Grand Prix
Races zijn altijd al een
gewillig thema geweest voor bordspellen. Of het nu gaat om autoraces,
kamelenraces of paardenraces (zelfs het aloude ganzenbord is in wezen
een race), deze spellen zijn meestal zeer toegankelijk en spreken
daardoor een breed publiek aan. Met Grand Prix belanden we hier
opnieuw in de Formule 1 wereld. Welke troeven kan dit spel op tafel
leggen om zich te onderscheiden van de rest van het deelnemersveld?
Grand Prix wordt geleverd
met maar liefst 4 circuits, die subtiel van elkaar verschillen. Elke
race start met 22(!) wagens. Aangezien een speler 2 wagens
controleert, betekent dit dus dat er tot 11 spelers kunnen meedoen
(ik vraag mij af hoe die allemaal rond de tafel gaan zitten). Bij
minder spelers zijn er neutrale teams die door iedereen bewogen
kunnen worden, en krijgt elke speler een aantal 'bevriende' teams
onder zijn vleugels.
Een bewegingsfase duurt
totdat elke auto heeft bewogen. Om de beurt speel je daartoe een
racekaart op een eigen wagen, een bervriende wagen of een neutrale
wagen. De clou is echter dat je niet alleen beweegt, maar in kolonne.
Afhankelijk van het kaarttype zal je de wagens direct voor je mee
vooruitduwen, de wagens direct achter je meezuigen of beide. Wanneer
je kolonne zijwaarts beweegt, kan je bovendien wagens wegduwen of
opslokken. Niet alle sectoren zijn even breed, dus een goede positie
op het juiste moment is belangrijk.
Daarnaast ondergaat je eigen
wagen bij elke beweging een bepaalde slijtage. Die beinvloedt je
snelheid en als de slijtage te hoog wordt, val je uit. Gelukkig kan
je ook naar de pits voor herstellingen. Hier is wel een toegeving
gedaan om het spel te versoepelen: de pitlane loopt namelijk door
over het ganse circuit.
Het spel wordt verder nog
gekruid door event-kaarten. Deze kunnen aanleiding geven tot
bandenwissels, herstarten en bijkomende schade. Gedubbelde auto's
worden uit het spel genomen, en bevriende of neutrale wagens kunnen
(opzettelijk) opgeven.
Wanneer een wagen als eerste
de finish overschreidt na het afgesproken aantal rondes gaat de
eindfase in, waarbij een aantal bijzondere regels van kracht worden.
De race wordt nog verdergezet tot alle overgebleven wagen s zijn
binnengekomen. Daarna worden punten toegekend via het klassieke
F1-recept: 25 voor de eerste, 18 voor de 2e enz. Het team
dat de meeste punten scoort wint het spel.
Grand Prix valt vooral op
door de 22 wagens en het intrigerende bewegingsmodel. Doordat meestal
in kolonne wordt bewogen, gaat het wel vlotter vooruit dan je zou
verwachten. Het is in het begin alleen uitkijken om de regels correct
toe te passen. Eens je dit doorhebt, kan je tactische plannen
beginnen maken om zelf optimaal te profiteren van andermans
beweging. De makers hebben ook getracht om zoveel mogelijk aspecten
van de F1 te integreren (slijtage, bandenkeuze, herstarten enz) en
zijn hier grotendeels in geslaagd. De balans tussen realisme en
spelplezier zit dus goed.
Heb je zin in een racespel
met een uniek bewegingsmodel, twijfel dan niet aan Grand Prix.
Dit spel werd geschonken
door GMT Games en is vanaf augustus te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 11
Speelduur: 60 - 90 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten