Maf kaartspel Quibbles binnen 12 uur gecrowdfund

NIJMEGEN – Gisteravond om 9 uur is de crowdfundingcampagne voor Quibbles gelanceerd op Kickstarter. Nog geen twaalf uur later was het benodigde geld voor het nieuwste kaartspel van micro-uitgeverij Gam’inBIZ binnen. Er is opvallend veel interesse vanuit de lage landen (44%), maar het merendeel van de ‘backers’ komt toch uit het buitenland.


Quibbles is bedacht door spellenmaker Michiel de Wit, tevens eigenaar van Gam’inBIZ. “Als klein kind maakte ik graag spelletjes van karton”, vertelt hij. “Later op school speelde ik in de pauzes vaak Cassino met vrienden. Een heel oud en beetje gek kaartspel. Het gaf me inspiratie voor Quibbles, dat hezelfde mechaniek om kaarten te ‘vangen’ bevat.”


Op Kickstarster wordt het spel omschreven als “Quick, and quaintly quirky”. Michiel daarover: “Spellen met een naam met een Q zijn er maar weinig. Leuk om dan beschrijvende woorden te zoeken die ook met een Q beginnen. In het Engels zijn die er best veel. En ze dekken de lading ook goed. Het spel is opvallend en in de ogen van sommigen zelfs een beetje maf. Voor een deel komt dat ook door de illustraties.”


Voor Quibbles is de hulp van beroepsbordspelillustrator Roland MacDonald ingeschakeld. Hij is vooral bekend van het ‘zwaardere werk’ en illustreerde moderne klassiekers als Undaunted en Final Girl. Maar daarvoor maakte hij videogames en daarop is ook de stijl van Quibbles duidelijk geënt. De Quibbles zijn kleine, kubusvormige wezentjes zonder armen en met lange oren. Ze hebben bonte kleuren en vrolijke (en soms ook wat dwaze) gezichtjes.


Om alle 132 kaarten in het spel van een unieke 3D-illustratie te voorzien, is de Moldavische vormgever Andrew Syrby (Сырбу Андрей in Moldavisch schrift) ingeschakeld. Hij zette alle 484
Quibbles letterlijk op de kaart en bedacht voor elk unieke poses en grimassen. Het was een enorme
klus, maar ook erg leuk om te doen. Andrew: “It's nice to see them when they get lively. They [did]
turn out to be hilarious.”

 

Over het hoe en waarom van de gekke wezentjes heeft Michiel een heel verhaal te vertellen:
“Omdat het spel een rekenelement heeft, wilde ik de waardes van de kaarten graag aanschouwelijk
maken. Op elke kaart een aantal wezentjes zetten dat correspondeert met de waarde leek me slim.
Als Trekkie moest ik meteen aan de roemruchte Tribbles denken. Voor het prototype kwam ik
illustraties tegen van vierkante wezens met oren. Alleskunner Lee D’Arcy heeft me uiteindelijk het
zetje in de rug gegeven dat ik nodig had om ze de hoofdrol in mijn spel te geven.”
Het spelmechaniek van Quibbles is eenvoudig en snel geleerd. Iedereen vanaf een jaar of 8 kan het
spel spelen en er is voldoende spelmateriaal voor 5 spelers. Een ideaal spel voor met het gezin of als
‘filler’ op een spellenavond. Michiel: “Ik denk dat dit een perfect spelletje is voor tijdens de
lunchpauze op school ;)” Doel is om als eerste 21 Quibbles te sparen. Dat doen spelers door hun
handkaarten te ruilen voor betere kaarten op tafel. Zo kunnen een 4 en een 2 (samen 6) worden
ingeleverd voor alle zessen die op tafel liggen. Het spel is online speelbaar op Board Game Arena.
“Hoe de Kickstarter-campagne uiteindelijk zal eindigen is koffiedik kijken”, aldus De Wit. “Maar
dit is een kleinschalige campagne zonder marketingbudget. Ik ben heel blij dat we het doel hebben
weten te halen en hoop stiekem nog dat we de 200% nog kunnen aantikken voor het einde van de
campagne op 4 augustus. Dan kan ik met een trots en tevreden gevoel op vakantie.”



Sinds haar oprichting in 2018 heeft Gam’inBIZ al meer dan 20 spellen uitgegeven, sommige van
eigen ontwerp, het merendeel van auteurs van over de hele wereld. “Spellen uitgeven is voor mij
een uit de hand gelopen hobby”, aldus oprichter Michiel de Wit, die naast Gam’inBIZ ook gewoon
nog een kantoorbaan heeft als software-ontwikkelaar bij start.me.
 

Meer informatie over de campagne op kickstarter.com/projects/michieldewit/quibbles

Reacties

Populaire posts