Grand Prix


Races zijn altijd al een gewillig thema geweest voor bordspellen. Of het nu gaat om autoraces, kamelenraces of paardenraces (zelfs het aloude ganzenbord is in wezen een race), deze spellen zijn meestal zeer toegankelijk en spreken daardoor een breed publiek aan. Met Grand Prix belanden we hier opnieuw in de Formule 1 wereld. Welke troeven kan dit spel op tafel leggen om zich te onderscheiden van de rest van het deelnemersveld?

Grand Prix wordt geleverd met maar liefst 4 circuits, die subtiel van elkaar verschillen. Elke race start met 22(!) wagens. Aangezien een speler 2 wagens controleert, betekent dit dus dat er tot 11 spelers kunnen meedoen (ik vraag mij af hoe die allemaal rond de tafel gaan zitten). Bij minder spelers zijn er neutrale teams die door iedereen bewogen kunnen worden, en krijgt elke speler een aantal 'bevriende' teams onder zijn vleugels.


Een bewegingsfase duurt totdat elke auto heeft bewogen. Om de beurt speel je daartoe een racekaart op een eigen wagen, een bervriende wagen of een neutrale wagen. De clou is echter dat je niet alleen beweegt, maar in kolonne. Afhankelijk van het kaarttype zal je de wagens direct voor je mee vooruitduwen, de wagens direct achter je meezuigen of beide. Wanneer je kolonne zijwaarts beweegt, kan je bovendien wagens wegduwen of opslokken. Niet alle sectoren zijn even breed, dus een goede positie op het juiste moment is belangrijk.
Daarnaast ondergaat je eigen wagen bij elke beweging een bepaalde slijtage. Die beinvloedt je snelheid en als de slijtage te hoog wordt, val je uit. Gelukkig kan je ook naar de pits voor herstellingen. Hier is wel een toegeving gedaan om het spel te versoepelen: de pitlane loopt namelijk door over het ganse circuit.
Het spel wordt verder nog gekruid door event-kaarten. Deze kunnen aanleiding geven tot bandenwissels, herstarten en bijkomende schade. Gedubbelde auto's worden uit het spel genomen, en bevriende of neutrale wagens kunnen (opzettelijk) opgeven.


Wanneer een wagen als eerste de finish overschreidt na het afgesproken aantal rondes gaat de eindfase in, waarbij een aantal bijzondere regels van kracht worden. De race wordt nog verdergezet tot alle overgebleven wagen s zijn binnengekomen. Daarna worden punten toegekend via het klassieke F1-recept: 25 voor de eerste, 18 voor de 2e enz. Het team dat de meeste punten scoort wint het spel.

Grand Prix valt vooral op door de 22 wagens en het intrigerende bewegingsmodel. Doordat meestal in kolonne wordt bewogen, gaat het wel vlotter vooruit dan je zou verwachten. Het is in het begin alleen uitkijken om de regels correct toe te passen. Eens je dit doorhebt, kan je tactische plannen beginnen maken om zelf optimaal te profiteren van andermans beweging. De makers hebben ook getracht om zoveel mogelijk aspecten van de F1 te integreren (slijtage, bandenkeuze, herstarten enz) en zijn hier grotendeels in geslaagd. De balans tussen realisme en spelplezier zit dus goed.
Heb je zin in een racespel met een uniek bewegingsmodel, twijfel dan niet aan Grand Prix.

Dit spel werd geschonken door GMT Games en is vanaf augustus te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 11
Speelduur: 60 - 90 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts