Crash'Em
“Crash’Em” van ontwerper Michel Baudoin uit Valkenswaard:
Nederlandse ontwerper brengt bordspel wereldwijd uit via crowdfunding
VALKENSWAARD,
maart 2016 – De Nederlandse bordspelontwerper Michel Baudoin uit
Valkenswaard brengt zijn bordspel “Crash’Em” wereldwijd uit via een
crowdfundingcampagne. Op het online platform Kickstarter.com loopt per
19 maart 2016 een 30 dagen durende campagne waarmee de financiering van
het partyspel, dat thematisch gebaseerd is op zogenaamde “demolition
derby’s”, gerealiseerd moet worden. In totaal moet er $ 12.500 opgehaald
worden, waarna Baudoin het spel in de komende maanden zal produceren.
De verwachte releasemaand wereldwijd is bij het slagen van de campagne
oktober.
Crash’Em
Crash’Em is een partyspel voor 3 tot en met 6 spelers vanaf een jaar of 10 en duurt ongeveer 30 minuten. In het spel race je met je monster truck door een arena en probeer je zoveel mogelijk schade aan te richten aan de voertuigen van je tegenstanders. De speler die de meeste schade aanricht is de winnaar. Het betreft een “programmeerspel”, zoals het befaamde RoboRally destijds: elke beurt heb je slechts 15 seconden om 3 acties te kiezen die je in die beurt uit gaat voeren. Wanneer de toeter afgaat, worden de acties uitgevoerd en race je richting je tegenstanders.
Crash’Em is een partyspel voor 3 tot en met 6 spelers vanaf een jaar of 10 en duurt ongeveer 30 minuten. In het spel race je met je monster truck door een arena en probeer je zoveel mogelijk schade aan te richten aan de voertuigen van je tegenstanders. De speler die de meeste schade aanricht is de winnaar. Het betreft een “programmeerspel”, zoals het befaamde RoboRally destijds: elke beurt heb je slechts 15 seconden om 3 acties te kiezen die je in die beurt uit gaat voeren. Wanneer de toeter afgaat, worden de acties uitgevoerd en race je richting je tegenstanders.
Crash’Em
kent echter een aantal belangrijke verschillen ten opzichte van
RoboRally, waardoor het een heel andere speelervaring betreft en
daarnaast een heel ander speelgevoel geeft. Zo is
er geen sprake van downtime, doordat alle spelers in slechts 15 seconden
hun acties moeten kiezen. Dit leidt tot hilarische situaties aan de
speeltafel en zorgt er voor dat alle spelers continu betrokken blijven
bij het spel. Ook het zogenaamde “Runaway leader”-probleem – dat de
speler die voor ligt, niet meer in te halen is – is niet aan de orde bij
Crash’Em: daarvoor zorgen het compacte speelbord én het ingenieuze
scoringsmechanisme. Wie bij Crash’Em de winst naar zich toe wil trekken,
moet zich immers op zoveel mogelijk verschillende tegenstanders
richten.
5 jaar in ontwikkeling
Zo’n
vijf jaar lang werkte Baudoin aan het ontwerp van het partyspel. In de
afgelopen jaren tekende Baudoin zelfs een contract met een bekende,
wereldwijd opererende bordspeluitgever die het spel op de markt zou
brengen. “Maar de productiekosten bleken te hoog te zijn”, aldus
Baudoin, “waardoor het project niet levensvatbaar zou zijn.” De uitgever
zag alsnog af van publicatie, maar Baudoin liet zich niet uit het veld
slaan. In het afgelopen jaar sleutelde hij verder aan zijn ontwerp,
verbeterde de mechanismes en zorgde voor nóg meer speelplezier. Tevens
slaagde hij er in de productiekosten omlaag te brengen. Indien de
crowdfundingcampagne slaagt, zal het spel in oktober wereldwijd
gelanceerd worden.
Over Michel Baudoin
De
Valkenswaardse Michel Baudoin is in bordspellenland geen onbekende.
Reeds eerder bracht hij via zijn eigen uitgeverij Wacky Works het
bordspel “Space Maze” uit, dat hij op de internationale spellenbeurs
Spiel presenteerde en inmiddels al enkele jaren uitverkocht is. Recent
verscheen via een Poolse uitgeverij zijn spel “Robot X”. Crash’Em is
het derde bordspel dat van zijn hand zal verschijnen, ditmaal dus via
crowdfunding.
Reacties
Een reactie posten