone, en verliest zijn armor
in geval van 'KO'. Hij recupereert dan wel al zijn levenspunten en
voor de rest van de ronde hoeft hij zijn programma niet meer te
volgen, maar mag hij opdrachtkaarten naar keuze spelen.
Na de even rondes is er een
waardering van de gecontroleerde zones en het bezit van de 'mighty
mech'. Na de laatste ronde komen daar nog de punten van de gekochte
wapens bij. Wie de hoogste score heeft, wint de strijd.
De grote 'eye catchers' van
Tiny Epic Mechs zijn de mech armors, waarin je effectief een meeple
kan stoppen, en de miniatuurwapens die je hierop kan prikken. Dat is
echt heel cool. De programmering is ook leuk en kan tot onverwachte
conflicten leiden. Niet iedereen zal hier waarschijnlijk fan van
zijn, en controlefreaks al zeker niet, maar dat is juist de charme
van dit spel. De gevechten daarentegen zijn dan weer iets te tam: je
kan in het begin zo voorspellen wie gaat winnen. Maar uiteindelijk is
het de combinatie van vechten en zonecontrole die de uitslag zal
bepalen. Dus vechten draait niet enkel om het aftroeven van de
tegenstander, sommige wapens hebben interessante neveneffecten. En
'KO' gaan heeft zo ook zijn voordelen...
Het thema en het mechanisme
zal sommige mensen misschien afschrikken, maar wie vooral focust op
de fun zal het zich niet beklagen.
Dit spel werd geschonken
door Gamelyn Games en is vanaf juli te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1 - 4
Speelduur: 30 - 60 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten