Empire engine
Empire engine komt in een klein rood fluwelen zakje met daarin enkele houten blokjes en vierkante kaarten. Benieuwd of je met dit beperkt materiaal een leuke tijd kunt beleven ... we zoeken het uit.
Het verhaal vooraf : ooit was de wereld van Makannis nog één en het ging hen allemaal goed onder de leiding van 'the Great Engine'. Dat is een enorm groot denkende machine die werd gebouwd in
het gesmolten hart van de wereld. Gedurende 1000-den jaren werd Mekannis getransformeerd totdat elk stukje land bestond uit tandwielen en hefbomen van de machine zelf. Door een bepaalde gebeurtenis werden een reeks van defecten veroorzaakt die desastreuze gevolgen had op de machine. Er kwamen nu 4 rijken opzetten die het land willen domineren. Elk rijk zal proberen om deze machine te herstellen, wat voor hen de bron tot de ultieme kracht zal betekenen.
Maar genoeg geluld nu. Het spel zelf : elke speler in Empire Engine zal als één van de 4 leiders van een rijk fungeren. Jou rijk zal aangedreven worden aan de hand van roterende tandwielen. Voor de aanvang van het spel krijgt iedereen 2 motoren met elk 4 acties. Er is een linkermotor en een rechtermotor, die je respectievelijk links en rechts voor je op tafel plaatst.
Verder krijg je 4 tandwielen op hand : die tandwielen hebben elk 2 getallen. Er zij zo 2 tandwielen met het getal 1 en 0, en 2 tandwielen met het getal 2 en 3.
In het geheim kiest iedereen 2 tandwielen en je legt er 1 boven je linkermotor en 1 boven je rechtermotor. Nu worden de kaarten bij iedereen open gedraaid. Koos je een tandwiel met getal 1, draait je motor 1 kwartslag verder - een motor heeft 4 posities voor 4 verschillende acties. Koos je een kaart boven je motor met diezelfde kaart, maar met een grondstof of een soldaat erop, dan koos je voor het 2de getal van die kaart. In dit geval een 0 en zo zal je motor stil blijven staan. Hetzelfde is van toepassing op de kaart met de 2 en de 3. Die grondstof ben je dan wel kwijt.
Nu je 2 motors al dan niet 0,1,2 of 3 kwartslagen verder is gezet, moet je de 2 acties uitvoeren die bovenaan op de motor staan. De startspeler mag deze acties als eerste uitvoeren, en zo met de richting van de wijzers mee mogen de volgende spelers hun acties uitvoeren. Een actie kan bestaan uit :
* 2 soldaten (rode blokjes) nemen en in je voorraad leggen
* 2 grondstoffen (gele blokjes) nemen en in je voorraad leggen
* 1 uitvinding (blauwe blokjes) nemen en in je score stapel leggen
* een buurman aanvallen - je rechter motor valt je rechter buurman aan, je linker motor je linker buurman. Dit kost je 1 soldaat uit je voorraad, en een aanval is enkel gelukt als die buurman zich niet verdedigde. Is de aanval gelukt, mag je 1 blokje uit de voorraad van die buurman stelen. Als de aanval mislukt, ben je een soldaat kwijt aan die buurman.
* je kan jezelf verdedigen, en dit is zowel geldig voor de linker als de rechter kant
* exporteren : deze actie mag je alleen uitvoeren als je niet succesvol aangevallen bent. Je mag dan alle blokjes van je voorraad in je score stapel plaatsen.
* salvage : ook enkel uit te voeren als je niet aangevallen bent, en je mag dan 1 willekeurig blokje uit de algemene voorraad nemen om in je score stapel te leggen.
Het spel zal 8 of 9 rondes duren, wat op een klein rondebordje kan worden bijgehouden. Dit wil zeggen dat je in totaal 16 tot 18 acties kunt uitvoeren in een spelletje - het gaat dus redelijk snel.
Elk blokje in je score stapel levert 1 punt op. Heb je de meerderheid in een bepaalde kleur van blokjes, krijg je 3 punten extra. Vaak zal deze extra punten de winnaar bepalen. En als je dan nog weet dat de score stapels verborgen zijn voor iedereen, zal een goed geheugen ook nog van pas komen. O ja, en als je 2 spelletjes hebt, kan je ze combineren om met 8 te spelen !
Dit spel werd geschonken door AEG en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.
Empire Engine is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 30 minuten
Het verhaal vooraf : ooit was de wereld van Makannis nog één en het ging hen allemaal goed onder de leiding van 'the Great Engine'. Dat is een enorm groot denkende machine die werd gebouwd in
het gesmolten hart van de wereld. Gedurende 1000-den jaren werd Mekannis getransformeerd totdat elk stukje land bestond uit tandwielen en hefbomen van de machine zelf. Door een bepaalde gebeurtenis werden een reeks van defecten veroorzaakt die desastreuze gevolgen had op de machine. Er kwamen nu 4 rijken opzetten die het land willen domineren. Elk rijk zal proberen om deze machine te herstellen, wat voor hen de bron tot de ultieme kracht zal betekenen.
Maar genoeg geluld nu. Het spel zelf : elke speler in Empire Engine zal als één van de 4 leiders van een rijk fungeren. Jou rijk zal aangedreven worden aan de hand van roterende tandwielen. Voor de aanvang van het spel krijgt iedereen 2 motoren met elk 4 acties. Er is een linkermotor en een rechtermotor, die je respectievelijk links en rechts voor je op tafel plaatst.
Verder krijg je 4 tandwielen op hand : die tandwielen hebben elk 2 getallen. Er zij zo 2 tandwielen met het getal 1 en 0, en 2 tandwielen met het getal 2 en 3.
In het geheim kiest iedereen 2 tandwielen en je legt er 1 boven je linkermotor en 1 boven je rechtermotor. Nu worden de kaarten bij iedereen open gedraaid. Koos je een tandwiel met getal 1, draait je motor 1 kwartslag verder - een motor heeft 4 posities voor 4 verschillende acties. Koos je een kaart boven je motor met diezelfde kaart, maar met een grondstof of een soldaat erop, dan koos je voor het 2de getal van die kaart. In dit geval een 0 en zo zal je motor stil blijven staan. Hetzelfde is van toepassing op de kaart met de 2 en de 3. Die grondstof ben je dan wel kwijt.
Nu je 2 motors al dan niet 0,1,2 of 3 kwartslagen verder is gezet, moet je de 2 acties uitvoeren die bovenaan op de motor staan. De startspeler mag deze acties als eerste uitvoeren, en zo met de richting van de wijzers mee mogen de volgende spelers hun acties uitvoeren. Een actie kan bestaan uit :
* 2 soldaten (rode blokjes) nemen en in je voorraad leggen
* 2 grondstoffen (gele blokjes) nemen en in je voorraad leggen
* 1 uitvinding (blauwe blokjes) nemen en in je score stapel leggen
* een buurman aanvallen - je rechter motor valt je rechter buurman aan, je linker motor je linker buurman. Dit kost je 1 soldaat uit je voorraad, en een aanval is enkel gelukt als die buurman zich niet verdedigde. Is de aanval gelukt, mag je 1 blokje uit de voorraad van die buurman stelen. Als de aanval mislukt, ben je een soldaat kwijt aan die buurman.
* je kan jezelf verdedigen, en dit is zowel geldig voor de linker als de rechter kant
* exporteren : deze actie mag je alleen uitvoeren als je niet succesvol aangevallen bent. Je mag dan alle blokjes van je voorraad in je score stapel plaatsen.
* salvage : ook enkel uit te voeren als je niet aangevallen bent, en je mag dan 1 willekeurig blokje uit de algemene voorraad nemen om in je score stapel te leggen.
Het spel zal 8 of 9 rondes duren, wat op een klein rondebordje kan worden bijgehouden. Dit wil zeggen dat je in totaal 16 tot 18 acties kunt uitvoeren in een spelletje - het gaat dus redelijk snel.
Elk blokje in je score stapel levert 1 punt op. Heb je de meerderheid in een bepaalde kleur van blokjes, krijg je 3 punten extra. Vaak zal deze extra punten de winnaar bepalen. En als je dan nog weet dat de score stapels verborgen zijn voor iedereen, zal een goed geheugen ook nog van pas komen. O ja, en als je 2 spelletjes hebt, kan je ze combineren om met 8 te spelen !
Dit spel werd geschonken door AEG en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.
Empire Engine is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 30 minuten
Reacties
Een reactie posten