Towers of Am'harb


Ja hoor, het is weer zover. Cthulhu en co staan opnieuw te drummen om onze dimensie binnen te vallen en onze blauwe planeet bloedrood te kleuren. Maar deze keer is jouw taak niet om ze tegen te houden. Integendeel, als leider van een geheime cultus zal je juist al je priesters en acolieten aan zoveel mogelijk altaren inzetten zodat ze de weg kunnen vrijmaken voor je favoriete Grote Oude. Gebruik zijn gave in je voordeel en wees de andere cultussen te snel af, alleen dan win je de eeuwige glorie.

Het speelveld bestaat uit een modulair bord van telkens 4 kolommen langs elke zijde. Daarop bevinden zich een aantal altaarruimtes, waarop altaarfiches met verschillende puntenwaarden komen te liggen. De andere vakjes worden opgevuld met materiaal voor rituelen (kaarsen, boeken en etherische oliƫn). Elke speler kiest een Grote Oude en krijgt 3 priesters en 6 acolieten. Een priester heeft een invloedwaarde van 3, een acoliet is 1 waard. Daarnaast bezit een speler nog 4 schijfjes van wisselende grootte die op elkaar worden gestapeld en vanuit het spelerstandpunt onderaan de rechtse kolom worden gelegd.

Een speelbeurt begint met het kiezen van een actieve kolom. Het unieke aan dit spel is dat dat gebeurt met de schijfjes volgens het principe van de torens van Hanoi (of Brahma). Je moet dus een schijfje dat bovenaan ligt verleggen naar een andere kolom, maar die moet leeg zijn of al een groter schijfje bevatten. Daarna moet je verplicht een priester of acoliet inzetten op een beschikbare plaats in die kolom. Maar pas op: per bezet omliggend vakje moet je een materiaalfiche afgeven. Gelukkig krijg je ook korting volgens de hoogte van je toren in die kolom. Tussendoor kan je ook de gave van je Grote Oude oproepen, mits betaling van 2 gelijke fiches. Zo kan je bvb cultisten verplaatsen, extra invloed inzetten of een vakje reserveren en gratis invullen.


Wanneer iemand alle cultisten heeft ingezet eindigt het spel en wordt elk altaar gevalideerd. De punten gaan uiteraard naar de cultus die het meeste invloed heeft opgebouwd. Bij gelijkstand krijgt iedereen punten, maar er is ook een gave die je hier voordeel geeft. Wie in totaal de hoogste score heeft wint het spel en mag de poort openen voor zijn Grote Oude. Wat daarna gebeurt valt buiten onze verantwoordelijkheid...

Towers of Am'harb is een ogenschijnlijk eenvoudig spel in het genre 'meerderheid (of invloed) verwerven'. Maar de combinatie van het principe van Hanoi, de variabele plaatsingskost en het gebruik van de gaven zorgen ervoor dat je soms stevig moet nadenken en plannen om het onderste uit de kan te halen. Vooral in de latere fasen van het spel wanneer de goede plaatsen schaars worden komt dit tot uiting. Sommige gaven lijken misschien minder interessant, maar dat is gewoon een kwestie van de juiste speelstijl te vinden. De verschillende gaven en de dubbelzijdigheid van de borden zorgen trouwens voor een goede herspeelbaarheid. Zeker eens proberen!

Dit spel werd geschonken door Moaideas Game Design en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 30 - 45 min
Leeftijd: vanaf 15 jaar


Reacties

Populaire posts