Last Heroes
Last Heroes haalt zijn
inspiratie uit de stripverhalen Amerikaanse stijl (comics) en dat is
er aan te zien. De doos toont een cover van zo'n strip, en de
handleiding is ook echt opgesteld als een comic, met plaatjes en al.
Het verhaal: vijf stoere helden zullen het met verschillende wapens
moeten opnemen tegen een horde monsters om de artefacten te veroveren
die nodig zijn om het portaal waaruit ze binnenglippen weer te
sluiten.
Midden op tafel komen 3
rijen van monsters te liggen, in oplopende sterkte, met bovenaan de
artefacten. De bedoeling is om door deze rijen heen te breken.
Daartoe krijgt elke held een aantal handkaarten, die de wapens en hun
munitie voorstellen. In het begin van je beurt moet je 1 kaart
spelen, hetzij als munitie, hetzij als wapen. In het eerste geval
stop je je kaart in je magazijn, een indukwekkende multifunctionele
draaischijf. Zo'n kaart kan 1 tot 3 laders aangeven. In het andere
geval verbruik je zoveel munitie uit je magazijn als aangegeven om
het wapen te laden. Je kan ook munitie van je medespelers gebruiken,
die krijgen daarvoor wel een punt. Daarna mag je eventueel een
monster aanvallen als je wapens sterk genoeg zijn. Je figuur komt dan
op de volgende rij te staan en verzwakt het volgende monster zodat je
medespelers dit makkelijker kunenn verslaan. Maar als een ronde later
geen vordering is gemaakt, val je terug en komen er nieuwe monsters.
Wanneer je het laatste monster in een kolom verslaat, bemachtig je
het artefact en krijg je een bonusfiche, die je eenmalig een voordeel
biedt. Zo gaat de strijd verder tot alle artefacten veroverd zijn, of
er 10 ronden voorbij zijn (alle kaarten zijn dan gespeeld). Wie
daarna de meeste punten heeft gescoord wint het spel.
Last Heroes ziet er prachtig
uit met zijn mooie artwork en ingenieuze draaischijf. Het heeft alle
schijn van een coöperatief spel, maar is het in feite niet. Je zal
wel moeten samenwerken om munitie te voorzien en door te dringen naar
de artefacten, maar uiteindelijk moet je vooral naar jezelf kijken en
zo weinig mogelijk weggeven. Verder doen de monsters zelf eigenlijk
niks, er is dus geen urgentie om een basis te beschermen of zo. Ook
is er weinig variatie in het vechten: alle wapens zijn bruikbaar voor
alle monsters, en er zijn geen speciale eigenschappen te bespeuren.
Wat overblijft is een simpel
actiespel waarin de kaartverdeling en het onderlinge ver- of
wantrouwen het spelverloop zullen bepalen. Wanneer je deze
beperkingen aanvaardt, zal je niettemin toch een spannend halfuurtje
tegemoet gaan.
Dit spel werd geschonken
door Ludonaute en is vanaf oktober te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: 30 - 45 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten