Towers of Am'harb
Ja hoor, het is weer zover.
Cthulhu en co staan opnieuw te drummen om onze dimensie binnen te
vallen en onze blauwe planeet bloedrood te kleuren. Maar deze keer is
jouw taak niet om ze tegen te houden. Integendeel, als leider van een
geheime cultus zal je juist al je priesters en acolieten aan zoveel
mogelijk altaren inzetten zodat ze de weg kunnen vrijmaken voor je
favoriete Grote Oude. Gebruik zijn gave in je voordeel en wees de
andere cultussen te snel af, alleen dan win je de eeuwige glorie.
Het speelveld bestaat uit
een modulair bord van telkens 4 kolommen langs elke zijde. Daarop
bevinden zich een aantal altaarruimtes, waarop altaarfiches met
verschillende puntenwaarden komen te liggen. De andere vakjes worden
opgevuld met materiaal voor rituelen (kaarsen, boeken en etherische
oliƫn). Elke speler kiest een Grote Oude en krijgt 3 priesters en 6
acolieten. Een priester heeft een invloedwaarde van 3, een acoliet is
1 waard. Daarnaast bezit een speler nog 4 schijfjes van wisselende
grootte die op elkaar worden gestapeld en vanuit het spelerstandpunt
onderaan de rechtse kolom worden gelegd.
Een speelbeurt begint met
het kiezen van een actieve kolom. Het unieke aan dit spel is dat dat
gebeurt met de schijfjes volgens het principe van de torens van Hanoi
(of Brahma). Je moet dus een schijfje dat bovenaan ligt verleggen
naar een andere kolom, maar die moet leeg zijn of al een groter
schijfje bevatten. Daarna moet je verplicht een priester of acoliet
inzetten op een beschikbare plaats in die kolom. Maar pas op: per
bezet omliggend vakje moet je een materiaalfiche afgeven. Gelukkig
krijg je ook korting volgens de hoogte van je toren in die kolom.
Tussendoor kan je ook de gave van je Grote Oude oproepen, mits
betaling van 2 gelijke fiches. Zo kan je bvb cultisten verplaatsen,
extra invloed inzetten of een vakje reserveren en gratis invullen.
Wanneer iemand alle
cultisten heeft ingezet eindigt het spel en wordt elk altaar
gevalideerd. De punten gaan uiteraard naar de cultus die het meeste
invloed heeft opgebouwd. Bij gelijkstand krijgt iedereen punten, maar
er is ook een gave die je hier voordeel geeft. Wie in totaal de
hoogste score heeft wint het spel en mag de poort openen voor zijn
Grote Oude. Wat daarna gebeurt valt buiten onze
verantwoordelijkheid...
Towers of Am'harb is een
ogenschijnlijk eenvoudig spel in het genre 'meerderheid (of invloed)
verwerven'. Maar de combinatie van het principe van Hanoi, de
variabele plaatsingskost en het gebruik van de gaven zorgen ervoor
dat je soms stevig moet nadenken en plannen om het onderste uit de
kan te halen. Vooral in de latere fasen van het spel wanneer de goede
plaatsen schaars worden komt dit tot uiting. Sommige gaven lijken
misschien minder interessant, maar dat is gewoon een kwestie van de
juiste speelstijl te vinden. De verschillende gaven en de
dubbelzijdigheid van de borden zorgen trouwens voor een goede
herspeelbaarheid. Zeker eens proberen!
Dit spel werd geschonken
door Moaideas Game Design en is vanaf juni te spelen bij Het Geel
Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 30 - 45 min
Leeftijd: vanaf 15 jaar
Reacties
Een reactie posten