AuZtralia [NL]



Op het eerste zicht lijkt AuZtralia een militair spel gebaseerd op WO2, maar schijn bedriegt. We zitten hier in een alternatieve realiteit waarin de mensheid net ontsnapt is aan het juk van Cthulhu (een oude bekende in spellenland) en nu de prille vlakten van Australië begint te exploreren. Maar naast kostbare grondstoffen liggen hier ook de overblijvende monsters van Cthulhu op de loer en die zijn niet goed gezind. Bereid je dus maar voor op de nodige conflicten...


AuZtralia maakt gebruik van een tijdspoor, een mechanisme dat al in eerdere spellen werd toegepast. Diegene die laatst ligt wordt automatisch de actieve speler en mag een actie uitvoeren, die een bepaalde tijd kost. Mogelijke acties zijn: een spoorweg uitbouwen, boerderijen stichten, grondstoffen delven, helpers rekruteren, je leger uitbreiden, importeren en exporteren, en natuurlijk aanvallen. Dit gebeurt met behulp van random vechtkaarten die aangeven welke schade (aan beide zijden) wordt toegebracht.

Iets voor halfweg wordt het pas echt interessant, want dan duikt Cthulhu ook op op het tijdspoor en tijdens zijn beurt beginnen de monsters te bewegen naar de dichtstbijzijnde gebouwen. Hierdoor verhoogt de druk en krijgt het spel een beetje een 'tower defense' gevoel.
Het is nu een kwestie van te overleven tot het einde van het tijdspoor. Daarna is er een puntentelling (gebouwen, grondstoffen, verslagen monsters), maar let op: ook Cthulhu krijgt een score en kan dus winnen!


AuZtralia is een mooi gepresenteerd spel dat misschien niet iedereen zal aanspreken qua thema, maar wie er toch voor kiest zal ongetwijfeld een hoop fun en spanning beleven. Trek dus je stoute schoenen aan, neem de trein naar de outback en geef die verdomde Cthulhu een schop onder zijn #$@&%*!

Auztralia werd geschonken door Stronghold Games / Spiral Galaxy Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 13 jaar
Speelduur : 30 - 120 minuten

Reacties

Populaire posts