Last Heroes


Last Heroes haalt zijn inspiratie uit de stripverhalen Amerikaanse stijl (comics) en dat is er aan te zien. De doos toont een cover van zo'n strip, en de handleiding is ook echt opgesteld als een comic, met plaatjes en al. Het verhaal: vijf stoere helden zullen het met verschillende wapens moeten opnemen tegen een horde monsters om de artefacten te veroveren die nodig zijn om het portaal waaruit ze binnenglippen weer te sluiten.


Midden op tafel komen 3 rijen van monsters te liggen, in oplopende sterkte, met bovenaan de artefacten. De bedoeling is om door deze rijen heen te breken. Daartoe krijgt elke held een aantal handkaarten, die de wapens en hun munitie voorstellen. In het begin van je beurt moet je 1 kaart spelen, hetzij als munitie, hetzij als wapen. In het eerste geval stop je je kaart in je magazijn, een indukwekkende multifunctionele draaischijf. Zo'n kaart kan 1 tot 3 laders aangeven. In het andere geval verbruik je zoveel munitie uit je magazijn als aangegeven om het wapen te laden. Je kan ook munitie van je medespelers gebruiken, die krijgen daarvoor wel een punt. Daarna mag je eventueel een monster aanvallen als je wapens sterk genoeg zijn. Je figuur komt dan op de volgende rij te staan en verzwakt het volgende monster zodat je medespelers dit makkelijker kunenn verslaan. Maar als een ronde later geen vordering is gemaakt, val je terug en komen er nieuwe monsters. Wanneer je het laatste monster in een kolom verslaat, bemachtig je het artefact en krijg je een bonusfiche, die je eenmalig een voordeel biedt. Zo gaat de strijd verder tot alle artefacten veroverd zijn, of er 10 ronden voorbij zijn (alle kaarten zijn dan gespeeld). Wie daarna de meeste punten heeft gescoord wint het spel.

Last Heroes ziet er prachtig uit met zijn mooie artwork en ingenieuze draaischijf. Het heeft alle schijn van een coöperatief spel, maar is het in feite niet. Je zal wel moeten samenwerken om munitie te voorzien en door te dringen naar de artefacten, maar uiteindelijk moet je vooral naar jezelf kijken en zo weinig mogelijk weggeven. Verder doen de monsters zelf eigenlijk niks, er is dus geen urgentie om een basis te beschermen of zo. Ook is er weinig variatie in het vechten: alle wapens zijn bruikbaar voor alle monsters, en er zijn geen speciale eigenschappen te bespeuren.
Wat overblijft is een simpel actiespel waarin de kaartverdeling en het onderlinge ver- of wantrouwen het spelverloop zullen bepalen. Wanneer je deze beperkingen aanvaardt, zal je niettemin toch een spannend halfuurtje tegemoet gaan.

Dit spel werd geschonken door Ludonaute en is vanaf oktober te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: 30 - 45 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts