Terra Mystica Vuur en Ijs
In het land van Terra Mystica leven er 14 verschillende mensen in 7
landschappen, en elke groep behoort tot zijn eigen thuis omgeving. Om je
te kunnen ontwikkelen en groeien, zal je de naburige landschappen
moeten gaan 'terraformen', en dit in competitie met je medespelers.
Het is een spel waar geluk maar een erg kleine factor is. De strategische speler zal hier zeker aan zijn trekken komen. Elke speler zal één van de 14 groepen besturen, en je zal trachten een zo groot mogelijk gebied te besturen en de vaardigheden van je groep te ontwikkelen. Er zijn ook 4 religieuze cultes, waarin je verder kan verdiepen. Om dat te kunnen verwezenlijken, heeft elke groep speciale eigenschappen.
Om beurt voeren de spelers hun acties uit met de grondstoffen die ze tot hun beschikking hebben.
Verschillende gebouwen laten je toe om verschillende grondstoffen te ontwikkelen. Door verschillende hutjes te zetten kan je meer werkers hebben. Forten zorgen ervoor dat de speciale eigenschap van een groep beschikbaar komt, en tempels laten je toe om je religie te ontwikkelen, samen met je vaardigheden om aan terraforming en zeevaart te doen.
Gebouwen kan je ook upgraden : je kan een tempel upgraden tot een heiligdom als je wilt. Hutjes kunnen huizen voor ruilhandel worden, en deze ruilpanden kunnen omgevormd worden tot vestigingen of tempels. Een tempel kan je dan weer upgraden tot een heiligdom.
Elke groep zal ook zijn terraforming en zijn vaardigheden met boten moeten ontwikkelen om de rivieren te kunnen gebruiken. De verschillende groepen die beschikbaar zijn heten :
Maar genoeg over het basisspel. Enkele jaren na het basisspel is er een eerste uitbreiding, en die kreeg de krachtige naam : Vuur en Ijs mee.
Bij Vuur en Ijs zullen de originele partijen de handen weer in mekaar
slaan om de nieuwe uitdagers te overwinnen : Yeti's - de heersers van de
kracht, Vorst feeën - die gek zijn van hun tempels, Ingewijden - wiens
hele leven gefocust is op de culten, en Drakenmeesters - die hun krachten
gebruiken om vulkanen te creëren. En of dat nog niet genoeg was, komen
er met deze uitbreiding ook nog eens 2 teams bij. De gedaante verwisselaars (je
weet wel, zoals die in True Blood), en de Water wandelaars. Zij negeren de
meeste basis regels van één party.
In deze uitbreiding vinden we dus :
* een nieuw dubbelzijdig spelbord
* 2 spelvarianten (veiling van startvolkeren en alternatieve beurtvolgorde)
* nieuwe eindwaarderingstegels
* 6 nieuwe volkeren
Dit spel werd geschonken door White Goblin Games en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.
Terra Mystica - Vuur en Ijs is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 100 minuten
Aantal spelers : 2 - 5
Het speloverzicht. |
Het is een spel waar geluk maar een erg kleine factor is. De strategische speler zal hier zeker aan zijn trekken komen. Elke speler zal één van de 14 groepen besturen, en je zal trachten een zo groot mogelijk gebied te besturen en de vaardigheden van je groep te ontwikkelen. Er zijn ook 4 religieuze cultes, waarin je verder kan verdiepen. Om dat te kunnen verwezenlijken, heeft elke groep speciale eigenschappen.
Om beurt voeren de spelers hun acties uit met de grondstoffen die ze tot hun beschikking hebben.
Verschillende gebouwen laten je toe om verschillende grondstoffen te ontwikkelen. Door verschillende hutjes te zetten kan je meer werkers hebben. Forten zorgen ervoor dat de speciale eigenschap van een groep beschikbaar komt, en tempels laten je toe om je religie te ontwikkelen, samen met je vaardigheden om aan terraforming en zeevaart te doen.
Gebouwen kan je ook upgraden : je kan een tempel upgraden tot een heiligdom als je wilt. Hutjes kunnen huizen voor ruilhandel worden, en deze ruilpanden kunnen omgevormd worden tot vestigingen of tempels. Een tempel kan je dan weer upgraden tot een heiligdom.
Elke groep zal ook zijn terraforming en zijn vaardigheden met boten moeten ontwikkelen om de rivieren te kunnen gebruiken. De verschillende groepen die beschikbaar zijn heten :
- Woestijn (Fakirs, Nomads)
- Vlaktes (Halflings, Cultists)
- Moeras (Alchemists, Darklings)
- Meer (Mermaids, Swarmlings)
- Woud (Witches, Auren)
- Bergen (Dwarves, Engineers)
- Eenzaamheid (Giants, Chaos Magicians)
Maar genoeg over het basisspel. Enkele jaren na het basisspel is er een eerste uitbreiding, en die kreeg de krachtige naam : Vuur en Ijs mee.
In deze uitbreiding vinden we dus :
* een nieuw dubbelzijdig spelbord
* 2 spelvarianten (veiling van startvolkeren en alternatieve beurtvolgorde)
* nieuwe eindwaarderingstegels
* 6 nieuwe volkeren
Dit spel werd geschonken door White Goblin Games en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.
Terra Mystica - Vuur en Ijs is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 100 minuten
Aantal spelers : 2 - 5
Reacties
Een reactie posten